Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande

Lyft skrot för minnet!

2015-11-22 18:42 #0 av: Magi-cat

Enligt en studie vid University of British Columbia i Vancouver är särskilt äldre kvinnor med begynnande förlust av vit substans i hjärnan hjälpta av styrketräning .

När den vita substansen får skador och krymper ger det minnesstörningar. Man ville se om träning kunde hjälpa redan drabbade kvinnor. 

En grupp fick styrketräna en gång i veckan, en grupp två gånger i veckan och en grupp fick göra stretching. och balans-övningar, allihop under ett år. Sedan jämfördes resultaten av MRI-scanning i början och slutet av studien.

Tyvärr fortsatte nergången för hjärnan i alla grupperna, men den grupp som tränade två gånger i veckan klarade sig bäst.

Man drar slutsatsen att träning är bra och helst mer än en gång i veckan. Tyvärr kan man dock inte säga varför det hjälper...

http://hbl.fi/lokalt/2015-11-22/779431/julen-kom-till-helsingfors

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl
2015-11-24 11:30 #1 av: Farwuq

Vi är många - något äldre - som tränar på gymmet där jag går.
Skämtar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-02-04 16:47 #2 av: Magi-cat

Ballong

"Livet är en gåva, tiden är till låns." P. Strang

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.