Annons:
Etiketterdemenssjukdomaralzheimersåldrande
Läst 1331 ggr
[NeferNefer]
2015-11-30 17:37

Alzheimerundring

Jag hittar inga bra svar på nätet, och läkaren vill inte heller säga något. Störande. Så jag hoppas någon som tittar in här vet lite mer, givetvis inte om det här specifika fallet eftersom jag inte kan ge några närmare uppgifter om den sjuka, men om hur det kan bli.

Alzheimer går i min släkt. En släkting dog för ett par år sedan i alzheimer. Hen blev över 80 år och led i många år. En annan släkting lider nu av alzheimer. Hen fick diagnosen för tre år sedan och var då strax över 60 år. Sen har det gått fort, från att ha yrkesarbetat utan problem kan hen knappt ens läsa och skriva. Hen fick se ett foto på en mycket nära släkting, men visste inte vem det var. Det är inte så att jag önskar se min släkting död, men jag vill inte heller att hen ska leva med det här i över tjugo år, som min andra släkting. En sökning på nätet gav svaret att en patient i genomsnitt lever i fem år efter diagnos, en annan sökning talade om att de kan leva hur länge som helst … och som sagt, läkaren vill inte säga något, eller kan inte säga något.

Jag förstår att ingen här kan säga hur länge min släkting kommer att leva eller hur mycket hen eventuellt kommer att lida, men är det så att det här snabba förloppet hens sjukdom har haft sen diagnosen kommer att hålla i sig, eller planar det ut lite? Alzheimers sjukdom innebär ju att patienten gradvis blir sämre i takt med att hjärnans nervceller bryts ner, det är jag medveten om, men det är själva takten jag undrar över. Inte i det specifika fallet, men om det kan vara olika eller om det är så att om det går snabbt i början så fortsätter det i den takten.

Annons:
[NeferNefer]
2015-11-30 17:55
#1

Jag sökte vidare på nätet och fann en länk som verkar bra. Eventuellt har jag fått mitt svar nu. 👍

http://www.alzheimerfonden.se/om_demens/alzheimers_sjukdom/mer_om_alzheimers_sjukdom

Magi-cat
2015-11-30 19:30
#2

Alzheimer är en med rätta fruktad sjukdom utan bot. De flesta av oss har säkert sett någon drabbad anhörigs personlighet och förmåga brytas ned. Det är jobbigt för alla i närheten och hur det är för patienten är det förstås svårt att föreställa sig.

För några decennier sedan sade man att det löpte två år från diagnos till döden. Nu på senare tid säger man ca fem år. Allt beror på diagnoskriterierna och när diagnosen kan fastställas. Numera är man noga med att det är viktigt med en så tidig diagnos som möjligt. Det finns bromsmediciner, men de kan bara förlänga förloppet. Varje år med livskvalitet är förstås värdefull.

Man säger att det finns två typer av Alzheimer, den familjära och den sporadiska. Den förstnämnda är ovanlig och omfattar endast 1-2 % av de drabbade, Det rör sig då om vissa släkter där individen har 50 % större risk att drabbas. De kan insjukna vid låg ålder, t.o.m. i 30-årsåldern. 

Den sporadiska formen drabbar vanligen personer över 65 år. Riskfaktorer är blodtryck, fetma, rökning, alkohol. Men egentligen vet man inte säkert.

Sjukdomen kan vara smygande i 15-20 år! Symptomen varierar i början och personen är ofta mycket bättre under semestern och sämre i stressade situationer. De kan ha svårt att fullfölja vad de påbörjat, glömmer självklarheter, får försämrat närminne, upprepar ord och meningar. Senare får de svårt att finna ord och använder omskrivningar och får ett torftigare språk. Någonstans här kan personen bli alltmer isolerad, får en motvilja mot att svara i telefon och vågar inte t.ex. åka buss. 
Men symptomen kan som sagt variera och vara individuella, liksom förloppets hastighet. Försämringen kan ske språngvis omväxlande med lugnare perioder där personen kan verka helt klar.

Orsaken till Alzheimer är fortfarande inte helt klarlagd. Amyloidplack och neurofibrillära tangles (kan ses i mikroskop) är förändringar som hör samman med Alzheimer, men det behövs också en kombination med blodkärlsrelaterade förändringar för att orsaka demens.

Intressant nog finns det forskning som talar om mikrobiella faktorer i blodet.

källa: Olson; Hjärnan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-30 20:04
#3

Tack så mycket för svaret! Ja, min släkting verkar ibland helt klar, vilket är mycket förvirrande för en som inte träffar hen så ofta. Förmodligen har sjukdomen kommit smygande under många år, som du skriver, men som anhörig är det väldigt svårt att märka det.

Magi-cat
2015-11-30 20:06
#4

#3 Förstår det, att det måste vara förvirrande och att man nästan tvivlar ibland på diagnosen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-30 20:16
#5

#1 Ser att du hittat en länk där förloppet är mycket väl beskrivet.

Där framgår hur den grymma sjukdomen framskrider, från den första fasen när symptomen är svåra att skilja från normaltillstånd eller vanlig stress. Vem tappar inte nycklarna ibland och vem virrar inte till det mesta under stress?

Den drabbade är ofta medveten själv om att något är fel innan omgivningen märkt något. Till det kommer skam och otillräcklighetskänslor, rädsla och undvikande av krävande situationer.

Usch ja, det låter inget vidare. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-30 20:21
#6

Nej, alla vi andra kan bara hoppas att vi slipper drabbas själv. Jag läste att rökning samt bitterhet kan bidra till alzheimer, medan ett hälsosamt leverne kan skydda. 👍

Annons:
Magi-cat
2015-11-30 20:31
#7

Det finns alltid hopp. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-30 20:38
#8

Och så följer vi de nya rönen om infektioner och svamp som orsak till alzheimer. Det ska bli spännande att se vad de kommer fram till!

Magi-cat
2015-11-30 20:39
#9

Ja, det skulle vara revolutionerande om det bekräftas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-11-30 20:44
#10

Ja, det öppnar upp för helt nya sätt att behandla och kanske även förebygga sjukdomen! 👍

Magi-cat
2015-12-01 10:50
#11

Jag kom att tänka på att ev B12-brist alltid måste undersökas vid neurologiska symptom som minnesstörningar! B12-bristen kan i så fall avhjälpas innan det gått för långt.

B12 behövs bl.a. vid bildandet av Myelin, det fettskikt som finns runt nervtrådarna och som är nödvändigt för att nervimpulsen ska förflytta sig normalt.

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/10/10/b12-vitaminbrist-orsaker-symptom-och-diagnos


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-12-01 11:01
#12

Åh, det var mycket bra information! 👍Tack 🙂

Magi-cat
2016-03-11 15:46
#13

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-03-11 15:53
#14

👍

Upp till toppen
Annons: