Annons:
Etiketterneurologiska-sjukdomarpsykiska-sjukdomar
Läst 3954 ggr
Magi-cat
5/22/17, 9:13 AM

Algblomning ökar risken för ALS?

Paul Cox är professor i etnobotanik (förhållandet mellan växter och människor) och forskar på vilka miljöfaktorer som kan ligga bakom ALS.

Hans hypotes är att cyanobakterier (blågröna alger) kan ge upphov till ALS, en forskning som han själv säger är kontroversiell.

Han (och de som stödjer forskningen) baserar sig på att nästan 25 % av befolkningen på ön Guam befanns lida av en nervsjukdom med symptom liknande de man får vid ALS, Parkinson och Alzheimers.
Redan på 1960-talet såg man att de personer som avlidit hade en ovanligt hög halt av BMAA, ett nervgift som bildas vid algblomning.
BMAA fanns också i rötterna från kottepalmen som befolkningen gjorde mjöl av. 

Det var ett stort genombrott i forskningen, men befolkningen på Guam led av en väldigt specifik form av ALS som ännu inte hittats utanför ön.

Men det finns fler spår som leder till cyanobakterier: Soldater som varit med i Kuwait-kriget har i ovanligt stort antal insjuknat i ALS. Paul Cox misstänker att de fått i sig BMAA från öknen där de vistades och stenarna var täckta av cyanobakterier.

Likaså är det en överrepresentation av ALS-drabbade i USA runt de stora sjöarna som de senaste åren haft en markant ökning av algblomning.

Paul Cox har också kritiserats av forskare från medicinskt håll. Han har bl.a. tagit prov på benmärgsvätska från avlidna patienter men där inte funnit några spår av BMAA.
Paul Cox invänder å sin sida att sjukdomen kan utvecklas långt efter att man exponerats för giftet.

En ljuspunkt mitt i allt är att Paul Cox även flaggar för ett möjligt botemedel i maten, nämligen sötpotatis.

På ön Okinawa i Japan blir människorna väldigt gamla, är friska långt upp i åldrarna och drabbas sällan av neurodegenerativa sjukdomar. De får via kosten i sig mycket av aminosyran L-serin, något som finns i bl.a. sötpotatis.

Men - vi vet ännu för lite för att gå ut med en rekommendation att äta L-serin, säger Paul Cox.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tva-veckor-av-inaktivitet-kan-paverka-halsan-negativt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tlover
5/22/17, 10:29 AM
#1

Det kan inte vara enda anledningen eller hur? Sveriges största "ALS släkt" kommer ju tex från Västerbottens läns inland. Visst en del har flyttat till kusten där de skulle kunna utsättas men vi finns ju i inlandet också

l'm back

Magi-cat
5/22/17, 3:48 PM
#2

#1 Det är inte enda anledningen. Men det är ETT spår.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/22/17, 9:47 PM
#3

Efter att ha sett programmet faller pusselbitar på plats > algblomning verkar kunna vara en orsak till ALS och - vilket är nytt -  även Alzheimers sjukdom.

Bara 10 % av ALS-fallen är släkt-relaterade, till resten är orsaken okänd. Det är här den gröna smörjan av cyanobakterier  i sjöar, hav och vattendrag kommer in, bakterier som producerar BMAA som påverkar nervsystemet.

Under några årtionden har antalet insjuknade i ALS ökat med 25 % i Sverige, så det är verkligen angeläget att hitta orsaker och helst även botemedel.

Även djuren i haven påverkas. Toppredatorer som delfiner kanske också drabbas. Av delfiner som strandat oförklarligt hade alla BMAA i sina hjärnor, medan de som bara dött hastigt i olyckor inte hade det.

En kvinna som hade ALS provade L-serin och tyckte att hennes andning blivit bättre av det. Även den minsta förbättring för en ALS-drabbad är mycket värd.

Se programmet:

https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skäggnäsa
5/28/17, 2:19 PM
#4

Hej! Jag såg också programmet och började fundera kring om BMAA kan bildas i ett akvarium. Alltså om det kan finnas en risk med att ha akvarium hemma. Det kan ju bildas en hel del alger i akvarier och jag läste att även hos kiselalger bildas BMAA. Dock kanske det krävs en rejäl blomning, som i Östersjön för att BMAA ska bildas i så stora doser att det är farligt. Eller vad tror ni?

Magi-cat
6/8/17, 5:51 PM
#5

#4 Tyvärr vet jag inte mer om under vilka förhållanden BMAA bildas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: