Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 2301 ggr
Magi-cat
2017-01-11 16:17

Konversation och ögonkontakt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ögonkontakt mellan människor som träffas och pratar är viktig, men det finns begränsningar. (Stirrar någon för länge upplevs det som obehagligt och hotfullt, känns det som att någon undviker ögonkontakt upplevs den lätt som osäker eller t.o.m. oärlig. Det ska vara lagom. 😎)

I en ny studie (Kyoto University i Japan) fann forskarna att det kan vara svårt att hålla igång en konversation och samtidigt titta personen man talar med i ögonen.

26 frivilliga försökspersoner skulle associera till ord samtidigt som de hade ögonkontakt. Vanligen tog det längre tid att komma på associationerna vid ögonkontakt än när de tittade bort. Det sambandet gällde mest svårare ord.

Man tror att det beror på att processerna stör, interfererar med varandra. Det är som om hjärnan får för mycket att hantera på en gång.

""Although eye contact and verbal processing appear independent, people frequently avert their eyes from interlocutors during conversation," write the researchers."

http://www.sciencealert.com/this-is-why-you-can-t-always-keep-eye-contact-while-having-a-conversation

Lägg märke till det nästa gång ni pratar öga-mot-öga med någon. Visst drar man bort blicken när man ska tänka ut någonting mer komplicerat?

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-01-11 16:18
#1

Andra, mer drastiska, effekter av att stirra i ögonen har vi i strange-face-illusion:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/571f10fe8e0e7457b900254f-strange-face-illusion


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

landsbygdsbo
2017-01-11 16:26
#2

Ett gammalt knep är väl att fokusera blicken på näsan/örat eller någon annan del av huvudet på den man talar med. Individen man talar med uppfattar att man ser dem i ögonen.

nypisnina
2017-01-11 16:38
#3

Jag har tänkt på det här själv för jag var oerhört dålig på att hålla ögonkontakt när jag pratade förr så jag tränade på det, men så fort jag har svårt att hitta ord, minnas vad jag skulle säga - ja, egentligen vid alla svårigheter - så måste jag titta bort. Självmedvetenheten lönar sig alltså inte i sammanhanget. 😃bra att veta!

Aleya
2017-01-11 16:43
#4

Hatar ögonkontakt ett långt tag. Har försökt att arbeta bort detta. Men jag brukar köra paus. Jag hostar eller harklar mig så får jag en kort paus från att kolla i ögonen. När det gäller djur är det lättare. För vi är lika osugna att kolla varandra i ögonen länge. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lojs
2017-01-11 16:45
#5

Jag som inte har det så naturligt med sociala interaktioner har funderat en del över det där för att lära mig hur jag själv ska uppföra mig. Min upplevelse är att den man pratar med oftast tittar på en när man pratar, men tittar bort mest när personen pratar själv.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

setfree
2017-01-12 09:00
#6

#0 Men om du tittar i ögonen på en katt betraktar den inte det som enutmaning eller provokation då? Eller är det bara något jag har hört någon säga.

Men tillbaka till frågan. Jag har funderat mycket på det och är medveten om ögonkontaktens betydelse. Ögonen avslöjar om man ljuger eller om man är förälskad. Ögonen ljuger inte. Man ser att en person ler med ögonen när han eller hon ser på en person de tycker om.

Min farmor vill säkerställa sig om att hennes barn hade tvättat sig ordentligt. Hon fick fram till barnet och sa

 -får jag se dig i ögonen om du har tvättad dina händer ordentligt

Annons:
Niklas
2017-01-12 09:24
#7

Inom kroppsspråkavläsning brukar det sägas att man tittar snett upp till vänster när man tänker efter och snett upp till höger när man fantiserar. Stämmer det är det kanske inte så konstigt om det är svårt att föra ett vettigt samtal och hela tiden se varandra i ögonen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

landsbygdsbo
2017-01-14 13:54
#8

Det är ju det som hör till den sociala kunskap man håste ha. Att veta och hur länge man har ögonkontakt.

I början av en mening och i slutet av den är ju det normala.

Då görs ju klart med vem man talar och att man talat färdigt.

Under samtalet tittar man varandra i ögonen ibland för att bekräfta uppmärksamhet.

Vid dominans, ex polis - bråkmakare behåller polisen ofta ögonkontakt hela tiden.

Dels för att dominera men även för att kolla var den andre har sin uppmärksamhet.

Magi-cat
2017-06-29 14:30
#9

#6 Det lär inte stämma att katter känner sig utmanade av ögonkontakt. Det var något man trodde förr.

(Men sitter man och stirrar envetet en lång stund kanske de undrar vad man håller på med. 🐱)

#7 Har för mig att det stått i någon av Fexeus böcker. En del gör dock tvärtom, menar han.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: