Annons:
Etikettsinnen
Läst 1525 ggr
Magi-cat
2017-05-12 16:07

Hunden har INTE (mycket) bättre luktsinne än vi!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller, det kanske de har, men dagens nyhet är att människans luktsinne varit allvarligt underskattat. För visst har vi alla lärt oss att människor inte har något vidare luktsinne?! Hundens nos däremot, är känd som som ett fenomen. Nu visar det sig att skillnaderna inte är SÅ stora och att människan i själva verket är riktigt bra på att nosa…
Skillnaderna är mer på det individuella planet samt att varje art har mer känslighet för de lukter som är viktiga för just dess överlevnad.

Hur kan det komma sig att detta enkla faktum varit förbisett så länge? (Kan vi skylla på Freud, månne? Ja, delvis i alla fall!)

Det började med Paul Broca, en fransk neurolog och antropolog, som studerade djurens och människans hjärnor och luktorgan. Olfaktoriska bulben (= luktbulben; dit luktsignalerna går och sedan vidare i hjärnan) hos människor är de facto mindre i förhållande till resten av hjärnan hos människan. Men storlek är inte allt.
Broca trodde också på att människans fria vilja inte behövde beblandas med något så djuriskt och primitivt som lukt.
Så han placerade människan i en icke lukt- kategori. Inte för att vi inte kan känna lukt, men för att vi inte styrs av något så "lågt".
Sigmund Freud hakade på och menade att människor måste släppa det där animalistiska med att reagera på lukter och istället agera rationellt.
Vi måste ju skilja oss från djuren, inte sant?

Följden blev en pseudovetenskaplig föreställning som levt kvar länge.

I en studie för några år sedan räknade man ut  att människan har ett förträffligt luktsinne och kan urskilja miljoner olika lukter. (en triljon, t.o.m. sägs det i artikeln. (1))

I en annan studie lade man ut doftspår som försökspersoner fick följa enbart med hjälp av näsan och se, det fungerade utmärkt!

Nu när vi känner till dessa nya fakta, kommer synen på människans luktsinne att förändras efter 150 år? Så vi kommer i kapp djuren? 🐶🐱🐖 Kanske tiden är mogen.🥳

källor:

1. http://www.sciencemag.org/news/2017/05/your-nose-knows-more-scientists-thought

2. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manniskans-fantastiska-nasa?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20170511%3Amanniskans-fantastiska-nasa%3Anyh

3. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vRd8V/forskning-hundens-luktsinne-inte-battre-an-manniskans

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-05-12 16:07
#1

Varför säger då sp många att de inte känner lukt så bra? Dels kanske den falska föreställningen har spelat in, dels har vi inte tränat oss på att känna lukt. Om vi förstår lukternas betydelse och värdesätter den information de ger, blir vi antagligen bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-05-12 16:10
#2

Det kan säkert vara en träningsfråga.

Doftminnen lär väl vara djupt rotade.

Jag kan ibland genom någon doft helt plötsligt befinna mig i ett gammalt minne.

Frågan är väl om man verkligen kan bli lika bra som en knarkhund😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-05-12 16:14
#3

#2 Precis, tänker på hundar som kan hitta knark i stinkande bensintankar t.ex…Fantastiska nosar!

Intressant det där med doftminnena. De sitter djupt rotade i hjärnan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2017-05-12 16:43
#4

Jag har Hyperosmi, så jag brukar ha det motsatta problemet. Jag har tränat både på att känna igen lukter och att kunna "stänga av" näsan vid behov (en bra grej att kunna när man jobbar på sjukhus).  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2017-05-12 17:31
#5

#4 Så heter det ja, hyperosmi! (Försökte hitta ordet förut men kom inte på det. 🙂)

Det kan nog vara ganska besvärande kan jag tänka mig…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2017-05-15 08:24
#6

#5 Det är inte så besvärligt; mest när man väntar på tåg och sådant bland cigaretter och parfym… Cigarettrök framför allt får mig att kväljas. Men jag har dessutom hyperakusi (vad kan man säga; jag är en känslig själ), vilket är värre. Vissa ljud som inte stör andra alls, som när man staplar porslin, får mig att vilja hugga av huvudet och stoppa det i frysen.  🧟‍♂️

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Magi-cat
2017-05-15 08:33
#7

En äldre släkting till mig hade nog Hyperosmi i särklass. Hon var väldigt besvärad av lukter (som andra knappast kände). Hade någon nya skor kände hon det direkt, och bad dem ställa dem utanför dörren, helst långt utanför. Parfymer var förstås inte att tänka på och hemkemikalier som diskmedel noga utvalda…
Hon fick huvudvärk om inte lukten gick att vädra bort.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2017-05-15 08:59
#8

Nya skor kan jag tycka luktar gott - som tur är. Likadant med ställen som parkeringshus, konstigt nog. Däremot tittar folk lite snett på mig när jag säger saker som "åh, här måste finnas nyckelpigor nånstans, det känns på lukten".  🤦‍♂️

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
2017-05-15 09:12
#9

#8 Parkeringshus?….😮

Men nyckelpigor, det har jag aldrig tänkt på att kunna lukta mig till…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
2017-05-15 09:14
#10

#8 Ja, fråga inte.  😂 Det är inte alla jag tycker luktar gott, men jag kan inte förklara skillnaden.

Jag tror det är sånt som nyckelpigorna lämnar efter sig som jag känner lukten av, inte så mycket djuret i sig självt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: