Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1326 ggr
Magi-cat
7/5/17, 7:59 AM

Psykopatiska drag bakom nättrollning?

Enligt en studie (publicerad i Science Direct) uppvisar nättroll personlighetsdrag som psykopati och sadism. Inte nog med det, de manipulerar medvetet sina offers känslor.

I studien deltog 415 försökspersoner, 63% män, 36% kvinnor och 1 % annat. Dessa fick svara på en enkät online.
Resultatet visade att män oftare trollar än kvinnor och har högre grad av psykopatiskt och sadistiskt beteende i trollningen.

Lägre nivåer av empati ökade benägenheten att hemfalla åt trollning.

"Thus, trolls appear to be master manipulators of both cyber-settings and their victims' emotions." (1)

1. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886917304270

2. http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/trollar-du-pa-natet-da-ar-du-kanske-psykopat/

3. https://www.indy100.com/article/study-finds-online-trolls-psychopath-sadism-7820556

Nu har jag i skrivande stund endast läst abstract och tidningsartiklarna. Jag vet inte hur pass omfattande formuläret var som försökspersonerna fick fylla i. Det ska väl tilläggas att ett sådant formulär inte är tillräckligt för att ställa diagnos, utan här var man endast ute efter sambandet personlighetsdrag och trollning.

Beteendet är tyvärr utbrett och kan faktiskt förstöra människors liv, eftersom vi tar åt oss av vad som händer - även om det "bara" är på internet.

edit: Se Spegelneuron


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Online trolling is of particular concern due to the harmful negative outcomes its victims experience. The current study sought to explore and extend t…
  • Redigerat 1/10/22, 8:56 AM av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
7/5/17, 8:01 AM
#1

Jag lägger in en artikel jag skrev på OF för några år sedan:

Vi är sociala varelser. Omgivningen vi lever i påverkar oss i högsta grad och vi påverkar omgivningen.
Ur biologiskt perspektiv är det sociala samspelet viktigt för vårt välbefinnande och ytterst för vår överlevnad. Människors samarbete och samspel påverkar hur vi fungerar som individer.

Känslor är viktigt, inte bara för att de gör oss till den vi är, och något vi behöver för vårt välbefinnande utan för att vi fattar snabba avgörande beslut med känslor.
Vi härmar varandra också. Spegelneuroner ser till den saken. Vi ställer in oss på samma frekvens som människan framför oss och det sker omedvetet!

Kroppsspråket då, är det viktigt? Ja, kroppsspråket är en blixtsnabb kommunikationsform. På en fjärdedels sekund från att någon rynkat pannan (eller spärrat ut klorna) har signalen nått känslohjärnan.
Kroppsspråket hjälper oss att upptäcka hotfulla signaler, skapa vänskapliga band och är en källa till information om våra medmänniskor. Det är biologiskt gamla strukturer i hjärnan som varit och är viktiga för överlevnaden.
Inte nog med det, kroppsspråket, även vårt eget, påverkar hur vi tar emot ett meddelande. Det hjälper oss att förstå oss själva.

Kärlek är nödvändigt, men ibland gör det ont eller gnisslar i samvaron mellan människor. Att inte få vara med i en grupp, social exklusion, får en direkt påverkan på vår kropp, eller när vi utsätts för orättvisor eller bedöms av kallsinniga åskådare. Tävlan på t.ex. en arbetsplats kan få förödande konsekvenser.
Allt detta triggar igång inflammation i kroppen, det blir en stress och mätbart högre nivåer av stress - och inflammatoriska ämnen. Inflammationen hänger ihop med områden i hjärnan som bearbetar känslor och smärta. Vi reagerar som under hot.

Internet är underbart. Vi kan få nya vänner världen över, lära oss mycket. Men även om internet inte funnits så länge, påverkar det våra kroppar på samma sätt som verklig kommunikation, på gott och ont. Oxytocin, myshormonet, ökar märkligt nog med upp till hundrafemtio procent när vi skickat ett meddelande i sociala medier!

Men så finns det en annan sida: anonymiteten i internetagerandet, kanske i kombination med ett så nytt medium, gör att vi inte alltid beter oss likadant framför datorn som i verkliga livet. Vi kan bli någon annan, ett bättre jag eller ett jag som visar sina mörkaste sidor. 
Och även fast vi vet att de där hårda orden framförs via en skärm och att vi kan stänga av när vi vill (vilket kan vara svårare i verkliga livet) påverkas vi likadant i kroppskemin som om det sker irl. Vi VET att det är en människa där bakom. Det finns heller inget avläsbart kroppsspråk, inget snabbt leende eller en ögonkontakt som kan fylla i mellanrummen mellan orden. Allt sitter i huvudet och det påverkar kroppen, med stressreaktioner, med inflammation.

Något lika tänkvärt är att det är väldigt effektivt att ge positiv återkoppling till något en person gör bra. Det förstärker inlärning och ökar chansen att det beteendet förstärks. (Dock finns det en övre gräns och det är bra att ta med en gnutta salt i soppan, även lite negativ feedback.)

Jag vill till slut gärna rekommendera en bok som jag använt som källa till ovanstående, och det är:

Katarina Gospic: "Den sociala hjärnan".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2/6/19, 11:20 AM
#3

Tyvärr alltid aktuellt med nättrollning och hatkampanjer.

Hjärnan uppfattar hat och hot på internet som lika verkligt som annars och det får följder för den drabbade individen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
DesK
7/24/20, 9:45 AM
#5

Detta fick mina döttrar och jag känna på rejält för ett antal år sedan, då vi först blev misshandlade irl och sedan förföljda i flera år av samme man. Jag funderade mycket över vad som gjorde att han agerade på det viset och kom fram till att han absolut hade drag av  psykopati och var empatilös. Så tack för intressant läsning! 🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
7/24/20, 10:05 AM
#6

🌺🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
LBB
7/26/20, 9:37 AM
#7

Nättroll, personangrepp o anklagelser hör inte hemma på internet, men är liksom alla andra utrycks-arter människors sätt att agera.

Vidare så går det även inflation i anklagelser om trolling o troll.

Både de som agerar som troll och de som anklagar andra för att agera som troll brukar göra det därför att man inte förmår att kommunicera på ett sansat och belevat sätt. En brist, ett symtom som med lite humor skulle kunna sägas vara bokstavsrelaterat 😉

Magi-cat
7/26/20, 10:19 AM
#8

#7 Det låter för mig som om du försöker fördela skulden på både nättrollare och kritiker av nättrollning (och därmed hat och mobbning på internet). Men det finns inte mycket ömsesidighet i detta i verkligheten, ingen humor heller.

"människors sätt att agera" håller jag inte med om. Detta är något som man måste ta avstånd ifrån.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
7/28/20, 10:47 AM
#9

#8  Nättrolling är ju som du beskriver , inlägg fyllda av hat och hot.

Samtidigt så används anklagelser om nättrolling lika ofta som anklagelser om rasism bara för att stärka egna, svaga argument.

Det kan räcka att någon lyfter fram fakta som inte smakar någon , så vips , dyker anklagelser om nättroll upp.

Min egen ståndpunkt är kristallklar.

Människor har lika värde

Samma rättigheter och skyldigheter ska gälla

Och sist men inte minst, man ska respektera varandras åsikter. Det betyder inte att man ske dela dem. Man ska argumentera för sin egen ståndpunkt. Det är ju sedan länge känt, att genom att bryta åsikter mot varande i en demokratisk process, så förs demokratin framåt.

Du får ursäkta , men jag tycker nog beskrivningen att nät-rolling är bokstavsrelaterat var komisk. då både tangentbord (med bokstäver) och brist på respekt för social kunskap (hjärnrelaterat är inblandat.

Magi-cat
7/28/20, 11:32 AM
#10

#9 Att nättrolla, hota och hata är inte att respektera åsikter, utan något helt annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

LBB
7/28/20, 12:06 PM
#11

#10 Och var har jag påstått att det är det? Vad jag säger är att anklagelser om trolling ofta dyker upp när normala argument tryter, andras åsikter provocerar den som anklagar.

Jag ska ta ett exempel:

Jag säger att vi måste kraftigt skärpa kraven för fri hårklippning (fiktion) Detta av ekonomiska skäl för samhället.

Så kommer säkert någon som åtnjuter denna förmån, att hävda att jag hotar och hatar grupper som åtnjuter just den förmånen.

Gör det mig till ett troll? Knappast. Men anklagelsen blir då ett försök att tysta en saklig diskussion.

Däremot om jag säger att alla som åtnjuter den förmånen är parasiter…då trollar jag.

Alla har vi olika åsikter, värderingar baserade på våra situationer, erfarenheter och kunskaper. Vilket då betyder att vi alla har ömma tår gällande vissa ämnen. Mina ömma tår är äganderätt, rätten till åsikter, rätten att yttra dem, dvs grundläggande demokratiska spelregler.

För någon som ex är involverad i att hjälpa nyanlända så blir det då lätt en öm tå då ämnen som migration tas upp.

Magi-cat
8/27/21, 9:11 AM
#12

alltid aktuellt ämne, tyvärr


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: