Annons:
Etikettinlärning
Läst 1945 ggr
Magi-cat
6/10/17, 4:32 PM

Math Anxiety

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad heter det på svenska? Matte-ängslan?

Om du lider av math anxiety, blir svettig i handflatorna, får fjärilar i magen och känner hjärtat slå fortare när det är dags för matematiska prestationer, är du inte ensam. Ca 20 %, enligt länken med TED-lektionen, lider av detta.

Detta betyder inte att de som drabbas av ängslan och därmed åtföljande totalt eller partiellt hjärnsläpp är dåliga i matte, utan det är bara ängslan som ställer till det! För att klara att lösa ett matematiskt problem behöver vi ett väl fungerande korttidsminne. Det är just där det sviktar när vi blir ängsliga. Oron "äter upp" korttidsminnet.

Det här fenomenet är inte begränsat till matte, men det verkar hända oftare just i detta sammanhang.

Varför uppstår då math anxiety? Det är naturligtvis svårt att svara på och kan vara olika från fall till fall. Länken tar upp påverkan från vuxenvärlden, föräldrar och lärare. Att tvingas lösa matte-problem på tid som något svårt och utmanande, kan förvärra symptomen. 

Vad kan man göra åt problemet?`Avslappning och djupandning är ett sätt, en rask promenad ett annat.
Eftersom hjärnan är flexibel och kan lära om, är det också viktigt att tänka på sig själv som någon som kan och kan lära sig, med träning.

Lärare kan hjälpa eleverna genom att låta dem använda sin kreativitet och låta inlärningen bli positiv och lekfull. (Det tror jag är väldigt viktigt, samt att inspirera eleverna att lösa problem på olika sätt. Inspirera mer än trycka ner för att de inte gör det "rätt".)

Samt ge eleverna tid och utrymme att lära sig utan stress.

Och naturligtvis tror väl ingen idag att killar är bättre på matte än tjejer??? Det är nämligen falskt. Men jag är säker på att ingen sprider sådana myter längre. (Väl?)

http://ed.ted.com/lessons/why-do-people-get-so-anxious-about-math-orly-rubinsten

bilder från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
6/11/17, 8:12 AM
#1

Numera finns det roliga matteböcker som visar att det går att lära sig på andra sätt. "Fatta matte" t.ex. bygger på att man skapar inre bilder, fritt från tragglande och pekpinnar. 

Den är för vuxna, men vissa av metoderna kan säkert användas för alla.

http://www.bokus.com/bok/9789137146744/fatta-matte-gor-matematik-enkelt-med-kraftfull-minnestraning/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
6/12/17, 8:32 AM
#2

Det fattas 37.5 högskolepoäng pedagogik för att jag ska bli behörig lärare i matte och teknik på gymnasienivå. Min plan är att läsa på distans och bli klar om ett år.

Självklart är kvinnor och män lika bra på både matte och teknik. Den diskussionen är helt klart avgjord. Flickor är lite flitigare än pojkar och klarar sig därför lite bättre i skolan. Jag har gjort en del praktik och har då fått se nya läroböcker i matte och de är så oerhört mycket bättre än de jag själv hade. Mer varierande och mer pedagogiska.

Lösningen på att få ångest av matte är nog ändå träning och att se hur man lyckas. Det ger en tro på sin egen förmåga. Framgång medför mindre ångest. Föräldrarna behövs som stöd och uppbackning.

Min dotter tar examen nu från naturvetenskapprogrammet och i hennes klass är det fler flickor än pojkar och de presterar minst lika bra. Min dotter har dessutom mer talang och förmåga än jag. (kanske inte så svårt)🙂

Magi-cat
6/12/17, 8:38 AM
#3

#2 Roligt att höra! 🙂🌺🎈Lycka till med dina egna planer! 👍🌺

Skönt att de nya böckerna är bättre…🥵

Och så tror jag det är viktigt med den positiva inställningen. Samt att få alternativ till den "vanliga" undervisningen, att den kan göras mindre formaliserad. Kanske kulramen är något för en del? Att använda matte med motorik och färger och den systematik som den ger?

Andra söker mer praktisk förankring för matten. Det skulle ge dem något att hänga upp den på.

Och så förstås, läraren, igen…Ett lugn i klassrummet, inte nervositet. (eller uttråkning)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
6/12/17, 9:09 AM
#4

#3 Tack Magi-cat.

Jag kommer fortfarande ihåg hur jag kände inför dubbeltimme i matte när jag gick i årskurs sju på högstadiet. Inget jag såg fram emot.

Problem med matte betyder inte att man kommer att misslyckas i livet. Det kan man tro när man går i skolan, men så är det inte.

En av mina vänner från min barndom hamnade ofta i slagsmål och var på gränsen till kriminell. Matte var inte hans favoritämne. Idag driver han en framgångsrik bilverkstad och är oerhört kunnig. Han jobbar hårt och jag är mycket imponerad av honom.

En av mina klasskompisar slutade efter nionde klass och började jobba direkt. Han var också lite av problembarn med slagsmål etc.  Han tänkte om och utbildade sig till mellanstadielärare och har haft mina båda barn i sina klasser. (väldigt kul att återses på det sättet)

Jag tror jag kan ge en avslappnad attityd till mina eventuella elever. Hårt arbete och rätt inställning kommer man långt med, även om man inte är så bra på derivata och integraler.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
5/23/18, 8:10 AM
#6

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
5/23/18, 10:40 AM
#7

Vad intressant! Du måste ägna hela dagarna åt att hitta spännande artiklar :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
5/23/18, 11:28 AM
#8

#7 Kul att du tyckte det var intressant! 🙂😎

Hehe, det finns så oerhört mycket spännande så man skulle gott kunna ägna hela dagarna åt det, men tyvärr blir det bara några handplockade bitar. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/21/18, 11:59 AM
#9

Är mattens betydelse i skolan överdriven och är fler matte-timmar till mer skada än nytta?

Varför ska Sverige vara ledande i Pisa-resultaten? Är det mer pedagogisk stimulans som är viktigare, snarare än antalet timmar?

Läsa beteendevetaren m.m. Henrik Valentin:

"Matte kan vara kolossalt roligt och väldigt nyttigt när det hängs upp på elevernas verklighet. Och sedan på det fortsatta livet. För vem vill inte veta om det är lönt att amortera på sitt miljonlån som ligger på räntenivån 1,60 procent i förhållande till att sätta in sin övertidsersättning eller skatteåterbäring på ett fondkonto med 18 procents årlig förräntning.

Själv blev jag lyckligt befriad från ett liv i sällskap av derivata och tredjegradsekvationer. "

https://www.svd.se/tron-pa-mattens-nytta-i-skolan-ar-overdriven

Jag tycker det ligger väldigt mycket i det han säger. Inte är det antalet timmar som är viktigt, mycket mer kan istället motverka målet. Jag tror matte kan läras in på olika sätt och en verklighetsförankring skulle förbättra resultaten för många.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
9/21/18, 12:29 PM
#10

#9 Mycket relevant fråga säger jag som snart är behörig lärare i just matte.

Nyttan av andragradsekvationer är begränsad, men att förstå matematik är lite av en faktor för ett mer jämlikt samhälle. Kunskap är makt och det finns tillfällen som Henrik beskriver är bra att förstå. Jag har tjänat en hiskelig massa pengar på aktiemarknaden och mina kunskaper i matte har väl hjälpt till lite.  Jag har försökt beskriva för min fru som bara skakar på huvudet och säger att -det fattar jag inte. 

Har man inte en grundläggande förståelse så har man ett underläge. 

Att driva ett företag kräver lite förståelse av räkenskaper och är du duktig hantverkare utan förståelse av vinstmarginaler etc. så kan det gå illa. 

Min vän som nu jobbar utomlands läste samtidigt med mig på tekniska högskolan kan nu använda sina kunskaper till att komma undan med skatt och lägga ännu mer pengar på hög. 

Kopplingen till verkligheten är helt rätt. Min senaste uppsats handlade om att mattelärare på gymnasiet ska samarbeta med ämneslärare inom bygg och anläggning för att hitta tydliga exempel på praktiska tillämpningar inom matematiken. 

För ett mer jämlikt samhälle så anser jag att de svagaste behöver grundläggande kunskaper för att bättre kunna hävda sig i samhället.

Huygens
9/23/18, 7:43 PM
#11

Jag skulle vilja bli bättre på praktisk räkning, som att räkna på omloppsbanor. Vad händer om man puttar ut ett litet föremål från en satellit? Hur blir den nya banan?

Jag kan göra uppskattningar och grovräkningar, t ex högsta hastigheten när föremålet är närmast sin planet, men sen är det svårt om punkten (platsen) är mer godtycklig på omloppsbanan.

Upp till toppen
Annons: