Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Psykologi

Psykopatiska drag bakom nättrollning?

2017-07-05 07:59 #0 av: Magi-cat

Enligt en studie (publicerad i Science Direct) uppvisar nättroll personlighetsdrag som psykopati och sadism. Inte nog med det, de manipulerar medvetet sina offers känslor.

I studien deltog 415 försökspersoner, 63% män, 36% kvinnor och 1 % annat. Dessa fick svara på en enkät online.
Resultatet visade att män oftare trollar än kvinnor och har högre grad av psykopatiskt och sadistiskt beteende i trollningen.

Lägre nivåer av empati ökade benägenheten att hemfalla åt trollning.

"Thus, trolls appear to be master manipulators of both cyber-settings and their victims' emotions." (1)

1. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886917304270

2. http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/trollar-du-pa-natet-da-ar-du-kanske-psykopat/

3. https://www.indy100.com/article/study-finds-online-trolls-psychopath-sadism-7820556

Nu har jag i skrivande stund endast läst abstract och tidningsartiklarna. Jag vet inte hur pass omfattande formuläret var som försökspersonerna fick fylla i. Det ska väl tilläggas att ett sådant formulär inte är tillräckligt för att ställa diagnos, utan här var man endast ute efter sambandet personlighetsdrag och trollning.

Beteendet är tyvärr utbrett och kan faktiskt förstöra människors liv, eftersom vi tar åt oss av vad som händer - även om det "bara" är på internet.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2017-07-05 08:01 #1 av: Magi-cat

Jag lägger in en artikel jag skrev på OF för några år sedan:

Vi är sociala varelser. Omgivningen vi lever i påverkar oss i högsta grad och vi påverkar omgivningen.
Ur biologiskt perspektiv är det sociala samspelet viktigt för vårt välbefinnande och ytterst för vår överlevnad. Människors samarbete och samspel påverkar hur vi fungerar som individer.

Känslor är viktigt, inte bara för att de gör oss till den vi är, och något vi behöver för vårt välbefinnande utan för att vi fattar snabba avgörande beslut med känslor.
Vi härmar varandra också. Spegelneuroner ser till den saken. Vi ställer in oss på samma frekvens som människan framför oss och det sker omedvetet!

Kroppsspråket då, är det viktigt? Ja, kroppsspråket är en blixtsnabb kommunikationsform. På en fjärdedels sekund från att någon rynkat pannan (eller spärrat ut klorna) har signalen nått känslohjärnan.
Kroppsspråket hjälper oss att upptäcka hotfulla signaler, skapa vänskapliga band och är en källa till information om våra medmänniskor. Det är biologiskt gamla strukturer i hjärnan som varit och är viktiga för överlevnaden.
Inte nog med det, kroppsspråket, även vårt eget, påverkar hur vi tar emot ett meddelande. Det hjälper oss att förstå oss själva.

Kärlek är nödvändigt, men ibland gör det ont eller gnisslar i samvaron mellan människor. Att inte få vara med i en grupp, social exklusion, får en direkt påverkan på vår kropp, eller när vi utsätts för orättvisor eller bedöms av kallsinniga åskådare. Tävlan på t.ex. en arbetsplats kan få förödande konsekvenser.
Allt detta triggar igång inflammation i kroppen, det blir en stress och mätbart högre nivåer av stress - och inflammatoriska ämnen. Inflammationen hänger ihop med områden i hjärnan som bearbetar känslor och smärta. Vi reagerar som under hot.

Internet är underbart. Vi kan få nya vänner världen över, lära oss mycket. Men även om internet inte funnits så länge, påverkar det våra kroppar på samma sätt som verklig kommunikation, på gott och ont. Oxytocin, myshormonet, ökar märkligt nog med upp till hundrafemtio procent när vi skickat ett meddelande i sociala medier!

Men så finns det en annan sida: anonymiteten i internetagerandet, kanske i kombination med ett så nytt medium, gör att vi inte alltid beter oss likadant framför datorn som i verkliga livet. Vi kan bli någon annan, ett bättre jag eller ett jag som visar sina mörkaste sidor. 
Och även fast vi vet att de där hårda orden framförs via en skärm och att vi kan stänga av när vi vill (vilket kan vara svårare i verkliga livet) påverkas vi likadant i kroppskemin som om det sker irl. Vi VET att det är en människa där bakom. Det finns heller inget avläsbart kroppsspråk, inget snabbt leende eller en ögonkontakt som kan fylla i mellanrummen mellan orden. Allt sitter i huvudet och det påverkar kroppen, med stressreaktioner, med inflammation.

Något lika tänkvärt är att det är väldigt effektivt att ge positiv återkoppling till något en person gör bra. Det förstärker inlärning och ökar chansen att det beteendet förstärks. (Dock finns det en övre gräns och det är bra att ta med en gnutta salt i soppan, även lite negativ feedback.)

Jag vill till slut gärna rekommendera en bok som jag använt som källa till ovanstående, och det är:

Katarina Gospic: "Den sociala hjärnan".

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.