Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 959 ggr
Magi-cat
2017-08-09 17:19

Stress mäts i håret

I en studie vid Linköpings universitet mäter forskarna kortisolnivån i hår. (Kortisol är ett stresshormon)

Fördelen med att mäta kortisolnivån i håret är att man då får ett långtidsvärde. Håret växer en cm per månad, varför man på de flesta kan få fram nivån under de senaste tre månaderna.

Med mätning i kroppsvätskor får man ett värde endast för ett dygn tillbaka.

I den första studien valde man att jämföra kortisolnivåerna mellan sjuksköterskor och bibliotekarier. Sjuksköterskor därför att de antas ha en stressig arbetsmiljö medan biblioteksmiljön ofta förknippas med lugn och tystnad.

Intressant nog och mycket oväntat fann man dock ingen skillnad i kortisolnivå mellan de båda yrkesgrupperna!

Varför det blev så vet man förstås inte, men forskarna för fram en idé:

"Forskarna tror att bakgrunden till det oväntade resultatet kan bero på att sjuksköterskor har större medvetenhet och kunskap om stress, närhet till egen vård, och bättre copingförmåga."

Nästa steg är att gå vidare i studier med andra yrkesgruppers stressnivå som det visar sig i håret.

I ytterligare en studie ska man undersöka hårstrån från personer som nyligen haft hjärtinfarkt.
Det blir intressant att se om patienterna varit speciellt stressade under tiden före infarkten.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/augusti/Biobliotekarier-lika-stressade-som-sjukskoterskor/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tk1971
2017-08-09 17:30
#1

Det där påminner mig om en långtidslaboration vi gjorde en gång på universitetet. Då tog vi ett salivprov på oss själva varje dag under en månad och fryste in i vår egen frys i väntan på analys. Den analysen utförde vi dock inte själva, men vi fick ett värde på kortisolhalten i saliven för varje dag. Sen skulle vi föra in det i ett diagram för att se om det var några variationer, och så skulle vi påminna oss om vi känt oss ovanligt stressade nån gång. Vill minnas att mina värden inte visade på några nämnvärda peakar. Men det var en intressant undersökning.

Magi-cat
2017-08-09 17:37
#2

#1 Det låter som en intressant och lärorik lab!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-08-12 08:02
#3

Sedan har det framförts som kritik mot artikeln att det är lite olyckligt att ställa yrkesgrupper mot varandra. 

Att sjuksköterskor är stressade förstår alla och de gör ett grandiost jobb i en utsatt roll och miljö. De räddar liv och lindrar lidande, ofta under svåra omständigheter.

Men det är länge sedan biblioteken var en tyst oas och alla låntagare respektfullt lågmälda.

En av fem bibliotekarier har utsatts för hot. Därtill kommer senare tidens debatt där bibliotekariens kompetens och roll ibland ställts åt sidan och biblioteken under hot och hat tvingats ta in böcker som inte håller måttet och inte når upp till värdegrundskriterierna.

Det framkallar också en stress.

En helt annan sak: Hur vet man att Kortisol i hårstrån är rätt metod att mäta stress? 🤔 Vilka andra faktorer kan spela in?

Har man gjort några förstudier?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-05 08:39
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: