Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1342 ggr
Magi-cat
11/10/15, 5:33 PM

Vässa minnet!

I boken "Mer än hjärna" av Gabriella Wejlid och Jenny Åkerman finns en hel del användbara tips hur man kan bättra på sin minnesförmåga. Även minnesmästarna har börjat någon gång, så det är bara att sätta igång!

Grunderna i minnesknepen är tre:

Associera, visualisera, placera.

Associera: Vi har lättare att lagra in ny information om vi kopplar den med redan befäst information i hjärnan.
Förknippa en kod med t.ex. det årtal din katt föddes eller något annat viktigt tal som redan finns där.

Visualisera: Skapa en riktigt bra bild av det som ska skrivas in i minnet, gärna rolig och överdriven, något som hjärnan lägger märke till! Blanda gärna in olika sinnen.

Placera: Placera ut informationen i en situation eller plats där vi behöver använda den. T.ex. en kattunge i den dörr där vi behöver minnas portkoden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
11/10/15, 5:38 PM
#1

Visst låter det fantastiskt att kunna räkna ut veckodagen för vilket datum som helst? Men inte omöjligt…

1. Om det är t.ex. sista februari det gäller, ta först reda på vilken dag det är i år.

2. Sedan behöver du bara lära dig ett datum i varje månad som infaller på samma veckodag som sista februari.

3. Om du nu vill räkna ut vilken veckodag julafton infaller på, är det bara att börja räkna. Du vet redan att 12/12 är samma veckodag som den sista februari och resten är lätt att räkna ut.

Hjärnan tycker tricket är roligt och du kan roa dig på t.ex. tråkiga resor i tunnelbanan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Loris M
1/7/16, 5:43 PM
#3

(För många år sedan (minst 10,15) läste jag en bok som handlade om hur man förbättrar minnesförmågan. Men kommer tyvärr inte ihåg vad boken hette. Den var i alla fall full med tips och olika övningar på hur man maximerar hjärnans kapacitet och förbättrar minnet.)

Just det här med association som du skriver om i #0 är rätt så häftigt att se hur bra det fungerar. Jag såg ett program för ett tag sedan när en man hälsade på ett tjugo- trettiotal personer som han aldrig träffat innan och de fick berätta deras namn. Vid varje presentation och handslag försökte han att associera deras namn med något som speciellt som dök upp i hans minne. När han hälsat på alla, gick han tillbaka till alla personer i tur och ordning och kunde då berätta vad alla hette.

Magi-cat
1/7/16, 5:47 PM
#4

#3 Det där att komma ihåg vad folk heter vore ganska praktiskt. 🤦‍♂️😃

Har man väl tillägnat sig knepen lär det vara enkelt. Sägs det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/3/16, 12:17 PM
#5

Kom-ihåg-lista

Det här är ett bra knep för att träna hjärnan och komma ihåg vad man ska handla t.ex. 

Välj några platser i hemmet att använda som minneskrokar. T. ex dörrmattan, hallen, köksbordet, dörröppningen…

Placera de saker du ska komma ihåg på de platserna. T. ex ketchup på dörrmattan, broccoli i hallen, citron på köksbordet och morötter i dörröppningen…

Överdriv bilderna! Du vadar i ketchup på dörrmattan och broccolin invaderar hallen, citronen studsar glatt på köksbordet och morötterna blockerar dörröppningen…

Du kommer garanterat ihåg dessa bilder….Ju roligare desto bättre! Hjärnan vill ha roligt!

Metoden går att använda på allt man vill komma ihåg…

Idé från Wejlid/Åkerman: "Mycket hjärna"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: