Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 2107 ggr
Magi-cat
2015-11-23 08:23

Plugga som äldre

Det är aldrig för sent att plugga, om nu någon trodde det! Man kan lära sig nya saker även upp i åldrarna och det är bra för hjärnan!

Deltagarna i det här testet var bara 50 - 79 år och det hade kanske varit intressant att se statistik inom det åldersintervallet och även över.

Resultatet visar att de som pluggat under en tidsperiod av 4 år hade ökat sin kognitiva kapacitet med 90 %. Kontrollgruppen hade ökat den med 56 %,.

Kan pluggande minska risken för demens? Det måste utredas vidare.

Studien publicerad i Neuropsychology.

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/hjarnan-blir-piggare-nar-aldre-borjar-plugga/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2015-11-23 17:01
#1

Det tror jag absolut! Det har ju visat sig att korsord och andra aktiviteter som kräver tänkande är mycket bra för hjärnan och skyddar mot demens (alltså, demens som inte har någon somatisk grund, antar jag), så studerande borde ju vara toppen. Inte bara hjärngympa utan även social samvaro med andra studerande!

Farwuq
2015-11-24 11:34
#2

Sudoku är toppen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Loris M
2015-11-24 15:54
#3

#0 Länken är felaktig.

Det är skönt i alla fall att man gått ifrån synsättet att när man blir äldre så bildas inga nya hjärnceller och det blir svårare att lära sig. Idag vet man bättre och att nya hjärnceller bildas hela tiden även hos äldre. Jag har en kollega som gick i pension nyligen och hon har alltid velat lära sig franska men aldrig riktigt hunnit ta tag i det. 

Nu när hon gick i pension kom hon på en kurs och som avslutas med en resa till Frankrike och det är så härligt tycker jag att lärandet inte slutar vid pensionsålder utan fortsätter hela livet. Hjärnan har den kapaciteten.

Magi-cat
2015-11-25 08:21
#4

#3 Nu är det rätt länk. 🙂 Den säger inte så mycket, men som utgångspunkt…

Framför allt är det kopplingarna som måste hållas igång. De man inte använder, lägger av.

Språk är speciellt bra, så det är smart av din kollega att lära sig ett nytt språk! Och roligt! Och det som är roligt är bra för hjärnan, så det blir en god cirkel….

#1 Precis. Ensamhet är förödande. 

Kanske sällskapet och sammanhanget med universitetsstudierna också spelade roll, att det blev en spin off-effekt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-25 08:22
#5

ur länken i #0:

"1. Sviktande minne

Bengt Winblad: "Man kommer till exempel inte ihåg vad man åt till frukost. Dessutom blir det svårt att minnas var man lagt bilnycklarna eller plånboken. Det är hjäss- och tinningloberna som skrumpnar, vilket påverkar inlagring och framplockning av minnen.""

Jag har aldrig vetat var jag har bilnycklar och plånbok. 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-25 09:22
#6

Om jag hade en krona för varje gång jag har frågat familjen var jag har ställt min kaffekopp eller lagt min bok … ibland frågar stora sonen "Vem härmar jag nu? Bok bok bok bok bok …" och så går han runt och ser helt vilsen ut. 😂

För säkerhets skull har jag ingen plånbok alls. 🤪

Annons:
Magi-cat
2015-11-25 09:27
#7

🥵😃

Et tu…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-25 09:33
#8

Jag tror det tyder på stor kreativitet och intelligens att vara lite lätt disträ. Vi har liksom så många viktiga tankar att de vardagliga tingen faller bort ur minnet … 😇(Håll med nu!!)

Magi-cat
2015-11-25 09:36
#9

#8 Definitivt! 👍😇

Tänker på vad Janna Levin skrev en gång…Hon är helt omöjlig i köket, som när hon kokar ägg och kommer ihåg dem en timme senare….Då har hon löst några av universums gåtor under tiden äggen kokat riktigt ordentligt…

Men där slutar alla mina likheter med henne, är jag rädd….😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-25 09:45
#10

Du löser också universums gåtor men på ett djupare plan 👍För övrigt är det där en av anledningarna till att det är min man som sköter all matlagning…

Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
2016-02-07 11:34
#12

Ja, hu, jag är så sugen på att börja plugga igen …

Magi-cat
2016-02-07 11:39
#13

#12 Samma här……..Det finns så många läckra distanskurser numera….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-02-07 12:02
#14

Ja, den saken är klar. Ska bli spännande att se vad vi bestämmer oss för 👍

Aleya
2016-02-07 14:39
#15

Vad kul. 🙂
Jag försöker hålla hjärnan i trim genom att memorisera så mycket av dagen jag kan, och sedan innan jag lägger mig fundera igenom dagen(och det är oftast mig man frågar om mina kollegor på jobbet inte kommer ihåg en speciell sak, och det är kul att det är så).(jag kan fortfarande komma ihåg saker från det jag var 2-3 år)
Sen håller jag igång hjärnan genom att sjunga, och helst lära mig nya låtar på ett annat språk. 🙂
Hoppas att jag orkar hålla på så tills jag är pensio. 🙂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
2016-02-07 14:46
#16

#15 Det låter bra! 👍🙂 🌺 Alla de sätt du tar upp är sådant som dokumenterat  fungerar. Språk, sång och musik är både trevligt och bra för hjärnan. Att memorera dagen är nog bra också….Tror jag ska börja med det…

Btw -  många dementa som verkar helt borta kan plötsligt när de hör en sång börja sjunga med och komma ihåg texten på en hel låt…bara en sån sak….Vilken glädje de är med sång och musik!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aleya
2016-02-07 14:51
#17

#16 ja man kan ju börja med att skriva ner det man minns, sedan får man kanske försöka minnas dagen som den var. 🙂

Ja men musik är något som gör under. Min hjärna glömmer smärtan ett tag om jag sjunger. Så jag brukar på helgen sitta och sjunga som bara den.(karaoke alltså och på en app)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2016-02-07 15:03
#18

Musik/sång är ju magisk på fler än ett sätt. Det finns en jättebra tråd på OF, Musik: mirakel och medicin, om hur musiken påverkar oss (och vår hjärna). Kanske något att skriva om här också Magi-cat? 🙂

Ang. sång, så tycker jag att det är fascinerande hur en del sånger "fastnar". Jag kan en sång på ryska som jag lärde mig när jag var i ungefär tolvårsåldern. Jag kan fortfarande både texten och melodin, fast jag inte kan ryska. 🤔(Har kunnat tidigare). Efter så många år så finns den fortfarande kvar av någon konstig anledning bevarad någonstans i mitt minne. Rätt så onödigt egentligen. 😃

Maria
2016-02-07 15:04
#19

Den här filmsnutten är så fin tycker jag och visar att musik kan göra små underverk.

https://www.youtube.com/watch?v=fyZQf0p73QM

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Otippbar]
2016-02-08 08:36
#20

Är väldig sugen på att plugga efter hmm.. 15år i arbetslivet. Har nog inte tvivlat på att det är möjligt att fixa det :) Det är bara våra tankar som sätter upp gränser! Håller med angående musik och vilka under den gör! Jag lyssnar också t ex oftast på musik när jag behöver fokusera eller behöver kreativitet och flyt i jobbet. Funkar alltid :)

Annons:
Magi-cat
2016-02-08 08:37
#21

#18 Tack Loris! 🙂🌺

Det blir en artikel om musik och hjärnan, men jag ska skriva om den lite först.

Häftigt det där hur sånger man hörde som barn kan finnas kvar…Med känslor och stämningar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-08 08:40
#22

#20 Det är absolut möjligt att börja plugga igen efter många år i arbetslivet och kan livligt rekommenderas om man känner för det! Många gånger går det bättre än förväntat och man är ofta också mer motiverad. 

Och så är det bra för hjärnan. 🙂 Den tycker om omväxling och att lära sig. Och musik….😎🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Otippbar]
2016-02-08 08:54
#23

#22 Ja motivationen speglar väl resultatet en hel del kan jag tänka. Ska fundera på det! Ja, min hjärna tycker inte alls om att jobba i invanda spår… Den blir liksom motvillig och frustrerad ;):)

Magi-cat
2016-02-08 08:59
#24

#23 Gör det!👍Berätta gärna sedan vad det blir för kul ämne!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-02-08 17:55
#25

#10 Åh, den där filmsnutten har jag sett förut..Den är så fin! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Otippbar]
2017-06-25 01:11
#26

#24 Hej igen :). Det blev trädgård och odling! Det är så intressant, annorlunda mitt fd yrke och otroligt kul. Lite tufft är det väl ibland, beroende på att jag drabbades av PTSD och utmattning för en tid sedan. Men jag är 120% motiverad och nöjd över mitt beslut :). Min trötta, gamla hjärna fungerar ännu och återhämtar sig mycket bra ;) :). Ha det gott!

[NeferNefer]
2017-06-25 01:16
#27

#26: Vilka goda nyheter!! 🌺👍

Annons:
[Otippbar]
2017-06-25 01:20
#28

Tack! :) 💜

Magi-cat
2017-06-25 07:49
#29

#26 Roligt att höra! 👍 🌺

Det är nog smart att göra något annorlunda och trädgård och odling låter toppenbra, kreativt och livgivande.

Lycka till så mycket och ha det gott du med! 🌺☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: