Annons:
Etiketterintelligenssavantsyndromextraordinära-färdigheter
Läst 2579 ggr
Magi-cat
11/2/15, 4:23 PM

Hjärnskadan gav musikgeni

En 39-årig man njöt av en ledig dag vid poolen när hans liv drastiskt ändrades från ena stunden till den andra. Han föll och slog huvudet i betongen. Halvt medvetslös och helt groggy fördes han till akuten där man konstaterade svår hjärnskakning.

Mannen tillfrisknade lyckligtvis men med svåra följder: 35 procent hörselnedsättning på ena örat, huvudvärk och minnesförlust. 

Men det var inte allt.

Bara fyra dagar efter händelsen, dimmig efter nästan oavbruten sömn lade han händerna på ett key-board. Han hade aldrig förr spelat piano eller känt det minsta intresse av att göra det.

Nu spelade han, hittade toner, melodier och harmonier utan svårighet. Han spelade och spelade som om han aldrig gjort annat! Sex timmar senare gick han därifrån med en känsla av att det skett ett under…..

Hur kunde det komma sig?

Detta är ovanligt, men det finns ett antal kända fall när personer som råkat ut för hjärnskada plötsligt utvecklar remarkabla färdigheter i t.ex. matematik, Fotografiskt minne, konst och musik etc.

Hur och varför det händer - det vet man inte.

En teori lär vara att hjärnan reorganiserar existerande minnen av musik t.e.x och gör dem tillgängliga. En annan att hjärnan inte längre filtrerar sensorisk input "normalt".

Exemplet visar vilken enorm kapacitet hjärnan besitter att hantera situationer, utnyttja sin Plasticitet, bilda nya kopplingar och berika livet. Men allt har ett pris och mannen fick även problem med huvudvärk t.ex.

http://www.popsci.com/science/article/2013-02/when-brain-damage-unlocks-genius-within


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/15/15, 6:39 PM
#1

Ett annat exempel på en skada som gett upphov till exceptionella förmågor:

1979 träffades den då tioårige Orlando Serrell av en baseboll på vänster sida av huvudet.

Han tillfrisknade men något var annorlunda. Han hade begåvats med en synnerlig förmåga: Han kunde beräkna datum och komma ihåg vädret under varje dag av sitt liv!

Dr Bruce Miller, neurolog vid University of California i San Francisco har upptäckt att när ett problem sitter på vänster sida i hjärnan händer det att den drabbade utvecklar en enastående konstnärlig förmåga. T.ex en som aldrig hållit i en målarpensel eller spelat ett instrument blir ytterst begåvade musiker eller konstnärer. Det kan ske samtidigt som kognitiva förmågor bleknar bort.

Ligger förmågorna latenta i oss alla??

källa: J. Foer: "Moonwalk med Einstein"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
12/15/15, 8:55 PM
#2

Jag som har haft hjärnskakning😭

Sådana här förändringar är spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/15/15, 9:03 PM
#3

#2 De allra flesta hjärnskakningar ger inte några goda effekter alls, är det väl bäst att påpeka, och bör i det längsta undvikas. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
12/15/15, 10:01 PM
#4

#3 Haha, attans också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
12/16/15, 2:45 PM
#5

Skämtade igår med en bekant som precis som jag inte mår vidare bra om att om man slog sig på rätt ställe i huvudet bara kanske det skulle rätta till hur feI allting blivit i skallen så man mår bättre någon gång.

Nu läste jag här, inte riktigt detsamma men ändå väldigt intressant läsning om hur det kan bli av en hjärnskada, ja man kan ju verkligen undra om vi alla egentligen har sådana här förmågor liggande latent?!?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tarantass
12/19/15, 12:14 AM
#6

Onekligen ett intressant ämne. Oliver Sacks har skrivit om det i "Musicophilia" förresten.

Vill minnas att jag läste någonstans att Mozart skulle ha haft en utbuktning på skallen av ett slag som borde ha tytt på förståndshandikapp. Nå, nu kommer jag inte ens ihåg vad källan var värd, men sant tycks vara att han var en genommusikalisk person som var socialt kufisk och även pinsam, saknade sinne för det mesta som var praktiskt och hade en humor som tangerade gränsen för vad även hans grovkorniga tid tillät.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
12/29/15, 6:59 PM
#7

Den här australiensiske killen började prata mandarin (kinesiska) efter en olycka! Han hade råkat ut för en hemsk bilkrasch. En vecka låg han i koma och ingen visste om han någonsin skulle vakna upp igen. Men det gjorde han, och den dagen han vaknade upp och började tala hände något märkligt.

Han kallade på en sköterska med asiatiskt utseende och tilltalade henne - på mandarin! (kinesiska) Han t.o.m. talade enbart mandarin för en tid och han gjorde det flytande. Engelskan var helt borta.

Efter en kort tid började han tala engelska igen, men fortsatte med kinesiskan.

Han hade lärt sig lite mandarin i skolan, men det hade aldrig "klickat" riktigt och han hade inte talat det flytande.

En läkare förklarar fenomenet med att man har en massa "kretsar" i hjärnan. Kretsarna för engelska hade slagits ut, men de för mandarin fanns kvar. 

I länken finns flera exempel på personer som talat ett annat språk än sitt modermål när de vaknat ur koma.

Häftigt tycker jag! Ännu ett exempel på vad bra det är att kunna flera språk!

http://consciouslifenews.com/australian-car-crash-victim-wakes-coma-speaking-fluent-mandarin-chinese/1176674/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: