Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Illusioner; hallucinationer och andra felslut

Kommer du ihåg namn?

2017-02-02 07:00 #0 av: Magi-cat

Eller glömmer du det snabbt efter att ha hört det? Det är irriterande ibland, men vanligt...

Hjärnan sorterar helt enkelt ut det som mindre viktigt. Dessutom finns det ingen "länk" till namnet, som det gör om någon presenterar sig med sin yrkesroll. (Jämför "baker", bagare och namnet "Baker".)

Kort film, ca 2 min. Trevlig.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-02-02 07:04 #1 av: Thiah

Jag minns oftare ansikten vilket kan bli lite pinsamt.

Te.x hälsostationens sköterska känner jag igen och hälsade glatt på medan hon bara glodde på mig, Galen

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2017-02-02 07:25 #2 av: Rhonda

Jag kommer ihåg namn men det gör inte gubben. 

Anmäl
2017-02-02 07:29 #3 av: Farwuq

Jag minns knappt vem jag själv är.
Yrar

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2017-02-02 07:31 #4 av: Rhonda

#3 Om du väntar ett tag kan jag googla åt dig. Gapskrattar

Anmäl
2017-02-02 09:23 #5 av: Maria

Jag har varit bra på att komma ihåg namn men efter min hjärnoperation så är det mycket svårare. Jag försöker skriva upp de namn som är viktiga.

Jag har fortfarande inte lagt alla namn på minnet på mina arbetskamrater trots att jag jobbat där i flera år. Tack och lov så har nästan alla namnskyltar och även vid deras dörrar står namnet.

/Maria

Anmäl
2017-02-02 09:32 #6 av: Agafia

Där är min hjärna av teflon .... Inga namn fastnar🙄

Anmäl
2017-02-02 09:37 #7 av: Maria

Det som är besvärligt för mig är att ingen tycks förstå när jag försöker förklara mitt dilemma. ALLA har samma problem men det är inte riktigt sant.

Att inte lägga namn på minnet efter en snabb presentation eller att inte hålla namn i minnet på "mindre viktiga personer" är inom normalspektrat.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för mina ex. arbetskamrater så att jag får fram att det faktiskt är ett "riktigt" problem.

/Maria

Anmäl
2017-02-03 10:07 #8 av: Niklas

Jag hälsade just på en bordsgranne. Tre minuter senare fick vi erkänna båda två att vi hade glömt varandras namn. :-)

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2017-02-07 11:16 #9 av: setfree

Ansikten kommer jag ihåg mycket bra. Namn glömmer jag direkt.

Anmäl
2017-02-07 20:46 #10 av: Scorpio97

Jag är kass på att komma ihåg namn, när jag tog studenten fanns det fortfarande några tjejer vars namn jag var osäker på (eller så blandade jag ihop dom) trots att vi då hade gått i samma klass i tre år. Jag skulle inte heller kunna säga namnet på en enda av dom tjugotal läkare jag träffat, inte ens dom jag hade under en längre period och träffade flera gånger. (Fördelen med läkare är ju dock att dom har namnskyltar, haha).

Men jag tror det oftast är för att jag egentligen inte är särskilt intresserad av att lära mig, samt att jag är för fokuserad på att presentera mig själv utan att göra fel. Precis som dom nämner i videon alltså :)
Ansikten är enklare. 

//Jessie

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.