Annons:
Etiketterövrigtboktips
Läst 7951 ggr
Magi-cat
2015-11-02 11:41

Boktips om hjärnan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi dela med oss av våra boktips inom sajtens ämnesområde.

(bild från pixabay.com)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-11-29 20:00 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2015-11-03 21:43
#1

"Hjärnbrus - om utvecklingen av den nyfikna hjärnan och medvetandet" av dr Hugo Lagercrantz.

Från baksidestexten:

"Professorn och barnläkaren Hugo Lagercrantz skriver i denna läririka, fascinerande och populärvetenskapligt hållna bok om utvecklingen av hjärnan och medvetandet ur ett biologiskt, idéhistoriskt och humanistiskt perspektiv".

Det här är en intressant och lättläst bok som jag gärna återkommer till och rekommenderar andra att läsa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2015-11-04 09:16
#2

"My stroke of insight" av Jill Bolte Taylor tycker jag är en mycket intressant bok. 

"Jill Bolte Taylor fick en forskningsmöjlighet som få hjärnforskare skulle önska: hon fick en massiv stroke och såg på medan hennes hjärnfunktioner - rörelseförmåga, tal, självuppfattning - stängdes ner en efter en. En häpnadsväckande berättelse." Källa TED video

Jag vet att det finns en tråd på OF om detta men jag hittar den inte nu.

Magi-cat
2015-11-05 07:48
#3

#2 En jätteviktig bok som alla borde läsa, om hur det kan vara att drabbas av stroke - och kämpa sig tillbaka!…Att inte kunna meddela sig med ord men då känslorna känns desto tydligare.

Mycket gripande och mycket insiktsfull.

Den engelska titeln, "My stroke of insight" säger egentligen mer än den svenska…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-05 07:51
#4

"Du och din hjärna - Så skapar hjärnan ditt medvetande" av Antonio Damasio är ett måste för alla som vill undersöka medvetandet närmare och bättre förstå hur vi kan förstå oss själva.

Från baksidestexten:

"…häpnadsväckande bevis för att vårt medvetande - det som vi betraktar som vårt 'själv' - i grunden består av biologiska processer som skapas inne i hjärnan."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-10 15:17
#5

"Mindfulness i hjärnan" av Åsa Nilsonne

Beskriver hur den moderna neuropsykologin fördjupar kunskaperna  om mindfulness, hur hjärnan arbetar med mindfulness och vilka områden som är mest aktiverade vid mindfulness-utövning.

Vi får den hjärna vi själva skapar, säger författaren, och vi kan träna den precis som vi gör med resten av vår kropp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-10 15:19
#6

"Hjärnan", Lars Olson och Anna Josephson.

Ett standardverk för alla som intresserar sig för hjärnan, dess anatomi och fysiologi samt dess sjukdomar, skador, funktionsnedsättningar etc.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-12-04 13:30
#8

"Hjärnan" av Michael O'Shea.

Kortfattad introduktion till nyckelfrågorna. Bl.a. hur vi upplever känslor och lagrar minnen, den evolutionära utvecklingen och hjärnforskningens framtid.

Boken är från 2005, Fri Tankes förlag


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-08 09:51
#9

"Hemisfärernas musik - Om musikhanteringen i hjärnan" av Jan Fagius. (Bo Ejeby förlag)

Den här boken hinner jag inte läsa själv just nu, men den verkar väldigt genomarbetad och intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

portera
2015-12-15 14:22
#10

"Den översvämmade hjärnan" av  Torkel Klingberg

Populärvetenskapligt skriven  bok om förväntningen på vår hjärna i dagens samhälle. "En bok om arbetsminne, IQ och den stigande informationsfloden"

Utnämnd till "Årets viktigaste bok 2008" av SharpBrains.com

Magi-cat
2015-12-15 18:16
#11

#10 Just det, Klingberg är förstås oundgänglig!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-15 18:19
#12

Joshua Foer: "Moonwalk med Einstein - minnet och konsten att komma ihåg"

"Joshua Foer ska skildra de amerikanska minnesmästerskapen. Då får han veta att han skulle kunna ställa upp i nästa års mästerskap om han bara tränar och att han faktiskt har en hyfsad chans att vinna. Han, som brukar glömma det mesta, börjar gräva djupare för att förstå vad som ligger bakom minnesmästarnas enastående prestationer"

http://www.bokus.com/bok/9789127135635/moonwalk-med-einstein-minnet-och-konsten-att-komma-ihag/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-17 14:52
#13

Anna Zetterberg: "Mer än hjärna!", 2015

Från baksidestexten:

"Ju mer du jobbar desto mer får du gjort! Eller? Myten om effektivitet genom långa arbetsdagar och multitasking är spridd, men sanningen är istället den att de mest effektiva jobbar mindre än genomsnittet. I Mer än hjärna! lär du dig hur du går tillväga för att jobba smart och få mycket gjort samtidigt som du mår bra."

Utifrån neurologisk forskning visas hur vi kan ta hand om och styra hjärnkraften på jobbet på ett bättre sätt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Eliiza
2015-12-19 12:11
#14

"Die Psyche"/"The Psyche" och "Macht der Gedanken"/"Might of the Thoughts", båda skrivna av Billy Eduard Albert Meier. Med vänlig hälsning, Eliiza

Magi-cat
2016-01-05 10:55
#15

"Minnet fram och tillbaka" av Pontus Wasling, hjärnforskare och läkare.

Från baksidestexten:

"Minnet fram och tillbaka är en fascinerande berättelse om den avgörande rollen våra minnen spelar. Minnets starka dragningskraft får oss att ständigt försvinna från nuet, tillbaka till det förflutna. Samtidigt behövs dina minnen för att konstruera bilder av framtiden.

Genom att förstå hjärnans skådespel kan du lära dig att ta bättre beslut, bryta vanans makt och bättre utnyttja de kreativa krafterna i din hjärna. Genom att förstå ditt minne kan du också förstå dig själv."

Läsaren får också några tips och tricks för att saker ska fastna i minnet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-14 22:12
#16

"Glöm inte minnet" av läkaren Nisse Simonson.

Lättfattligt och lättsamt men med mycket fakta om vår snillrika hjärna, varför vi glömmer ibland men ändå minns mer än vi tror…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-15 18:41
#17

"Från Neuron till neuros - en introduktion till modern biologisk psykologi" av Stefan Hansen. (reviderad upplaga år 2000)

Innehållsrik bok om minne, minneslagring, inlärning, och mycket mer i intressanta frågeställningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-16 15:14
#18

"Lustgårdens drakar - den mänskliga intelligensens utveckling" av Carl Sagan.

(Tack för tipset, NeferNefer! 🙂)

Från baksidestexten:

"Är sagans drakar ett genetiskt minne av urtidens skräcködlor? Har vi släktminnen som frigörs i drömmen? Är byråkrati och formalism ett utslag av den primitiva reptilhjärnans verksamhet inom oss? Det är frågor som öppnar hisnande perspektiv. Carl Sagans redogörelse för forskningen kring den mänskliga hjärnan och dess utveckling r populärvetenskap av bästa märke och dessutom är hans bok spännande som en thriller."

Boken kom ut 1979 och det märks att den inte är dagsfärsk, men få skriver så inspirerat som Carl Sagan, så den är klart läsvärd!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-17 08:50
#19

"När du gör som jag vill: en bok om påverkan" och "Konsten att läsa tankar: hur du förstår och påverkar andra utan att de märker något" är två böcker av Henrik Fexeus, mästermanipulatör och psykologisk illusionist, underhållare och författare.

"När du gör som jag vill handlar om påverkan och hur vi kan lära oss hantera den. Läsarna kommer att känna igen Henriks omisskännliga stil: fascinerande fakta och färdigheter levererade med humor och självdistans på ett sätt som aldrig blir långtråkigt."

Naturligtvis läser han inte tankar på riktigt, men han får det att verka som om han gör det. På det sättet får vi aha-upplevelser om hur vi själva och samspelet mellan människor fungerar. (Framför allt är det underhållande hjärn-gympa med eftertanke.)

http://www.bokus.com/bok/9789137145884/nar-du-gor-som-jag-vill-en-bok-om-paverkan/

http://www.bokus.com/bok/9789137145877/konsten-att-lasa-tankar-hur-du-forstar-och-paverkar-andra-utan-att-de-marker-nagot/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-21 15:15
#20

Katarina Gospic har skrivit flera utmärkta, lättlästa och inspirerande böcker:

"Den sociala hjärnan"

"Hjärnan är central för vilka vi är. Den definierar vårt jag och vår självbild och är oerhört känslig för vad andra tycker. Om vi vill maximera våra livsmöjligheter behöver vi förstå hur hjärnan fungerar och hur avgörande våra sociala relationer är för hälsa, välmående och prestation.

Följ med Katarina Gospic på en spännande resa, där hon genom de senaste forskningsrönen visar hur kärlek, generositet och samarbete är våra bästa överlevnadsstrategier. "

Mycket läsvärd!

http://www.bokus.com/bok/9789173376341/den-sociala-hjarnan/

"Välj rätt - en guide till bra beslut"

" Med fördjupad kunskap om hur hjärnan fungerar kan vi bättre förstå varför vi reagerar som vi gör och hur vi fattar våra beslut i det dagliga livet, från styrelserummet till köksbordet.
I Välj rätt! En guide till bra beslut avslöjar Katarina Gospic den beslutsfattande hjärnans hemligheter och ger tips om hur du kan välja rätt!   "

http://www.bokus.com/bok/9789173375368/valj-ratt-en-guide-till-bra-beslut/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-02-04 14:22
#26

"Smartast i världen" av Linda Leopold.

Allt började med att Linda, i början av 30-åren, var gravid och livrädd för eventuellt därpå följande mentalkoma, anmälde sig till ett Mensa-test. 300 kostade det och hon begav sig till testlokalen liksom 15 andra personer, mest män i yngre medelåldern. De såg respektingivande intelligenta ut, tyckte hon. Själv kände hon sig dum och nervös.

Men Linda löste de 45 uppgifterna på tjugo minuter och hon klarade därmed gränsen för antagning till Mensa.

Men Mensa är bara början. Det finns en rad sällskap med allt snävare antagningskrav. Linda tar läsaren med på en spännande resa bland ovanligt intelligenta människor  (som till vardags är lastbilschaufförer, matematiker, flöjtister etc) i IQ-sällskapens sällsamma och mer eller mindre hemliga värld.

"Och hon ställer sig frågan: Hur blir man egentligen smartast i världen?"

En spännande, tänkvärd och rolig bok!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-17 16:18
#27

"Kokbok för hjärnan" av Charlotte Erlanson-Albertson

"Rätt kost håller hjärnan frisk och aktiv, medan en felaktig påskyndar åldrandet." står det i baksidestexten.

I boken finns tips och recept för dagens alla måltider samt bröd och belöningen: efterrätten. Hjärnan får här färgrik vacker mat att titta på och alla näringsämnen den behöver, givetvis utan tillsatser.

Jag tycker dock att det är alldeles för mycket socker och vitt mjöl i bakrecepten. (Men chokladmoussen ser god och hälsosam ut, signalerar min hjärna. 😛)

Boken är från 2009 och finns att låna på bibliotek. ICA förlag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-03-03 17:43
#28

Om hjärnan för barn: (för alla förresten)

"Hjärnkoll - så funkar synen och medvetandet" av Jonathan Lindström

Om medvetandet, hur bilderna uppstår, hur synen fungerar, hur den blev till och många frågor utan svar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-09 19:55
#29

Den här verkar intressant, om hur tarmbakterierna påverkar vår psykiska och fysiska hälsa:

http://www.bokus.com/bok/9789163610950/magstarkt-en-bok-om-tarmfloran-och-magens-nervsystem/

Från Bokus:

"Utöver beskrivningar och förklaringar av vårt mag- och tarmsystem innehåller boken även pedagogiska illustrationer och självhjälpsguider till hur man kan förbättra sin hälsa på naturlig väg. Författaren Martina Johansson går igenom tarmarnas betydelse för immunförsvaret, magens kommunikation med hjärnan och resten av kroppen, samt kopplingarna mellan fysiska och psykiska sjukdomstillstånd och tarmfloran. Bland annat visar den nya forskningen på att fibromyalgi, kronisk trötthet, cancer i tjocktarmen, IBS, Crohns sjukdom, ulcerös kolit och alla varianter av kronisk, låggradig inflammation troligtvis härstammar från obalanser i tarmfloran. Dessa bakterier är också vårt bästa försvar mot andra, elakartade bakterier och mycket viktigare för kroppen än immunförsvaret."

Martina Johansson är civilingenjör i bioteknik och biofysik på Chalmers.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-29 14:57
#30

Hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan!

"När du rör på dig blir du inte bara piggare och mår bättre, det påverkar också koncentrationen, minnet, måendet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten…"

Anders Hansen, överläkare i psykiatri: "Hjärnstark"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-12 14:46
#31

Ny bok av Katarina Gospic!

Katarina Gospic och Isabelle Sjövall: "Neurodesign - inredning för hälsa, prestation och välmående"

Jag har inte läst hela än, men den verkar väldigt intressant. Vacker också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-10 18:39
#32

"Neuroledarskap  - effektivt ledarskap byggt på hjärnforskning och beprövade metoder" av Katarina Gospic och Stefan Falk.

Saxat ur baksidestexten:

"/…/ om hur en ledare kan bli mer effektiv genom att dels tillgodogöra sig nödvändig kunskap om hur vår hjärna fungerar, dels börja använda ett antal metoder som utvecklats under 16 år tillsammans med drygt 2000 ledare tvärs över 50 olika företag i Europa och USA."

Boken förmedlar kunskap om bl.a. hur man använder sin energi rätt, blir specifik och tydlig, gör goda bedömningar, leder och utvecklar sig själv som ledare, driver förändring och förbättring.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-01 17:38
#33

"Hjärnans emotionella liv"

Hur unika mönster i hjärnan påverkar tankar, känslor och upplevelser - och hur du kan förändra dem.

Den är skriven av professor i psykologi och psykiatri Richard J. Davidsonmed hjälp av vetenskapsredaktör Sharon Begley. (ICA bokförlag, 2012, svensk översättning: Birgitta Karlström. Originalets titel: "The emotional life of your brain")

Richard J, Davidson berättar på ett humoristiskt och medryckande sätt om sina 30 år av forskning inom affektiv (känslo-) neurovetenskap. Forskning som bl.a. rör vilka mekanismer i hjärnan som styr empati och hur den autistiska hjärnan processar information på ett annat sätt och mycket mer. Han är/har varit verksam vid University of Wisconsin i Madison. Sedan några år är han också föreståndare för Center of Investigating Healthy Minds, en forskningsanläggning som vill ta reda på hur egenskaper som medkänsla, välbefinnande, medmänsklighet, altruism, vänlighet, kärlek, uppstår i hjärnan och hur de kan vårdas.

Davidson berättar i boken om något han populärt döpt till "emotionell stil", där alla hjärnor är lite olika.. Aktiveringsmönstren skiljer sig åt, precis som DNA gör det. I boken ges exempel med fallstudier.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nadilda
2016-06-03 07:13
#34

Jag läste precis "Den lärande hjärnan" av Torkel Klingberg, super intressant!

Annons:
Magi-cat
2016-06-03 07:30
#35

#34 Tack för tipset!

Klingbergs böcker brukar ge väldigt mycket!

http://www.bokus.com/bok/9789127119222/den-larande-hjarnan/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-06-07 15:38
#36

Nu håller jag på och läser Torkel Klingbergs "Den lärande hjärnan". Den är från 2011 men jag tror den håller än.

Från baksidestexten:

"Allt lärande sker i hjärnan, och nyckeln till barns utveckling finns i hur hjärnan formas. Men hur går vi från kunskap om nervceller till undervisning i klassrummet? Vad beror svårigheter som Dyslexi, dyskalkyli och bristande koncentrationsförmåga på? Varför har hjärnans mognad betydelse för tonåringars beteende?"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-09-13 17:04
#38

Henry Marsh: "Liv, död och hjärnkirurgi", 2014.

Från baksidestexten:

"Henry Marsh är en av Storbritanniens mest framstående hjärnkirurger och har under sina trettio år i yrket räddat mångas liv, men också ödelagt andras. I Liv, död och hjärnkirurgi berättar han om sina framgångar såväl som misslyckanden som varit förödande för patienten och resulterat i livslånga skuldkänslor för honom själv. Marsh förmedlar på underbar prosa den laddade stämning, rädsla och nervositet som alla, från sköterskor till narkosläkare och kirurg, delar i operationssalen. Även en rutinoperation kan få en katastrofal utgång om något oväntat upptäcks eller skalpellen slinter.

Vi får även ta del av Marshs djupa medkänsla med sina patienter och deras anhöriga, hans irritation över illa förberedda yngre kollegor, och hans svidande kritik mot NHS, det brittiska sjukvårdssystemet."

Jag har inte läst den själv ännu, men har den på mitt bord. Den verkar läsvärd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-09-13 19:01
#39

#38 Tack för tipset.🙂 Den vill jag definitivt läsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-09-13 20:14
#40

#39 Trodde nästan det. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-28 12:37
#41

#40 Har du läst boken, Maria? Den är väldigt fascinerande, tycker jag. Man får en djup inblick i, inte bara de mest invecklade strukturerna i hjärnan och diverse fel det kan bli på dem, utan även stjärnneurokirurgens dilemman i olika frågor som att det för få platser till för många patienter, vilka är det egentligen är etiskt rimligt att operera och hur bemöter man patienters anhöriga när det inte finns något uppmuntrande att säga.

Särskilt intressant är det också att följa hur inte bara operationstekniker utan också attityder förändrats under de decennier han varit verksam. Förr kom stjärnkirurgen undan med sina koleriska utbrott för att lätta på sitt inre frustrationstryck. Det gör han inte längre. Förr opererade man tills det var klart. Nu kan narkosläkaren säga att hen inte har någon barnvakt till kvällen och inte kan ta någon extrapatient. Förr fixade man en sängplats om det behövdes, nu….osv.

Det är både på gott och ont förstås. Det är lätt att förstå irritationen över obligatoriska "utbildningar" där de som arbetat med människor år ut och år in får lära sig att de måste utveckla empati….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-10-28 14:57
#42

Nej har inte läst den ännu men tack för påminnelsen.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-10-28 15:04
#43

🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-11-04 09:17
#44

Zaldy S. Tan: "Minnesträna din hjärna"

Råkade hittade denna inte helt nya bok (2007) men har inte hunnit läsa den än. Dr Tan lär, enligt baksidestexten, vara en av USA:s ledande experter på demens- och Alzheimerforskning. I boken presenterar han ett unikt test för hjärnans minnesfunktioner.
Dessutom ska det finnas ett 60-minuters hjärngympaprogram "som du kan göra för att bibehålla hjärnans kapacitet och på så sätt förebygga hjärnans åldrande."

Det är nog inte riktigt så enkelt att det finns en "kur" och så är man frisk och minnesgod hela livet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-11-15 11:18
#45

Tänka, snabbt och långsamt

av Daniel Kahneman Psykologen Daniel Kahneman, som belönats med Ekonomipriset till Alfred Nobels minne för sin banbrytande forskning, anses vara en av vår tids viktigaste tänkare. Hans forskning har haft stort inflytande inom en rad olika områden från ekonomi och psykologi till medicin och politik. Men det är först nu, i Tänka, snabbt och långsamt, som hans idéer blir tillgängliga för en bredare publik.

Mycket intressant bok. Vad tror du om den Magi-Cat?

Magi-cat
2016-11-15 11:48
#46

#45 Tack för tipset!🌺 Jag har inte läst den, men den verkar absolut läsvärd.

Ett litet smakprov:

http://www.bokus.com/bok/9789175032429/tanka-snabbt-och-langsamt/

Hittade f.ö. en liten tråd om slow thinking/fast thinking:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/569a5fa7ce12c4060e003772-slow-thinking-och-fast-thinking


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Rulander]
2016-11-15 12:28
#47

#46 Det stämmer helt som du skriver i din länk.

Det är jobbigt att analysera, därför får vi "hjälp" genom reklam etc. att fatta rätt beslut. Han beskriver i boken vilka misstag vi gör ibland som kan få stora konsekvenser.

Har du verkligen läst alla böcker du hänvisar till?

Magi-cat
2016-11-15 14:03
#48

#47 Tittade igenom listan och det var en eller två som jag inte hade läst, bara tittat i. Samt standardverket "Hjärnan" där jag bara slagit upp det jag behövt.

Edit: Hemisfärernas musik håller jag på med, den är inget man snabbplöjer sig igenom.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-11-21 08:15
#49

Inte direkt boktips, men TED-talks: 7 st om att sakta ner…..Inte multitasking utan monotasking, the art of stillness och annat sunt.

http://www.ted.com/playlists/204/slow_down_enjoy_life?utm_campaign=social&utm_medium=referral&utm_source=facebook.com&utm_content=playlist&utm_term=social-science


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

setfree
2016-11-21 08:58
#50

Supercool bok. Man blir förundrad.

En annorlunda barndom : En kvinnas berättelse om sin autistiska uppväxt. En annorlunda barndom är en självbiografisk skildring av hur det är att växa upp med Autism i Sverige på 40- och 50-talen. En sann berättelse om kärlekens transformerande kraft och en unik dokumentation inifrån av ett autistiskt barns liv och kamp för att skapa sig en plats i tillvaron. Av Iris Johansson.

Magi-cat
2016-11-21 09:31
#51

#50 Tack för bra tips! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-12-22 14:44
#52

Göran Frankel, "Medveten mot alla odds", vinnare av Pi-priset 2016. (Fri tanke förlag)

"Är människan uppbyggd endast av materia såsom naturvetenskapen beskriver den, eller finns där också något annat, en själ?”

Det är en intressant fråga och de flesta människor skulle nog anse att de har en själ, ett ”jag” eller ett medvetande som man inte kan ta på eller beskriva men som absolut finns där. Men vad består det av och hur fungerar det?

I denna spännande bok definierar Göran Frankel vad jaget och det inre mentala livet är för något och hur det förhåller sig till en fysikalisk omvärld. Det är ett skärskådande av medvetandet, jaget, hjärnan och hjärnforskningen – allt från ögats evolutionära utveckling, via de antika filosoferna, vidare till B F Skinners behaviorism, neurologer som undersökt patienter som drabbats av hjärnskador och till slut den moderna hjärnforskningen med EEG och fMRI, som hjälpt oss att se och förstå var i hjärnan olika saker sker.

Följ med in i hjärnans spännande värld och se om du håller med kognitionsfilosoferna om det de kallar qualia. Vad kan AI göra med och för oss? Hade Garry Kasparov kunnat slå IBM-datorn Deep Blue och kan en maskin lära sig tänka som en människa?"

http://www.fritanke.se/bok/medveten-mot-alla-odds/

Det låter som oerhört intressant. Jag har inte läst den ännu, men det blir bra jullovs-läsning. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-01-03 18:37
#53

Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare, har skrivit boken "Sömnens betydelse för hälsa och arbete - fakta och goda råd".

Åkerstedt är en av landets mest kända forskare inom sömn- och stressproblematik. Här tar han upp grundläggande fakta om sömnen, vad sömnbrist kan bero på och lite vad vi kan göra åt sömnproblemen.

(Just den här boken är inte helt ny, 2001, men verkar finnas i handeln fortfarande och förstås på bibliotek.)

http://www.bokus.com/bok/9789163115110/somnens-betydelse-for-halsa-och-arbete-fakta-och-goda-rad/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-13 14:56
#54

En ny bok av Katarina Gospic, en av mina favoriter, här med journalisten Viggo Cavling: "I huvudet på en banbrytare".

Underrubriken "Boosta din hjärna: Fem steg till framgång".

"Trots att den mänskliga hjärnan inte har förändrats de senaste 40 000 åren har vi ändå lyckats gå från grottmänniskor till dagens högteknologiska individer. En utveckling som inte hade varit möjlig utan banbrytande människor som vågat utmana både sig själva och sin omgivning." (från baksidestexten)

Boken är lättläst, nätt till formatet och upplagd i fem "trappsteg" till framgång.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-06-15 09:28
#55

Handlar den boken främst om framgång inom arbetslivet?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Magi-cat
2017-06-15 09:46
#56

#55 På sätt och vis, men det är mycket mer än så. Att vara tålmodig, att vara modig, banbrytande, ha rätt miljö och tajming och många goda, underhållande exempel. Hela tiden kopplat till hjärnan och hur den fungerar.

.

Fastnade för några meningar av någon anledning:

"Det är många som tror att tajming bara är tur. Men vi som inte tror på horoskop förstår att tajming är en synonym för tålamod. Och i ett avgörande ögonblick krävs banbrytarens mod. Det är ofta klimax i sagans värld. I Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta är det när Jonathan förklarar för sin lillebror Skorpan att ibland måste man göra jobbiga saker för annars är man bara en liten lort."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-06-27 11:12
#57

"Hjärnstark - hur motion och träning stärker din hjärna" av Anders Hansen, 2016

Om hur modern hjärnforskning visar att motion och träning ger enastående resultat för hjärnans bästa. Vi får också tips på hur vi ska röra oss för att få de största positiva effekterna.

Allt som allt handlar det inte om magrutor och att vara sportig, utan att ge hjärnan förutsättningar att fungera så bra som möjligt.

Jag har inte läst boken själv ännu, men den verkar vettig och lättläst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-09-21 09:14
#58

"Tankens kraft - En vetenskaplig förklaring till placebo, läkande vänskap och kroppens oanade resurser" av vetenskapsjournalisten Jo Marchant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-09-21 22:15
#59

Det var ett bra tips magi-cat! 🙂 Har reserverat den på biblioteket nu.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2017-11-10 17:17
#60

Den här boken har jag inte läst själv, men fått tips om den:

När hjärnan inte orkar : om hjärntrötthet

av Birgitta JohanssonLars Rönnbäck

"Dagens samhälle ställer höga krav på människors effektivitet, men vad händer när det inte längre fungerar?Det som inte syns är svårt att förstå sig på. Men det kan ändå vara det osynliga som har störst betydelse för hur vardagen fungerar för den som haft en skallskada, stroke eller annan sjukdom som påverkar hjärnan.I den här boken berättar vi om ett osynligt handikapp som är vanligt vid skada eller sjukdom i nervsystemet och som kan bli ett långvarigt problem - Hjärntrötthet. Nu verkar behandlingsmöjligheter vara i sikte!Birgitta Johansson är fil dr och specialist i neuropsykologi och Lars Rönnbäck är professor och överläkare i neurologi. Båda arbetar vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. De arbetar sedan flera år med att försöka klarlägga mekanismer bakom mental trötthet/hjärntrötthet efter skada eller sjukdom i nervsystemet, utveckla diagnostiska instrument och genomför behandlingsstudier."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-10 17:27
#61

En underbar bok som jag tror inte finns i bokhandeln längre, men den finns att låna på bibliotek:

Temple Grandin: "Vi som förstår djurens språk"

"Temple Grandin, fi l.dr och välkänd auktoritet på djurs beteende, ger oss en helt ny syn på hur djur uppfattar världen. Hennes unika förmåga att förstå djur grundar sig i hennes egen Autism, ett handikapp hon på ett mirakulöst sätt lärt sig använda för att förstå allt från hundar och kor till fåglar och fiskar. Hon visar hur lika djur och autistiska människor är, och vilka häpnadsväckande saker vi kan lära oss av denna upptäckt. Du får bland annat veta hur en papegoja kan lära sig stava, varför colliehundar bara blir dummare, hur kors aptit kan förstöra en hel traktor, varför avel har gjort att vissa tuppar våldtar höns och hur en ekorre kan minnas var den gömt över 500 nötter.

Grandin och medförfattaren Catherine Johnson guidar oss in i en okänd del av djurens värld utifrån begrepp som rädsla, aggressivitet, kärlek, vänskap och till och med genialitet hos djur. "


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-01-07 09:30
#62

"Omgiven av psykopater" av Thomas Erikson som tidigare skrivit boken "Omgiven av idioter".

"Du har säkert stött på den här personen: en spännande människa som är otroligt karismatisk, trevlig, charmig och hjälpsam. Som alltid har en komplimang i beredskap. Och som garanterat får dig att må bra. Du tror på det du får höra, även när det låter falskt - eftersom det känns så bra. Men det som verkar för bra för att vara sant är troligen det …

I boken avslöjas hur en psykopat använder sig av dina svagheter för att kunna utnyttja dig så mycket det bara går. Du får reda på om din egen personlighetstyp är röd, gul, grön eller blå enligt det psykologiska DISA-systemet. Genom att bli medveten om hur du själv fungerar kan du se igenom och stå emot psykopatens avancerade manipulation. Helt klart är att vissa människor har en personlighet som är exceptionellt manipulativ. De kan övertyga vem som helst om vad som helst. De tycker om att kontrollera andra. Och de drar sig inte för att ljuga och förvränga sanningen för att komma dit de vill."

https://www.bokus.com/bok/9789137150475/omgiven-av-psykopater-sa-undviker-du-att-bli-utnyttjad-av-andra/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-05-09 19:10
#63

Hjärnboktips för barn ca 9 - 12 år:

"Du och din hjärna" av Peter Ekberg och Jens Ahlbom. 

"En människohjärna väger lite mer än ett stort mjölkpaket, lite över 1,5 kilo, och har ungefär samma konsistens som havregrynsgröt. En människohjärna är faktiskt inte större än att den går att hålla i handen, ändå innehåller den så mycket! Den är ett stort universum av nervceller.

Du och din hjärna är en nyfiken faktabok som utforskar små och stora frågeställningar om den sinnrika kroppsdel vi har inuti skallen."

https://www.adlibris.com/se/bok/du-och-din-hjarna-9789172999206


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Eda
2018-05-17 08:50
#64

I min blogg har jag gjort flera litteraturförteckningar, men jag har inte skrivit om enskilda böckers innehåll.
Lite får man reda på om man klickar vidare på länkarna till butikerna, dels med beskrivning på böckernas innehåll och dels om någon skrivit en recension eller bloggat om boken.

Litteratur: 

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Magi-cat
2018-05-17 08:51
#65

#64 Utmärkt! Tack! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-30 08:25
#66

"Happy food - Om hur mat och lycka hänger ihop" av Ekstedt/Ennart, har en egen tråd:

https://hjarnan.ifokus.se/discussions/5b0da26d8e0e74359e000dc9-om-hur-mat-och-lycka-hanger-ihop?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-06-07 19:21
#67

Den här boken om medvetandets gåta verkar intressant. (Har inte läst den själv ännu.)

"Medvetandets återkomst - om hjärnan, kroppen och universum" av Per Snaprud.

"Medvetandets återkomst handlar om den djupaste av alla existentiella frågor: Hur kommer det sig att vi människor kan uppleva våra liv över huvud taget? Varför har vi en inre värld?

I slutet av 1990-talet satsade hjärnforskaren Christof Koch en låda vin på att forskningen om medvetandet kommer att nå ett genombrott senast år 2023. Den numera världsberömde filosofen David Chalmers satte emot.

Vadet blir avstampet i en berättelse som utforskar gränserna för vår kunskap om medvetandet. Vetenskapsjournalisten Per Snaprud träffar här flera av vår tids främsta forskare och tänkare i frågan, och deltar själv i experiment som löser upp banden mellan jaget och kroppen."

https://www.nok.se/Akademisk/Titlar/Psykologi-psykiatri/Neuropsykologi/Medvetandets-aterkomst/

Intressant artikel i Modern Psykologi 2018:05.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-07-05 07:40
#68

"Så får du ett superminne". 

Minnesmästaren Jonas von Essen delar med sig av sina bästa minnestips. Jag tycker om hans sätt att tala om kunskap. Kunskap är viktigt för att utveckla och skapa nytt. Att googla fram ett svar eller kunna rabbla upp fakta på ett prov - för att efteråt dra en lättnadens suck och glömma alltihop - räcker inte. Det är som att bara förstå vart femte ord i en film, ungefär. Hans bildliga minnestips känns lite väl ……överdrivna, som fotboll i munnen, indisk gud i armhålan och pinnar i näsan. Men jag måste medge att redan det första tipset om bilder för att komma ihåg jordens 10 största länder sitter som en smäck efter endast en genomläsning. Eller kanske som en hamburgare på ögat. 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scintilla
2018-07-16 22:06
#69

#68 vad intressant. Jag blir bara sämre och sämre på att minnas saker så jag försöker memorera saker med associationer (då jag hade en föreläsning i skolan om hur vi kunde bli bättre på att memorera saker). Hade t.ex. en kollega som hette Brahani (vet inte stavningen exakt), men då delade jag upp hans namn till Bra-Aha!-Nej!(ni). Och han var från Eritrea, och det lyckades jag memorera tack vare att en gammal klasskompis från lågstadiet också var därifrån. Min andra kollega som jag arbetade med varje dag berättade också vilket land han kom ifrån (också nåt land i Afrika), men det gjorde jag ingen association till och kom endast ihåg landet i ett dygn. Sen var det borta från mitt minne för alltid.

Annons:
Magi-cat
2018-07-22 08:22
#70

#69 Så bra, då har du provat med associationer och ser att det fungerar! 

Det blir säkert lättare, med lite vana och rutin.

(Men kanske inte alla kommer så långt att de kan rabbla decimaler på pi i fyra timmar, som minnesmästarna…😴)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Martin
2018-07-23 22:11
#71

#30 #57 Hjärnstark som rekommenderas kan jag verkligen också rekommendera. Lättläst som sagt och intressant och givande. Tror att alla kan ha nytta av den då det påvisas (det vi alla vet egentligen) att det är nyttigt att röra på sig. Det är också många exempel som kan förklara saker och ting om varför man kan agera eller reagera på vissa sätt beroende på vilka eventuella skador eller brister man har i hjärnan. Och att vissa av dem kan mildras genom motion. Boken är skriven av en läkare som har förenklat resultat av ett antal studier och "översatt" till lättbegriplig text istället för medicinsk facklitteratur, för den nyfikna är alla studier han hänvisar till med i en källförteckning vilket är ganska ovanligt i den här typen av böcker enligt min uppfattning.

#62 Har precis börjat på "Omgiven av idioter" som e-bok och har satt upp "Omgiven av psykopater" på läslistan på mitt e-bibliotek. Skall bli intressant att se om de är något.

mvh Martin

Scintilla
2018-08-05 00:50
#72

#71 aa lyssnade på hjärnstark i form av ljudbok när jag arbetade, riktigt bra alltså och önskar att jag mindes den lite bättre än vad jag gör. Men gillar att det var många olika sorters undersökningar som nämndes och på alla sorters sätt hjärnan påverkades! :D

Magi-cat
2018-08-10 17:21
#73

Träna ditt minne av Jenny Åkerman: 

"Hjärnan är plastisk och upphör aldrig att lära, det vet vi vid det här laget. Men hur är det med minnet? Hur ska vi i en tid med mängder av supersnabb information kunna ta in, sålla och  sortera och dessutom minnas det vi lärt oss? 

I sin nya bok Träna ditt minne har pedagogen Jenny Åkerman utarbetat 4 tekniker och 28 metoder för minnesträning och studieteknik som passar alla mellan 15 och 115.  

/…/

Förutom metoder och övningar innehåller Träna ditt minne informativa texter om hur hjärnan fungerar, varför förvirring  är någonting bra och vikten av att ha humor. Den mänskliga rösten, av författaren kallad det osynliga kroppsspråket , är också betydelsefull när det gäller att förmedla kunskap, och därför finns här både röstfakta och övningar.

Ett särskilt kapitel handlar om särbegåvade elever, vilka ofta tappar greppet om sina studier när allt större krav ställs på förmågan att plugga på egen hand. Här beskrivs användbara tips och tekniker att ta till sig för både elev, förälder och lärare.

Jenny Åkerman är högskoleutbildad pedagog och röstpedagog, och har i många år hållit uppskattade kurser, utbildningar och föreläsningar i snabbläsning, minnesträning och mindmapping."

https://www.adlibris.com/se/bok/trana-ditt-minne-28-metoder-for-battre-studieteknik-och-enklare-vardagsliv-9789188799036?campaignId=def538e7-d9a9-4769-97d6-243d7081ab2d


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-09 20:45
#74

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-11-28 07:38
#75

"Ät hjärnsmart - maten och knepen som gör dig smartare, gladare och skyddar mot åldrande" av Kristina Andersson.

Text från Bokus:

"Bli lite piggare och smartare, kanske redan före lunch?

Fatta bättre beslut på jobbet?

Skapa de bästa förutsättningarna för dina barns inlärning?

Förstå vad som styr dina matval?

Minska risken att drabbas av nedstämdhet och åldersrelaterade förändringar i hjärnan? 

Ja, då ska du ta en titt på vad du lägger på tallriken. Via valet av mat kan du nämligen påverka din hjärnas mentala kapacitet och funktion både på kort och lång sikt. Bokens goda och hjärnsmarta recept hjälper dig att göra de rätta valen för dagens alla måltider!

Ät hjärnsmart! är en heltäckande bok om hur kosten påverkar hjärnan och våra matval. Här får du lära dig om vika råvaror som förbättrar minnet och inlärningen, och hur du skapar goda förutsättningar för bättre psykisk hälsa och ett långt liv. Du får veta varför du faller för söta smaker trots att du försöker låta bli och vad det är för starka drivkrafter i din kropp som motarbetar dina goda föresatser. Boken belyser också den åldrande hjärnans förändringar som demens och försämrat minne samt förhållandet mat och ADHD och Autism."

https://www.bokus.com/bok/9789177833918/at-hjarnsmart-maten-och-knepen-som-gor-dig-smartare-gladare-och-skyddar-mot-aldrande/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-12-25 20:36
#76

Om att stärka hjärnan med goda bakterier:

Kimchi och kombucha: den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna av Soki Choi.

===

https://www.bokus.com/bok/9789174247725/kimchi-och-kombucha-den-nya-vetenskapen-om-hur-tarmbakterierna-starker-din-hjarna/?gclid=CjwKCAiAx4fhBRB6EiwA3cV4KlIoAAK4gjtrEMmSg3Ti1TVqpMEVXMeDQ3N8_OZ65CuNs560PTXflBoCNTsQAvD_BwE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2019-02-07 08:04
#77

Nu har jag fått hem ovanstående bok om kimchi och kombucha och måste säga att den verkar enastående intressant! 

Från förlagstexten:

"Har vi lagt en massa tid, energi och pengar på mediciner, självhjälpsböcker, psykologer och andra terapier i onödan - när en enkel fekaltransplantation (bajsöverföring) egentligen var lösningen? Forskning visar nämligen att tarmbakterierna inte bara spelar en avgörande roll när det gäller vårt immunsystem. De verkar även spela en viktig roll i alzheimer, parkinson, Autism, adhd, stress, ångest, depression med mera.Upptäckten av kopplingen mellan tarmbakterierna, tarmen och hjärnan är banbrytande och det mest spännande inom medicinsk forskning just nu. I den här boken berättar Soki Choi på ett fascinerande sätt om den mikrobiotiska revolutionen och de senaste genombrotten i forskningen om den så kallade microbiota-gut-brain axeln och hur den verkar kunna påverka din hjärna och psykiska hälsa. Soki ger också bevisade tips på hur mat kan bidra med goda bakterier och därmed stärka ditt immunförsvar och din hjärnhälsa. Och för att kickstarta din hjärna avslöjar hon sina bästa recept på kimchi och kombucha, alla fullproppade med goda bakterier. "Kimchi och kombucha är en innehållsrik bok med avseende på textmängd och fakta, men skriven på lättillgängligt sätt och kreativt formgiven."Motzi Eklöf, BTJ nr 20, år 2018"

Tänk att vi kan använda god och nyttig mat för att stärka hjärnan och hälsan, relativt enkelt dessutom! Livsmedel i ordets rätta betydelse….

I boken finns många recept, både enkla och lite mer avancerade.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-09-11 10:48
#78

"Skärmhjärnan" av Anders Hansen.

"Den psykiska ohälsan håller på att ta över som det stora hälsohotet i vår tid. Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid!

Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar - med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. Så följ med på en spännande resa och få en helt ny bild av det som händer och sker i ditt huvud!"

https://www.bokus.com/bok/9789174247961/skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda/?gclid=CjwKCAjwtuLrBRAlEiwAPVcZBh9WpRy2DCVwf4v6uCPNurp_7WuLEgbOLYlj1bIsiquM9k7H-lHYlxoCPNAQAvD_BwE


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-12-11 08:14
#79

"Supermetoderna: Forskarnas 5 bästa strategier för att lyckas i skolan" av Maria Sundén Jelmini.

"Med stöd i forskning och med roliga exempel förklarar Maria Sundén Jelmini hur och varför supermetoderna fungerar. Metoderna kan användas för de flesta skolämnen, men särskild uppmärksamhet ägnar hon åt vad många barn tycker är svårast: matematik och språk. Till varje supermetod får du konkreta tips och verktyg för hur du och ditt barn tillsammans kan använda metoderna hemma på effektiva sätt."

https://www.bokus.com/bok/9789127825055/supermetoderna-forskarnas-5-basta-strategier-for-att-lyckas-i-skolan/

Boken är nyutkommen och jag har inte läst den själv ännu, men den verkar intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-03-21 12:17
#80

Designfulness av Isabelle Sjövall

Det här låter som en väldigt intressant bok! I skrivande stund är den inte utkommen ännu. Jag tyckte mycket om den förra boken, Neurodesign.

Från förlagstexten:

"Omgivningen påverkar vår hälsa i högsta grad. I dag gör många miljöer oss stressade, okoncentrerade och sjuka, eftersom de inte är anpassade till hur vår hjärna är designad. Men genomtänkt inredning och design kan aktivera hjärnans interna apotek och främja hälsa, hållbarhet och livskvalitet.

Designfulness ger Isabelle Sjövall konkreta tips på hur vi utifrån vetenskapligt baserade principer kan skapa miljöer som stärker gemenskap, återhämtning, fokus och kreativitet. Växter kan exempelvis öka prestationen, röd färg uppmuntra till rörelse och tända ljus främja samtal.Genom spännande forskningsstudier, inspirerande bilder och intervjuer med experter förklarar Isabelle Sjövall hur viktigt det är att arkitektur, inredning och design utgår från hur människor fungerar biologiskt istället för utifrån tycke och smak.

Isabelle Sjövall är neurodesigner, specialiserad på hälsofrämjande arkitektur och design. Hon är en av världens främsta experter på hur vår hjärna reagerar på byggda miljöer och hur dessa påverkar oss psykologiskt och fysiologiskt. Tidigare har hon skrivit den kritikerrosade boken Neurodesign: Inredning för hälsa, prestation och välmående tillsammans med Katarina Gospic."

https://www.bokus.com/bok/9789188439666/designfulness/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2020-04-07 21:32
#82

"Att vinna över ensamheten: Psykologens bästa råd" av Anna Bennich.

Ensamhet - en av vår tids folksjukdomar.

"Anna Bennich, leg psykolog och leg psykoterapeut, möter många människor som kämpar med olika former av ensamhet. Här beskriver hon tillståndets olika uttryck, orsaker och effekter. Hon lyfter fram den senaste forskningen om relationernas betydelse för vår hälsa och ger handfasta tips och strategier för hur vi kan öka och fördjupa relationerna i våra liv. Hon lyfter även frågan om allas vårt gemensamma ansvar för att se och finnas till för varandra."

https://www.bokus.com/bok/B000345224/att-vinna-over-ensamheten-psykologens-basta-rad-bok-signerad-av-anna-bennich/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-05-11 11:23
#83

"Träna din hjärna -förbättra ditt minne och håll hjärnan i form" av Kaja Nordengren.

"Den norska neurologen Kaja Nordengen kommer nu med en träningsbok för hjärnan. Träna din hjärna tar ett helhetsgrepp om hjärnhälsan: berättar om sömnens betydelse, vikten av att göra vardagliga saker på nya sätt, behovet av att röra sig, hur bra det är för hjärnan att lära sig språk, schack och instrument. Men framför allt innehåller boken en mängd konkreta övningar, med olika sorters minnesträning, gåtor och IQ-test som på skilda vis kan öka nervcellsförbindelserna i hjärnan och öka dess kapacitet.

Tidigare trodde man att hjärnan bara var formbar hos barn men nu vet man att den kan påverkas av träning livet ut. Delar av hjärnan kan öka i storlek om de tränas, och också krympa om vi inte använder dem tillräckligt. Det är alltså aldrig för sent att träna sin hjärna!

I den här boken hittas finurligheter, oväntade fakta och rejäla utmaningar som hjälper en på traven."

https://www.bokus.com/bok/9789113090405/trana-din-hjarna-forbattra-ditt-minne-och-hall-hjarnan-i-form/

Från 2019.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2020-06-13 09:12
#84

"Vikten av gener" av Karin Bojs och Anna Bratt (2011)

"Fetma och övervikt är ärftligt bland de mest ärftliga tillstånd som genetiken känner till. Våra gener styr i vilken mån vi är känsliga för fett, kolhydrater och för lite motion. Vårt DNA ger oss olika förutsättningar. Ändå handlar diskussionen om övervikt ofta om att stoppa in alla människor i samma mall.

Samtidigt som bantningsgurus från olika läger har grälat med varandra har genetiken gjort dramatiska framsteg. Forskare har ringat in ett trettiotal gener som påverkar övervikt och fetma.

Vi står på tröskeln till det som kallas personlig medicin medicinsk vård som är skräddarsydd efter individens genetiska förutsättningar. Vikten av gener är den första bok som behandlar fetma och övervikt i detta perspektiv.

Den berättar sakligt och lättfattligt om bantning, övervikt och människans DNA. Den går grundligt igenom vilka metoder som har vetenskapligt stöd.

Här finns genforskningens delvis mörka historia, men också nutidens mest spektakulära forskningsfront, liksom handfasta råd om mat och motion.

"Ibland är den spännande som en deckare, och det är ju förvånande med tanke på att det är en faktabok om genetik som ligger intill mig i sängen … De öppnar dörren till en smått svindlande värld, där vi går mot en framtid med skräddarsydda mediciner utifrån var och ens genuppsättning."

Upsala Nya Tidning"

https://www.bokus.com/bok/9789127131071/vikten-av-gener-hur-dna-paverkar-din-vikt/?gclid=CjwKCAjw8pH3BRAXEiwA1pvMsROR13DZBmV425boDInzj81-w6tml7OaX-I2phyX9o5Ox7oktWsaRRoCw8QQAvD_BwE

Boken verkar vara slutsåld, men finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2020-06-13 09:52
#85

Så spännande🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2020-08-05 19:12
#86

"Närmare naturen - Vetenskap och vetskap om varför vi mår bra därute"

av Åsa o Mats Ottosson och Roine Magunsson. 
(Bonnier fakta 2020)

"Det är i naturen det händer! Närmare naturen är en populärvetenskaplig bok om varför vi mår bra av att vistas därute; bland träden och fåglarna, i solen, vid vattnet och utsikterna. Bekymmer och stress blir mindre tunga om vi går ut ur människobubblan och in i det där större levande sammanhanget. Efter snart fyrtio år av forskning i ämnet har naturens förmåga att göra oss friskare, gladare, lugnare och smartare blivit erkänd på allvar. Att närhet till naturen också kan bygga trygghet och existentiellt fotfäste pratas det inte lika mycket om. Det vill Åsa och Mats Ottosson ändra på."

https://www.bonnierfakta.se/bocker/266673/narmare-naturen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2020-11-02 12:04
#87

"Smart av mat - fakta om maten och hjärnan" av Per Ove Lind, 2008

"Kan jag prestera bättre på jobbet om jag äter en särskild frukost? Blir mitt barn intelligentare om jag
ammar längre? Kan kaffedrickande förhindra eller försena demens?
De senaste årens forskning har visat att det finns ett samband mellan maten vi äter och vår hälsa och prestationsförmåga.
Per Ove Lind, läkare och expert på området hälsa och mat, redogör i sin nya bok för den kognitiva
effekten av kolhydrater, omega-3-fetter, äggviteämnen, koffein, alkohol, antioxidanter samt betydelsen av viss sorts mat som fisk, skaldjur och medelhavskost."

https://www.bokus.com/bok/9789151849706/smart-av-mat-fakta-om-maten-och-hjarnan/

Boken verkar vara slutsåld, men finns att låna på bibliotek.

Det finns säkert en del som kan diskuteras av slutsatserna i boken, men den är intressant ändå om ett ämne där man tycks kunna komma fram till ibland vitt skilda slutsatser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-02-01 19:59
#88

Välj hälsa! Mina samlade råd för ett friskare liv - hela berättelsen om antiinflammatorisk kost, god tarmflora och hur du ändrar din livsstil av Stig Bengmark

Mycket intressant bok särskilt om tarmflorans betydelse för att leva ett gott och så friskt liv som möjligt.
Bengmark har lång erfarenhet av hälsa, sjukvård och forskning och nu som pensionär har han möjlighet att säga vad han vill. Bl.a kommer det mot slutet av boken ett par lätt kritiska kommentarer till att sjukvården i för liten utsträckning inriktar sig på att bygga hälsa och för mycket att ge näring åt läkemedelsindustrin.

Den stora ökningen av ADHD och Autism tar han också upp och att det kan ha att göra med gifter i vår föda.

"I mer än trettio år har professor Stig Bengmark utforskat tarmbakteriernas betydelse för hälsan. Nu är hans revolution äntligen här.
I denna bok har den antiinflammatoriska kostens pionjär sammanställt sina tolv budord. Här finns råd och recept för ett längre och friskare liv.

Stig Bengmarks budskap är tydligt: Du kan påverka din hälsa mycket mer än du tror.
Verktygen finns i Välj hälsa!"

https://www.bokus.com/bok/9789188659996/valj-halsa-mina-samlade-rad-for-ett-friskare-liv-hela-berattelsen-om-antiinflammatorisk-kost-god-tarmflora-och-hur-du-andrar-din-livsstil/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 187 kr. Kartonnage, 2018. Finns i lager. Köp Välj hälsa! : mina samlade råd för ett friskare liv - hela berättelsen om antiinflammatorisk kost, god tarmflora och hur du ändrar din livsstil av Stig Bengmark på Bokus.com. Boken har 5 st läsarrecensioner.
Magi-cat
2021-02-27 11:12
#89

Den här boken har jag inhandlat på årets bokrea, men har inte läst den ännu.

Den oändliga hjärnan - lev, lär och utvecklas utan gränser av Jo Boaler.

"Banbrytande forskning om hur vi kan lära oss och utveckla vår hjärna

Många av oss har gått ut skolan med en tydlig bild av vad vi är bra och dåliga på. I sin nya bok krossar forskaren Jo Boaler myten om att våra intellektuella förmågor är medfödda och omöjliga att förändra.

Om man har svårt för matte eller något annat ämne har det inget med hjärnan att göra det handlar bara om hur man förhåller sig till inlärning. Ny forskning visar att en människas identitet är i ständig förändring, och när vi lär oss nya saker kan vi höja vår potential och utvecklas som individer.

Jo Boaler har följt tusentals studenter för att se hur man effektivt kan hjälpa dem att gå från låg- till högpresterande, och har också samarbetat med forskare inom neurovetenskap. Här ger hon läsaren redskap i form av sex nycklar som kan låsa upp den inre potentialen utan att begränsas av gamla föreställningar om vad man kan och inte kan.

De sex nycklarna:

  1. Hjärnan kan alltid utvecklas och man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker.

  2. Misstag och utmaningar ökar vår förmåga att förstå och lära.

  3. En människas potential kan förändras genom hennes egna tankar.

  4. Inlärningen blir mer effektiv om man närmar sig ämnet ur flera olika aspekter samtidigt.

  5. Att man lär sig snabbt är inte nödvändigtvis ett tecken på begåvning och medför inte alltid djupare kunskap och förståelse.

  6. Samarbete är ett högeffektivt verktyg för lärande."

https://www.bokus.com/bok/9789150944457/den-oandliga-hjarnan-lev-lar-och-utvecklas-utan-granser/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 65 kr. Inbunden, 2019. Tillfälligt slut. Bevaka Den oändliga hjärnan : lev, lär och utvecklas utan gränser så får du ett mejl när boken går att köpa igen.
  • Redigerat 2021-02-27 11:12 av Magi-cat
Magi-cat
2021-08-27 09:10
#90

Hälsogåtan av Anders Wallensten.

En bra och lättläst bok där författaren blandar fakta med egna tankar och upplevelser.

"Hur ska man leva för att hålla sig så frisk som möjligt? Att vi kan påverka vår hälsa genom vår livsstil är inget nytt, men det finns olika bud om det bästa sättet. Läkaren och epidemiologen Anders Wallensten tar oss tillbaka till vårt ursprung i jakten på svaret.

Vår kropp skiljer sig inte från en jägare-samlare som levde för hundra tusen år sedan men vår tillvaro är väsensskild. Hur påverkar det oss att ha en kropp som är skapt för andra påfrestningar än i dag och hur kan vi dra nytta av kunskap om vårt förflutna?

Här reds hälsogåtan ut från såväl ett evolutionärt, vetenskapligt som ett erfarenhetsbaserat perspektiv. Det handlar om hur vår kropp fungerar och om mat, motion, sömn, relationer och omgivning. Du kommer att få kunskap och redskap för att kunna ta välgrundade hälsobeslut som passar i just ditt liv."

https://www.bokus.com/bok/9789178870981/halsogatan-evolution-forskning-och-48-konkreta-rad/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 169 kr - Spara 23%! Inbunden, 2020. Skickas inom 1-3 vardagar. Köp Hälsogåtan : evolution, forskning och 48 konkreta råd av Anders Wallensten på Bokus.com. Boken har 15 st läsarrecensioner.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2021-11-07 09:24
#92

Migränyoga - bli fri från huvudvärk med yoga och ayurveda av Per Söder

Hjälp till självhjälp om man lider av migrän.

"Om du är en av miljontals svenskar som lider av svår huvudvärk är det här en bok för dig.
Med enkla och korta yogapass som du smidigt och lätt för in i din vardagsrutin kan du besegra smärtan och bli fri från återkommande besvär.
Det som skiljer övningarna i Migränyoga från vanlig yoga är att teknikerna i boken är specifikt utformade för att lindra och förhindra spänningshuvudvärk och migrän.
Du får också lära dig mer om den indiska läkekonsten ayurveda, som hjälper dig att förstå orsakerna bakom just din typ av huvudvärk för att på så sätt bota den så effektivt som möjligt.
Migränyoga hjälper den som är drabbad att själv ta itu med och lösa sina värkproblem, men kan med fördel även läsas av anhöriga och vårdpersonal som kommer i kontakt med människor med migrän och svår huvudvärk.
Låt inte din tillvaro styras och begränsas av smärta lev livet fullt ut med hjälp av Migränyoga!

Migränyoga gavs för första gången ut för fem år sedan och har sedan dess blivit mycket uppskattad. Nu utkommer den i uppdaterad nyutgåva."

https://www.bokus.com/bok/9789174617306/migranyoga-bli-fri-fran-huvudvark-med-yoga-och-ayurveda/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 189 kr. Inbunden, 2016. Finns i lager. Köp Migränyoga : bli fri från huvudvärk med yoga och ayurveda av Per Söder på Bokus.com. Boken har 2 st läsarrecensioner.
  • Redigerat 2021-11-07 09:25 av Magi-cat
Magi-cat
2021-12-16 20:52
#93

Hjärnbalans av Katarina Gospic

Fantastiskt bra bok av Katarina Gospic, med konkreta tips på hur man ska förhålla sig till den digitala bubblan och uppnå hjärnbalans!

"Dags för digital detox!

Precis som vi talar om tomma kalorier när det gäller mat, kan vi tala om tomma surfkalorier. Katarina Gospic diskuterar här vikten av hjärnbalans i vår ständigt uppkopplade vardag. Ta dig ur din digitala bubbla och ta makten över ditt liv!"

https://www.bokus.com/bok/9789178090075/hjarnbalans-digital-detox-i-en-uppkopplad-vardag/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pris: 189 kr. Inbunden, 2018. Finns i lager. Köp Hjärnbalans : digital detox i en uppkopplad vardag av Katarina Gospic på Bokus.com. Boken har 2 st läsarrecensioner.
Magi-cat
2022-01-14 11:52
#94

Livskoden enligt hjärnan; bygg starka hjärnmuskler som laddar dig med energi, ger livsglädje och en airbag mot stress. Författare: Lena Skogholm.

"Har du någon gång varit så trött att du känt dig både energilös och nere? Eller känt att det står helt still i huvudet och inte går att tänka en enda logisk tanke?

Det är lätt att bara köra på och slita på hjärnan. Men! Nu är det dags att bygga en stark hjärna istället. Följ med på en spännande resa i hjärnans landskap och få reda på hur du kan bygga den stark. Starka hjärnmuskler ger dig en airbag mot stress, mer energi och gör dig mer nöjd och glad.

Lättillgängligt, vetenskapligt underbyggt, personligt och pedagogiskt med flera målande exempel beskriver Lena Skogholm hjärnan del för del och ger dig massor med konkreta verktyg för hur du kan bygga den stark.

För mycket stress leder till förslitningsskador på hjärnan som ger psykisk ohälsa. En stark hjärna ger istället psykisk hälsa. Nu är det dags att ge hjärnan vad den behöver!

Är du redo att bygga en grymt stark hjärna?"

Lena Skogholm är beteendevetare och pedagog. Boken börjar med en berättelse om när hon drabbades av utmattningssyndrom …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2022-02-14 12:00
#95

Radikalt lagom av Fredrik Nyström vänder upp och ner på det mesta om kost och motion.
Är det lagom som är bäst och stressen som ställer till det?

"Du har förstås hört hur viktigt det är att träna varje dag. Du har också hört att du kan springa från din ångest liksom att träning är en gratis och biverkningsfri medicin. Om du vill hålla dig riktigt frisk ska du dessutom äta rikliga mängder vitaminer, fibrer och frukt.

Det här är vedertagna sanningar som gör sig påminda i form gnagande stress så fort vi tar en fika eller väljer bussen över cykeln.

På jobbet möts vi av en maratonlöpande vd, kollegor som tävlar om vem som bäst förhåller sig till den senaste extremdieten och en HR-avdelning som inte bara har infört obligatoriska yogapass, utan också tvingar i väg dig på föreläsningar med hälsogurus vars främsta expertis tycks vara att ge dig dåligt samvete för din livsstil.

Det finns bara ett problem de gamla sanningarna är inga sanningar och många av hälsoprofeterna har fel. Faktum är att många av hälsoråden vi matas med har motbevisats av vetenskapen. Inte nog med det, somliga av våra vanligaste hälsotrender kan vara rent skadliga för din hälsa.

Hur kommer det sig då att så många osanningar har överlevt tidens tand? Hur hamnade hälsotrenderna så snett och vad är egentligen den bästa metoden om du vill leva ett hälsosamt liv?

Det och mycket mer får du få lära dig i boken Radikalt lagom där professor Fredrik Nyström synar våra mest vedertagna hälsosanningar med hjälp av humor, värme och de senaste forskningsresultaten.

Du kommer snart förstå att vägen till ett hälsosammare liv handlar om att leva gott, snarare än att banta och träna sig till döds. Allting handlar slutligen om det svenskaste vi har att vara lagom."

https://www.bokus.com/bok/9789179651121/radikalt-lagom-sa-lever-du-langt-och-lyckligt-utan-att-trana-banta-och-stressa-dig-till-dods/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Radikalt lagom : så lever du långt och lyckligt utan att träna, banta och stressa dig till döds av Fredrik Nyström. Finns i lager. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Magi-cat
2022-03-06 18:16
#96

Den här boken har jag just börjat läsa och den verkar hittills mycket positiv. Lättläst och med bra upplägg.

"Det pågår en tyst epidemi över världen och den heter stress. Det menar läkaren Rangan Chatterjee som gjort internationell succé med sin bok Hälsobalansen. Nu riktar han sin uppmärksamhet mot det som gör oss alltmer sjuka, nämligen stressen i våra liv.

I den här boken presenteras enkla steg eller råd inom fyra områden i livet - syfte, relationer, kropp och sinne. Det kan handla om att slå vakt om sin egentid, om naturens läkande kraft eller vikten av beröring. Hur du samlar dig inför dagen med en mjuk morgonrutin, tar hand om tarmen, om ätfönster och dygnsrytm, skärmfri semester och många andra värdefulla insikter och tips. Samtliga verktyg är enkla och går att integrera i vardagen, men ger sammantaget stor effekt. Det handlar inte om att göra allt, utan om att hitta balansen mellan de fyra olika delarna.

Stress är den utlösande faktorn för många av våra största hälsoproblem idag. Författaren menar att så mycket som 80-90 procent av hans patienters ohälsa på något sätt är relaterad till stress. Sömnproblem, minnesförlust, ångest, låg sexlust, magproblem eller till och med högt blodtryck och typ 2-diabetes - i alla dessa finns stress med som en faktor."

"https://www.bokus.com/bok/9789113099194/stressbalansen-omstart-for-kropp-sinne-relationer-livsgladje/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Stressbalansen : omstart för kropp, sinne, relationer & livsglädje av Rangan Chatterjee. Skickas inom 2-5 vardagar. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Magi-cat
2022-11-16 11:06
#97

Mycket bra bok av barnläkare Hugo Lagercrantz.

"?Hur är det att vara en fladdermus??

Den klassiska frågan ställdes av filosofen Thomas Nagel år 1974 och har sedan dess diskuterats flitigt. Nagel valde fladdermusen, därför att den skiljer sig avsevärt från människan. Den hänger upp-och-ned, ser dåligt men hör bra och orienterar sig genom att lyssna på ekoljud som den själv alstrar. Men hur är det att vara ett människofoster? Det intar oftast en upp-och-nedvänd ställning, ser inte, men hör röster bra fast i filtrerad form.

Vi vet lika lite hur det är att vara ett nyfött barn som att vara en fladdermus.

Barnet är inte mindre medvetet än den vuxne. Tvärtom är det mer medvetet om allt som händer runt omkring. Barnet lever i nuet och tänker inte så mycket på vad som hänt eller kommer att hända jämfört med den vuxne. För att förstå hur barnet tänker och beter sig måste vi veta hur hjärnan utvecklas.

?Barnhjärnan? är en tankeväckande, personlig och spränglärd bok baserad på vetenskapliga och filosofiska idéer. Här redogör Lagercrantz för hur hjärnan utvecklas och medvetandet uppkommer. Han ger även handfasta råd om skärmtid, läsning och många andra aktuella frågor."

https://www.bokus.com/bok/9789189603233/barnhjarnan-sa-uppkommer-medvetandet-och-sjalen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Barnhjärnan : så uppkommer medvetandet och själen av Hugo Lagercrantz. Skickas inom 3-6 vardagar. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Annons:
Magi-cat
2023-09-04 11:31
#98

Om luktsinnet - en passande bok i surströmmingstider? 😄 Fast inte bara då. 🙂Det är en väldigt bra bok om det underskattade sinnet. Framsidan pryds händelsevis av en surströmmingsburk …

Det underskattade sinnet : om människans okända förmåga att uppfatta dofter av Jonas Olofsson

"Det mänskliga luktsinnet är, tvärtemot vad många tror, utomordentligt känsligt. I djurriket är det bara hunden som slår oss när forskarna testar känsligheten för lukter.

Att känna lukter är det enklaste och naturligaste i världen. Vi gör det hela tiden. Du andas in var fjärde sekund. Det blir nästan uppemot 1 000 inandningar i timmen och över 20 000 gånger varje dygn. Luften för med sig lukter som påverkar oss på djupet. luktandet samspelar med de andra sinnena, det är det mest uråldriga, men samtidigt det mest förfinade av våra sinnen.
Jonas Olofsson är professor i psykologi och en av världens ledande forskare på människans luktsinne. I Det underskattade sinnet får vi lära oss inte bara att det mänskliga luktsinnet är utomordentligt känsligt, och att vi har underskattat vår känslighet, utan också att luktsinnet använder vår hjärnas fulla kapacitet - och kan tränas upp.
Att känna lukter är en intellektuell process som inte börjar i näsan utan i hjärnan, redan innan luktmolekylerna når sin destination. Luktprocesserna formas av förväntningar och erfarenheter. Det innebär att vi kan göra våra liv rikare och bättre när vi återupptäcker luktsinnet med hjälp av insikter från psykologi och hjärnforskning.
Vi lever i synsinnets tidsålder, och lukterna har hamnat i skymundan. Men efter en lång period i det fördolda har allt fler insett luktsinnets betydelse. Varje lukt är ett tvärsnitt mellan våra tankar och våra känslor. En mötesplats för nutiden, barndomen och tidernas begynnelse."

https://www.bokus.com/bok/9789127180352/det-underskattade-sinnet-om-manniskans-okanda-formaga-att-uppfatta-dofter/?gclid=Cj0KCQjwgNanBhDUARIsAAeIcAuE2n837NXjg2D9Yn2qzKuvwN5CKnAQPkHlmzhXI3W_8oDbr2vAf1oaAlhLEALw_wcB


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Det underskattade sinnet : om människans okända förmåga att uppfatta dofter av Jonas Olofsson. Finns i lager. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Maria
2023-09-04 11:51
#99

#98 Spännande.
Vissa dofter återkopplar mig direkt till platser och tillfällen.
Doftminnen är för mig väldigt starka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2023-09-04 14:52
#100

#99 Kul att höra! Det är samma här! Jag är så glad för mitt väderkorn. 🙂 Det ska bli intressant att läsa boken, återkommer till den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2024-01-09 10:39
#101

Hittade en bok som jag tror att jag inte tipsat om förut:

"Håll hjärnan ung - 83 enkla övningar i vardagen" av Lawrence C. Katz och Manning Rubin.

Katz är professor i neurobiologi och Rubin är författare.

Boken verkar vara slutsåld men finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: