Sömn; drömmar; avslappning; meditation

Sova bör man, annars....

2017-01-21 08:37 #0 av: Magi-cat

Klen tröst för alla som legat halvt sömnlösa i natt, men sömnen är så viktig...Här är (ännu) en artikel om den frågan.

Hjärnan återhämtar sig under natten. (Här kommer det upp om hjärnans städning av slaggämnen, se vår artikel i ämnet.) 
Immunsystemet aktiveras så kroppen kan läka sig själv, kroppstemperaturen sjunker och kroppen producerar hormoner som gör att vi mår bra under dagen.

Korta perioder av ökad stress och sömnlöshet klarar vi, men varaktigt dålig sömn är inte bra.

Till slut finns en del tips om hur man kan åtgärda dålig sömn...Avslappning, yoga meditation. Alkohol är däremot en väldigt dålig idé. (Och så ska man förstås inte ta med sig mobilen i sängen. Ljus är störande skull jag velat tillägga.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/01/19/om-vi-inte-sover-dor-vi

Hur är det med er? Sover ni gott/mindre bra, har ni några sömntips?

bild från pixabay.com

Hjärta"Man vet inte om det finns eller bara syns. Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig." Tove Jansson

Anmäl
2017-01-21 08:42 #1 av: Maria

Jag brukar alltid säga att sova är en av mina talangerSkrattar Jag sover gott, länge och mycket.

Förr däremot var det lite si och så ibland då jag jobbade på vårdavdelning och hade kvällspasset för att dagen efter ha morgonpasset. Då blev man stressad.

Min taktik var att ändå ligga kvar i sängen. Fundera på trevliga saker och låta kroppen slappna av. Även om jag inte sov så kändes det bra att bara vila.

/Maria

Anmäl
2017-01-21 16:18 #2 av: Magi-cat

#1 Härligt, Maria, att du har sömnens gåva! SkrattarSomnar Det är nog bra tips som du säger, ligga kvar och vara nöjd med att vila istället för att reta sig fördärvad och tänka på att man snart måste upp och som om inte det vore tillräckligt, tänka på att hjärnan krymper också...Galen (Men det är lätt hänt ibland...)

Det där med kvällspassen i vården har jag tänkt på, det måste vara jättejobbigt att komma hem, stressa ner så man kan sova och sedan veta att man ska upp tidigt...Särskilt de som har resor till och från också...

Hjärta"Man vet inte om det finns eller bara syns. Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig." Tove Jansson

Anmäl
2017-01-21 20:02 #3 av: NeferNefer

Sova ... jag har återkommande sömnproblem och tror att jag har testat alla knep och tricks som finns. Pratar i nattmössan

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-22 20:14 #4 av: Aleya

Jag sover dåligt och kan vara vaken i flera dygn. Värst är sommaren då det är ljust konstant. Jag har provat de mesta men få saker hjälper. Tyvärr.
Så nu när jag är sjuk och hemma så blir det inte många timmars sömn. Och det tär verkligen på en.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-01-23 11:43 #5 av: Magi-cat

Hittade en andningsteknik som säger att man somnar bums.GladSomnar

Några som vill prova ikväll? 

http://www.newsner.com/har-ar-ovantade-tekniken-som-kan-fa-dig-att-somna-pa-under-1-minut/om/smarta-knep

Anmäl
2017-01-23 11:58 #6 av: Aleya

#5 testat sedan innan olika andningstekniker. Slappna av och allt, öppet fönster så det är svalt. Min hjärna kan ändå inte slappna av som jag borde. Det är som att jag sover men sover så lätt så jag inte är utvilad. Den går på högvarv konstant. Och så sover jag så få timmar.

Så jag har gett upp då det gäller sömn tyvärr. Det är bara vara vaken sent och sova få timmar. Tillslut kanske kroppen somnar av utmattning.

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-01-23 12:01 #7 av: Magi-cat

#6 Ok. Misstänkte väl lite något sådant. Så fort man börjar fokusera på att "nu ska jag..." så motverkar det syftet.

Anmäl
2017-01-23 12:08 #8 av: Aleya

#7 än är det ju inte så hemskt som det varit. Men det blir nog värre då jag måste upp och jobba och jag känner att jag MÅSTE sova men jag kan inte. Men som sagt så får vi se vart det slutar. Ingen har ju som inte grävt i vad det är för problem heller. Ska dock få testa ett kedjetäcke då jag inte har så ont. Men vi får se om det funkar.

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-01-23 13:49 #9 av: NeferNefer

Katten: jag kan prova i kväll, återkommer med rapport i morgon (eller i natt). Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-23 14:51 #10 av: Magi-cat

#9 Bra! Tummen uppGlad

Anmäl
2017-01-24 03:42 #11 av: NeferNefer

Rapport: det funkade inte, jag oroade mig bara för om jag skulle få tillräckligt med luft. 

Anmäl
2017-01-24 07:34 #12 av: Magi-cat

Inte här heller. Jag blev mest irriterad.Pratar i nattmössan

Anmäl
2017-01-24 11:14 #13 av: NeferNefer

Ja, det var inte så värst avslappnande, det där. Nåja, då har vi provat i alla fall och så vet vi det Tummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.