Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 647 ggr
Magi-cat
2017-06-23 07:00

Mammas röst - bra för bebishälsan

Italienska forskare i utvecklingspsykologi har i en studie som pågått under 15 år, undersökt om mammans röst och tal påverkar för tidigt födda barn.

Det visar sig ett det gör den. De för tidigt födda barnen hör mamman och påverkas fysiskt av hennes röst. Talet har en positiv effekt på barnens autonoma nervsystem, alltså den del av nervsystemet som inte är viljestyrt utan reglerar blodcirkulation, andning, ämnesomsättning och matsmältning.

Hur pappas röst inverkar på barnen förtäljer inte historien.

källa: "Språk", 2017:05

Det redovisas ingen källa till studien i artikeln. Det vore roligt att se hur studien gått till, vilket urval man haft och vilka andra faktorer som kan tänkas påverka hur barnen utvecklas, förutom rösten. Kanske de mödrar som talar mycket med sina barn också rör vid dem, mer? Som sagt, det finns mer man skulle vilja veta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-23 07:08
#1

Det finns en anledning till att mammor och mormödrar sen urminnes tider har sjungit för sina barn. Det är helt enkelt lugnt och tryggt för de små barnen att höra sin mors röst ❤️För tidigt födda eller inte 👍

Magi-cat
2017-06-23 07:18
#2

#1 Så sant. ❤️ Vagga, vyssa och sjunga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-23 07:31
#3

❤️

Aleya
2017-06-23 07:42
#4

Lustigt. Detta har jag tänkt på länge. Att jag blev lugnare av min mammas röst än av min mormor då hon läste. Och jag undrade varför. Men än idag har min mammas röst ett otroligt lugn på mig. Så det kanske har effekt länge detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2017-06-23 07:43
#5

Kanske din mamma är en lugnare person än din mormor? 🤔

Magi-cat
2017-06-23 07:46
#6

Eller så är det inpräglat i oss? Vi kan ju höra mamman redan inuti livmodern, sägs det…Då är mammans röst något så välbekant sedan att vi lätt knyter an till den.

Men mormor (eller annan) om sådan finnes är också värdefull. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2017-06-23 07:47
#7

Det är säkert inpräglat ☝️Du är så klok, Magi-cat ❤️

Magi-cat
2017-06-23 07:48
#8

🤗 Detsamma. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-23 07:49
#9

🤗❤️

Aleya
2017-06-23 07:54
#10

#5 ne men mormor hade bara inte rött läsröst när jag var van mammas. Men jag saknar mormors röst ofta. Hon hade ett speciellt harkel. Aldrig hört något liknande. Och gammelmormor hade som en mer manlig stämma. Som jag. #6 ja men precis. Vi hör ju mamma väldigt väl då hon pratar och vi ligger i magen. Så det är nog inpräntat detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2017-06-23 07:55
#11

Jag kan inte ens minnas min mormors röst, och henne har jag ändå träffat en del. Min farmors röst minns jag, fast hon gick bort när jag var väldigt liten. Det är märkligt.

Magi-cat
2017-06-23 07:59
#12

Åh, jag minns min mormors röst som om det var idag…❤️ (saknad)

Hon berättade historier som ingen annan. Tänk om hon haft internet och kunnat skriva ner allt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2017-06-23 08:07
#13

❤️Så mycket kunskap och klokskap som går förlorad …

Annons:
Aleya
2017-06-23 08:24
#14

#11 man präglas nog på olika vis av röster. Det är nog det. Ja jag önskar att internet fanns då och man hade kunnat spela in.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: