Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande

Anhörigtips gällande dryck

2017-01-22 19:52 #0 av: Eda

Som ni kanske läste i artiklarna om ”Karin” i Expressens reportage från januari 2017 skrivna av Anna Bäsén, så är det ingen självklarhet att boende på äldreboenden får den dryck de behöver.

På min mammas äldreboende serverades inte dryck spontant, fastän hon var dement och inte klarade av att larma om hon var törstig, jag kom därför på att tejpa en inplastad papperslapp på såväl bordet bredvid hennes rullstol som på bordet bredvid hennes säng, där det stod att hon alltid skulle ha dryck framställd. Det fungerade faktiskt! 
Hade jag istället pratat med personalen hade det inte fungerat eftersom personalen växlade och det ofta kom tillfälliga vikarier.

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl
2017-01-22 19:54 #1 av: NeferNefer

Vilket bra tips, tack Blomma

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2017-01-22 20:11 #2 av: Aleya

Väldigt klokt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2017-01-23 08:03 #3 av: Magi-cat

Väldigt bra tips! Blomma Kan väl tillägga att det är bra om personalen också initierar att den gamla dricker ur glaset, men det underlättar förstås att komma ihåg när lappen finns där.

Det var något som jag reagerade på när jag hade en äldre anhörig på demensboende, att det inte ens under varma dagar delades ut extra vatten. De dementa ber ju inte om det själva.

HjärtaAll you need is love. Hjärta

Anmäl
2017-02-16 08:47 #4 av: Eda

Vid närmare eftertanke tror jag att den bästa texten skulle vara: ”Här skall alltid stå en dryck” eller ”Doktorn säger att här skall det alltid stå en dryck”. 

Detta beroende att om det kommer in en av personalen kanske personen med demens inte är törstig just då, läser på lappen och säger ”Jag vill inte ha någon dryck, ta bort glaset.”

Handikapptips har tips på hjälpmedel & aktiviteterKLICKA HÄR
Textilochtips har tips på kläder & handarbeten vid rörelsehinder.  KLICKA HÄR  

Bloggarna är ideella och har ingen ersättning från butiker.  - Gilla gärna!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.