Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1251 ggr
Magi-cat
3/10/17, 6:23 PM

Träna hjärnan som minnesmästarna

Glömt var du lade bilnycklarna (nu igen)? Du är inte ensam.

Och så finns det minnesmästare, som kan memorera närmast oändliga listor med ord och siffror och sedan rabbla upp dem!

En god nyhet är att alla kan bli närmast lika skickliga med träning!

Enligt en ny studie vid Stanfords Universitet skiljer sig inte minnesmästarnas hjärnor från andras. Det är träning som är nyckeln och redan efter några veckor kan alla lära sig att minnas bättre!

Tekniken som används är att koppla ihop plats med det man vill minnas. Minnesmästarna placerar i tanken ut orden eller siffrorna i en känd miljö, t.ex. hemmet eller vägen till jobbet.
På detta sätt kopplar man ihop två system i hjärnan. Det ena systemet för själva objektet, det andra för platsen, loci. När dessa sätts ihop ökar chansen att komma ihåg.

När man under studiens gång testade med MRI-scanning såg man att de delar av hjärnan som användes var temporalloben med Hippocampus tillsammans med hjässloben som har hand om rumsuppfattning. Hippocampus är viktig vid minnesbildningen.

Så nu är det alltså bara att sätta igång att träna loci och objekt! (Så kommer bilnycklarna att återfinnas där man placerade dem. Kanske.)

källa: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-sa-tranar-du-upp-ditt-minne

Läs även:

https://www.newscientist.com/article/2123945-how-to-train-your-brain-to-be-like-a-memory-champions/?utm_medium=Social&utm_campaign=Echobox&utm_source=Facebook&utm_term=Autofeed&cmpid=SOC|NSNS|2017-Echobox#link_time=1489017695


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/10/17, 6:26 PM
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
7/19/20, 9:03 AM
#3

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: