Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1265 ggr
Magi-cat
1/22/17, 9:17 AM

Ska ström skärpa hjärnan?

Spontant låter väl ström till hjärnan inte som något positivt.

Men i USA har militära forskare testat att förbättra hjärnans förmåga med svag ström.

Försökspersonerna granskar övervakningsbilder på en flygbas, ett monotont jobb som kräver oavbruten uppmärksamhet. Som vi vet kan inte hjärnan vara helt uppmärksam hela tiden, och redan efter 20 min kan man se en försämring hos flygövervakarna.

Hos de som får elektrisk stimulering (tDCS) kan man däremot inte iaktta någon försämring under 22 timmar. (Fick de inte sova på 22 timmar?)

Tidigare har man funnit att målövervakare med samma metod kunnat hållas vaksamma under lång tid.

"– Vi kan öka aktiviteten i de hjärnregioner som flygövervakarna använder i sitt arbete. Med hjälp av svag ström kan vi förbättra förmågor som uppmärksamhet, lärande och minne genom att stimulera olika områden i hjärnan, säger Andy McKinley, försvarsforskare som leder studien."

Men svenska forskare är tveksamma. 

"– Det är så låga strömmar att de inte kan nå ända in i hjärnan genom skallben och hud. Både forskare och försökspersoner är inriktade på resultat och troligen handlar det om en placeboeffekt. Det behövs mycket starkare fokuserade magnetfält för att få effekt, hävdar Marcus Heinig." (professor i psykiatri vid Linköpings Universitet)

Det finns dock metoder där man medicinskt använder ström till hjärnan. T.ex. DBS inom Parkonson-vården, då man med hjärnkirurgi placerar elektroder djupt inne i hjärnan.

En annan metod är TMS som visat sig användbar vid depression. Det krävs då inte kirurgi, utan hjärnan stimuleras från utsidan med korta pulser av  magnetfält.

TMS kan förbättra minnet vid åldrande och Marcus Heilig hoppas på en studie på människor som drabbas av snabbt kognitivt åldrande. Men utan hype och med huvudet kallt, tillägger han.
Men kanske skulle man med stimulering med TMS kunna få nya synapser att bildas i Hippocampus.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/strom-skarper-hjarnan

Det senare är dock långt ifrån den militära användning som omtalas i början av artikeln. Att laborera med ström till hjärna för att hålla människan vaken låter inte särskilt hälsosamt eller sympatiskt. Kanske de skulle testa övervakningsrobotar istället….
(Och så gillar jag generellt inte när man experimenterar med hjärnan i militära syften.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Agafia
1/22/17, 9:33 AM
#1

Ström eller droger , vad gör inte militären för att få soldaterna på alerten 24-7 .

[NeferNefer]
1/22/17, 12:12 PM
#2

Låter högst osunt. 🤓

setfree
1/24/17, 8:55 AM
#3

#0 Jag såg detta på vetenskapens värld. Det verkar inte vara så farligt. Försökspersonerna verkade inte ta skada.

Intressant i alla fall.

Magi-cat
1/24/17, 9:17 AM
#4

#3 Såg det också. Men vi vet inget om t.ex. långtidseffekter. Vore det inte bättre att de bytte av varandra och fick vila med jämna mellanrum, tänkte  jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/28/18, 7:34 AM
#5

Ström skärper hjärnan, minnet blir bättre och minsann mattefärdigheten också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: