Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 879 ggr
Magi-cat
2017-07-28 09:10

Nio faktorer som kan öka risken för demens

I artikeln listas nio faktorer som kan öka risken för att drabbas av demens senare i livet.

Vi måste bara komma ihåg att vilka som drabbas vet vi inte och kan inte förutspå. Det är mångfaktoriellt och kan bero på saker vi inte kan påverka. Praktiskt taget vem som helst kan drabbas och det får aldrig bli något skuldbeläggande!

Men vissa saker kan man göra som är bra för hälsan på alla sätt. Sluta röka t.ex.

Här är faktorerna de riktar in sig på i artikeln:

  • Mid-life hearing loss (9 percent of the risk)
  • Not completing secondary-level/high school education (8 percent)
  • Smoking (5 percent)
  • Not seeking treatment for depression in youth (4 percent)
  • Physical inactivity (3 percent)
  • Social isolation (2 percent)
  • High blood pressure (2 percent)
  • Obesity (1 percent)
  • Type 2 diabetes – the more common variant linked to obesity (1 percent)

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/these-nine-risk-factors-dramatically-increase-your-dementia-risk/

Där kom vi upp till 35 %. Skulle åtminstone några av dessa kunna undgå att drabbas tack vare livsstilsförändringar, så vore det förstås en enorm fördel för alla drabbade och deras anhöriga!

Men allt rår vi inte över. Igen, demens är så komplext och även den mest hälsosamma kan drabbas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2017-07-30 10:22
#1

Här kommer en annan faktor.

En arbetskamrat till mig tittade på stress i medelåldern hos kvinnor och risken för senare demens.

http://www.demenscentrum.se/Nyheter/Stress-kan-leda-till-demens/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-07-30 14:18
#2

#1 Just det, stress är en faktor!

Och det finns många faktorer. Hur det än är lever vi våra liv hela tiden (så gott vi kan) och det hjälper inte ett dugg att mitt i livet bli stressad för att man stressar och kanske blir dement senare i livet. 🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: