Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 785 ggr
Loris M
2017-06-17 11:35

Vi lyssnar med hjärnan

Intressant forskning som pågår för närvarande för att klargöra arbetsminnets kapacitet men även att studera samband mellan hörselskada och demens. Forskaren Jerker Rönnberg menar att en hörselskada kan ha samband med demens på så sätt att när vi hör dåligt använder vi långtidsminnet i  mindre utsträckning och hjärnan får inte den "gymnastik"  den behöver. 

Forskaren pratar om det i den 7-minuters långa videon ovan.

"Föreställ dig att du är på en middagsbjudning där du pratar med en okänd person. Du gör allt du kan för att höra vad personen säger mitt i surret av alla andras röster. Även om du missar ett ord här eller där så har du ett tillräckligt sammanhang för att kunna hänga med i vad personen säger. I den här typen av situation är du beroende av att utnyttja olika slags kunskaper (t ex om samtalsämnen) som du redan har lagrat i hjärnans långtidsminne för att kunna förutsäga och förstå vad personen pratar om. Än värre är det för personer med hörselskada. Vi har kallat vårt forskningsområde Kognitiv Hörselvetenskap. Kognitiv hörselvetenskap betonar den viktiga roll som kognitiva funktioner och förmågor spelar för kommunikativ framgång och hur den lyssnande hjärnan arbetar i situationer med olika grad av belastning."

https://liu.se/medarbetare/jerro51

Annons:
Magi-cat
2017-06-17 12:01
#1

Tack Loris, jätteintressant! 🌺

Precis vad jag har tänkt också! Samt att jag undrat om sviktande syn också påverkar. Och varför skulle det inte, med vår flexibla hjärna?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-06-17 23:21
#2

Håller med #1, intressant! :D

Fick mig att tänka lite på denna video:

The Science of Thinking

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Magi-cat
2017-06-19 09:57
#3

Och så tänker jag att hörselförsämring hos äldre kan få dem att isolera sig mer. De hör ju ändå inte vad någon säger, musik är bara skrällig och naturupplevelser utan fågelsång, vad är väl det? Och så blir det som en dålig cirkel, kanske med tilltagande nedstämdhet också…

#2 Tack för videon, ska titta sedan. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Skogsväsen
2017-06-25 11:13
#4

#3 åh, har aldrig tänkt på det viset när det gäller de med nedsatt hörsel. Tack för att du öppnade min ögon lite ytterligare.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: