Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1368 ggr
Magi-cat
11/26/15, 5:41 PM

Använd luktsinnet - träna hjärnan!

"Luktsinnet är det sinne som är närmast kopplat till minnet."

Luktsinnet har inte så stor betydelse för oss människor (längre) som för djuren och som det haft tidigare i historien. Vi luktar inte på maten för att kolla att den är ätbar och hur ofta stannar vi egentligen upp för att lukta på blommorna?

Men när vi använder luktsinnet stimulerar vi också vår hjärna - och tränar luktsinnet så vi upplever mer dofter.

Lukta på omgivningen och bli mer närvarande och koncentrerad! Och så är det roligt…

En övning:

Plocka fram saker som doftar: Kryddor, kaffe, te, schampoo, sockar (använda och oanvända), hundfilten, hårborsten, blommor…

Stanna upp och lukta på dem en och en. Vilka minnen, känslor och associationer kommer fram? Ta dig tid och känn doften….Upplev den!

En övning till:

Plocka fram dofter ur minnets skafferi!

Hur luktade första skoldagen? Första dejten? Första praon? Mormors matlagning? Sjön där du badade som barn?

Fortsättning:

Hur känns det efter doftsessionen? Är du mer avslappnad eller fokuserad? Lugn?

Fortsätt med att hitta poetiska beskrivningar på dofterna…

Citatkälla från "Mer än hjärna"; Wejlid/Åkerman 2006

Tillämpade övningar med doftsinnet involverat är bra att göra med äldre människor med eller utan demens.

Doftminnena finns ofta kvar, länge…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Maria
3/12/16, 2:40 PM
#2

Vad spännande.

Första gången jag upplevde doftminne var när vi planterat vresrosor och jag luktade på dessa och vips var jag tillbaka till barndomssomrarna på landet och den lilla gången fram till vår trappa. En väldigt märklig känsla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: