Annons:
Etikettpsykologi
Läst 1945 ggr
Magi-cat
9/22/17, 3:50 PM

Deprimerad av mobilberoende?

Vi verkar bli mer påverkade av mobilanvändning och skärmtid än vad vi kanske vill tro.

Studenter som fick ta med sig mobilen in presterade sämre än en studentgrupp som inte fick ta med sig mobilen. Bara att ha den med sig spelade alltså roll, även om den var avstängd!

I en annan studie visade det sig att tonåringar som tillbringade mest tid framför skärmen visade sig skatta sig som minst lyckliga.

https://www.svd.se/overlakaren-mobilberoendet-gor-oss-deprimerade


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/30/18, 4:12 PM
#1

Artikeln nedan är från svenska.yle.fi, men jag antar att den är tillämplig även för svenska förhållanden.

Det handlar om nätberoende, ett beroende som  liknar rusmedelsberoende och är lika skrämmande. Rentav att det börjar bli ett problem för samhället, sägs det.

Det finns många frågor att ställa sig, t.ex. hur vi i framtiden relaterar till den verkliga världen kontra den virtuella.

Och var går gränsen för missbruk, för nätberoende?
Det finns ännu inga diagnostiska kriterier.

Hur väger vi nyttan av digitaliseringen mot risker och skador?

Nätberoende fungerar i hjärnan i princip som annat beroende, dvs med belöningssystemet. Men användaren klarar inte själv av att avgöra när gränsen för beroende är nådd.
Ingen får komma berusad till jobbet, men hur är det med nätberoende?

"- Det nya normala är att alla sitter och tittar på telefonen 50 gånger per dag." säger ordföranden för Finlands Psykologförbund.

En del som söker vård (eller deras föräldrar) är bara 12 år gamla. Det är speciellt känsligt med barn, eftersom deras hjärnor utvecklas under tiden.

Ingen vet hur omfattande problemet är, men alla vet att det existerar.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/27/natberoende-ar-mer-skrammande-an-rusmedelsberoende-sager-expert-de-yngsta


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: