Annons:
Etikettinlärning
Läst 1179 ggr
Magi-cat
6/22/17, 12:03 PM

Om tidig inlärning av språk i skolan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste just i senaste numret av Språk-tidningen (2017:05) om tidig inlärning  av språk i skolan.

Här skiljer man alltså på andraspråk som ingår i den vardagliga kommunikationen och inlärda främmandespråk som lärs in i skolmiljö men inte annars används som kommunikationsmedel.

Inlärningsprocessen för andraspråket liknar den som sker vid inlärning av förstaspråket. Här är det klart att det är bra att i tidig ålder tillägna sig flera språk.

Denna fördel verkar dock inte gälla vid inlärning av främmandespråk. Det är alltså inte lika viktigt att börja tidigt med ytterligare språk i skolan, har studier visat.

Man har jämfört barn som fått undervisning i engelska redan i första klass med barn som fått läsa engelska senare. Det visade sig då vid uppföljning i nionde klass att de som började tidigt "inte var ett dugg bättre".

Detta förklaras med att hos de som började senare var hjärnorna mer kognitivt mogna för att ta emot den typen av information.

Små barn tillägnar sig språket via det procedurala (implicita) minnet. Äldre barn och vuxna lär sig mer via det deklarativa (explicita) minnessystemet. Och det är just det senare som skolundervisningen är designad för…

Men, tillägger Niclas Abrahamsson (professor vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms Universitet):

"Däremot kan man ju väcka nyfikenhet på det främmande språket hos yngre barn, naturligtvis".

Nog så viktigt, tycker jag. Alla fördelar kanske inte mäts i resultat på prov?

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
9/6/17, 1:18 PM
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: