Annons:
Etikettövrigt
Läst 2488 ggr
Magi-cat
2015-11-02 12:47

Sajtens regler

Ifokus' allmänna regler:

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan medgivande från iFokus.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Innehåll:

Du godkänner att iFokus publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.

Tänk på att:

  • Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
  • Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
  • Det du skriver i sajterna på iFokus normalt kan ses av vem som helst som har tillgång till internet.

Mer tänk-på-att: 

  1. Posta inte pm (privat meddelande) från någon annan person utan dennes medgivande.

2. Bilder och citat måste publiceras enligt upphovsrättslagen. Alla övriga bilder/citat        raderas.

3. Det är inte tillåtet att använda flera nicknames/användarnamn utan admins tillåtelse och aldrig i syfte att kringgå skrivförbud.

4. Synpunkter på moderering tas i pm med admin, alternativt i modereringstråden.:

5. Rasistiska, främlingsfientliga, diskriminerande kommentarer tas bort och kan leda till avstängning.

6. Inlägg som propagerar för eller förhärligar droger är ej tillåtna.

7. Kränkande text eller bild i signatur eller Avatar är ej tillåten. Inlägg med sådant innehåll raderas.

iFokus mot mobbning:

Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska uppsåtliga handlingar som anses hotfulla eller störande inom en social grupp. På iFokus har vi kommit överens om att inte tolerera mobbning.

iFokus mot mobbningMånga människor på ett ställe

iFokus 300 sajter besöks varje månad av omkring en miljon människor. Vi har alla olika bakgrund, erfarenheter och värderingar. Vi har olika saker att bidra med i diskussionerna. Det är styrkan med en plats som iFokus. Här kan du få nya infallsvinklar och perspektiv. Samtidigt ställer det krav. Vi måste vara lyhörda för varandra.

iFokus ska kännas tryggt

Vårt mål är att man som medlem ska uppleva iFokus som tryggt och fritt från mobbning. Vi måste därför uppträda på ett sånt sätt att inte andra känner sig hotade när vi diskuterar. Det en person uppfattar som engagemang och diskussionsiver kan en annan uppfatta som hotfullt eller kränkande.

Känner du dig utsatt?

Om du känner dig mobbad eller hotad är det viktigt att du talar om det. I första hand för värden på den sajt det gäller. I andra hand för någon av medarbetarna. Tala om vem eller vilka du känner dig utsatt av, vad som får dig att känna så och vad du förväntar dig att någon gör åt det. Bifoga gärna exempel från diskussioner. Då är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning.

De flesta vill väl

Utgå ifrån att det du läser på iFokus är skrivet med gott uppsåt. Oftast är det nämligen så. Om du är osäker kan du alltid fråga vilken avsikt som ligger bakom ett inlägg.

//Skrivet av Niklas


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2021-05-05 18:54 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2015-11-09 21:50
#1

Upphovsrättslagen har praktisk betydelse för oss här på iFokus och denna sajt. 

I praktiken innebär den att man inte får publicera några bilder om man inte fått (skriftlig helst) tillåtelse av fotografen att man får publicera den här. Gäller det egna bilder, skriver man att det är en egen bild.

Det finns hemsidor där man får ladda ner gratis bilder. Man måste ändå försäkra sig om att det inte gäller bara nerladdning för privat bruk, utan att man också får publicera bilden på internet, mot angivande av källa, innan man lägger ut den på iFokus.

Detsamma gäller citat. Korta citat (några få rader) med angivande av källa är tillåtet om det passar i inlägget. 
Korta citat i t.ex. recensioner är också tillåtna.

Att bilden eller texten redan finns "överallt" eller på Facebook räcker inte. Inte heller får man publicera en skärmdump där en ens pytteliten bild finns med.

Är man det minsta osäker är det bättre att låta bli att publicera.

Publicera hellre en länk än en bild och hel text. Skriv med egna ord, så borde man vara på den säkra sidan. (Det är dessutom trevligare.Tummen upp)

Hoppas på förståelse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-13 18:26
#2

Två regler är tillagda:

5. Rasistiska, främlingsfientliga, diskriminerande kommentarer tas bort och kan leda till avstängning.

6. Inlägg som propagerar för eller förhärligar droger är ej tillåtna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-07 11:49
#3

Jag har inte skrivit in det som en regel, men jag önskar att vi inte ger konkreta råd vid sjukdom eller råd om medicinering här på sajten.

edit: Däremot är det naturligtvis tillåtet eller t.o.m. önskvärt med allmänna hälsoråd av typen "Sluta stressa/röka" etc, eller "Ät grönt, motionera lagom" och sådant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-17 10:39
#4

Tillägg:

7. Kränkande text eller bild i signatur eller Avatar är ej tillåten. Inlägg med sådant innehåll raderas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-05 14:20
#5

Tänk på att ALLTID kontakta sajtvärden först innan ni gör reklam för egen blogg eller vad det nu kan vara!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-04-05 15:32
#6

Det där med råd om mediciner och konkreta råd om sjukdom tycker jag är rätt vanligt förekommande, dessutom finns det ju en del personer som ber om sådana råd, men det gäller ju mer på andra sajter än just Hjärnan, men det var kanske främst Hjärnan i fokus du menade?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Magi-cat
2016-04-05 15:52
#7

#6 Det här är Hjärnans regler. 🙂

Andra sajter kan ha andra tillägg till ifokus' allmänna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-04-05 15:58
#8

Jaha, blev så mycket text och regler att ta in för min röriga hjärna att jag missuppfattade 🧟‍♂️

Nä, nu ska jag gå och vila min hjärna i stället! Dags för det!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-04-05 16:16
#9

Regler och sånt är inte min favorit heller. 🤦‍♂️🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-04-24 21:21
#10

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-09-22 09:21
#11

Tänk på allas trevnad och att hålla god ton i trådarna! 🌺👍🍀


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: