Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 2213 ggr
Magi-cat
2015-11-27 08:38

Är Alzheimers en infektionssjukdom?

Gåtan Alzheimers sjukdom är inte löst men huvudspåret är att orsaken till den neurodegenerativa sjukdomen står att finna i  amyloidplack i hjärnan hos Alzheimers-patienter. Något som talar emot den hypotesen är att många äldre med helt normal kognitiv funktion också har dessa plack-nystan i hjärnan.

Ny forskning föreslår en annan orsak: svamp.

Hos avlidna Alzheimers-patienter fann man svamp i hjärnan såväl intra- som extracellulärt. Svampinfektion observerades också i blodkärlen. Till det kommer också inflammationer med immunsvar i blodkärlen, något som bidrar till patofysiologin hos Alzheimers.

Hos kontrollpersoner utan Alzheimer gjordes inga sådana fynd av svamp.

Studien är publicerad i Nature.

http://www.nature.com/articles/srep15015.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2015-11-27 15:35
#1

Åhå, det låter intressant. Jag utgår från att de forskar vidare på den här tråden 👍

Så, kanske anti-inflammatoriska medel skulle kunna hjälpa alzheimersjuka en aning? (Jag säger inte "bota", men hjälpa).

Undrar vad som skulle kunna tänkas bita på svampen?

Farwuq
2015-11-29 10:58
#2

Jag följer denna tråd,
Jag är själv full av plack i hjärna och hjärnstam.
Troligen kan det vara någon slags svamp med i spelet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Eliiza
2015-12-25 23:23
#3

Något som också bidrar till att människor utvecklar Alzheimer är intag av transfetter. Med vänlig hälsning, Eliiza

Tant Grön
2015-12-26 13:54
#4

#2 Hur vet man om man har plack?

Magi-cat
2015-12-26 14:00
#5

#4 Magnetröntgen. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-12-26 16:15
#6

#5 Just precis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetisk_resonanstomografi

Jag har legat i en sådan mojäng i mer än 40 minuter och lyssnat till det förfärliga oljudet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
2015-12-26 18:03
#7

#6 Jag vet inte hur många gånger jag gjort magnetkamera av hjärnan. Tappade räkningen efter 20 gånger…

Jag tror man sakta men säkert närmar sig gåtan Alzheimer och att man i framtiden kan hitta risker tidigt i livet och förhoppningsvis bromsa förloppet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2015-12-26 18:24
#8

Jag hoppas - för min del, och andra med för den delen - att man snart också kan hejda MS och ALS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2015-12-26 18:41
#9

Ja usch, det är hemska sjukdomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2015-12-27 15:23
#10

Jo jag vet.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
2015-12-27 19:38
#11

Men MS har man idag flera olika metoder att behandla bl.a med byte av stamceller, det finns idag också flera mediciner för att dämpa eller slippa få skov.

Farwuq
2015-12-28 03:53
#12

Det beror nog på vilken undertyp av MS man har.
För mig finns nada mer än opiater etc.
😕

Min art har inga skov att dämpa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-12-30 10:09
#13

Mer om den omdiskuterade hypotesen om svampinfektion bakom Alzheimers sjukdom:

Dock vet man ännu inte om infektionen orsakar sjukdomen eller tvärtom eller om det bara är ett samtidigt fynd.

http://www.sciencealert.com/a-brain-fungus-infection-could-be-linked-to-alzheimer-s-new-study-suggests


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Lummer]
2015-12-31 00:30
#14

Det diskuteras även om borrelia bakterien kan trigga både ms och alzheimers. Intressant.

Magi-cat
2016-01-27 18:46
#15

För andra gången på kort tid kommer nu rapporter om fynd som tyder på att Alzheimers sjukdom under vissa förhållanden kan överföras.

Fynden gjordes vid obduktioner på sju patienter som lidit av CJD (Creutzfeldt-Jakobs sjukdom). Decennier innan dödsfallet hade patienterna fått vävnadstransplantationer av dura mater(=hårda hjärhinnan). Vävnaden hade varit kontaminerad med CJD.

Förutom detta upptäckte man att fem av de undersökta hjärnorna uppvisade samma patologiska tecken som är typiska vid Alzheimers sjukdom, nämligen beta-amyloid-plack. Personerna var mellan 28 och 63 år och således ovanligt unga för att ha sådana förändringar.

En kontrollgrupp i samma ålder uppvisade inte dessa typiska plack.

Enligt författarna till artikeln kan amyloidplack ha följt med den transplanterade vävnaden, precis som prionerna som orsakade CJD.

Det här är ändå unika förhållanden och man understryker att Alzheimers inte kan smitta via kontakt med familjemedlemmar eller vårdtagare.

Mer studier behövs för att veta säkert om Alzheimers kan spridas genom "smitta"…

http://www.scientificamerican.com/article/more-evidence-emerges-for-transmissible-alzheimer-s-theory/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[Lummer]
2016-01-27 22:57
#17

Plack är en ärr bildning man får i hjärnan av inflammation. Dessa stör signaler av olika slag och beroende på var de sitter får man olika symptom. Syns på MR bla vid MS ,Alzheimers och andra demens tillstånd. Man kan ha plack utan att man besväras av det också.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-01-28 07:38
#22

Till frågan om "plack" och "tangles" i den Alzheimerssjuke personens hjärna så finns det fortfarande gåtor kvar att lösa.

Kort uttryckts så finns betaamyloid naturligt i kroppen, men vid AS produceras det i större mängder och klumpar ihop sig vid nervtrådarna.

S.k. tangles är också ett framträdande drag vid AS. Det är ytterst små trådar som finns inuti cellen och förhindrar där transporten av näringsämnen.

Så småningom, under årens och decenniernas gång, får impulserna allt svårare att nå fram i hjärnan när nervvägarna blockerats.

Men det är ganska klurigt ändå. Plack och tangles finns nämligen också i en åldrad hjärna utan Alzheimers.

Bra länk om plack och tangles:

http://www.demenscentrum.se/Fakta-om-demens/Demenssjukdomarna/Alzheimers-sjukdom/Vad-hander-i-hjarnan/

Kanske plack och tangles är ett symptom på något, inte den primära orsaken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
2016-01-28 11:53
#23

Bra skrivet😀Håller också med det sista där. Tror att många sjukdomar börjar på liknande sätt och skulle man göra en MR på alla så dkulle nog de flesta ha tecken på begynnande skukdom även de utan symptom. Pågår äver forskning om ifall spirokteter , borrelia bla, Kan vara orsak till att olika neurologiska sjukdomar börjar utvecklas bla As. Mycket intressant tycker jag.Synd bara att Sverige hamnar i bakvattnet där… Borrelia existerar ju bara på visss premisser här……

Magi-cat
2016-03-11 15:39
#24

Det verkar som om många forskare anser att spåret med mikrober som orsak till Alzheimers stärkts eller i all fall med större insatser behöver undersökas närmare.

I en tidningsledare har en grupp av 31 Alzheimer-forskare poängterat att forskningen måste ändra fokus. Alzheimers kan orsakas av mikrober och inga andra hypoteser har gjort några avgörande genombrott.

Speciellt nämns herpes-virus (HSV1) som tänkbar grundorsak till de specifika "tangles" som uppstår i hjärnan och som karakteriserar Alzheimers.  Det finns ca 100 publicerade studier kring samband mellan herpes och Alzheimers.

Smitta, om det är en infektiös sjukdom, skulle också kunna överföras via blodtransfusion eller vid operationer.

"/…/ for such a rapidly growing global issue, it's definitely a hypothesis worth following up, because it's only by narrowing down what doesn't cause Alzheimer's that we'll get closer to understanding how it occurs. 

"We welcome research that explores all possible avenues and have committed £100 million over the next decade to more fully understand the causes of dementia and to improve diagnosis, treatment and prevention of the condition,"said Pickett."

http://www.sciencealert.com/scientists-identify-a-virus-and-two-types-of-bacteria-that-could-be-linked-to-alzheimer-s


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-03-11 15:44
#25

#14 Spirocheter nämns som tänkbar orsak i artikeln ovan. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-24 16:50
#26

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: