Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Anatomi och fysiologi

Myelin

2015-12-01 11:13 #0 av: Magi-cat

(Till sajtens lexikon Cool)

Myelin är en fettskida som omger nervcellens långa utskott, axon. 

Myelinet består av 45 % fett, ca 40 % vatten och resten protein.

Myelinet  isolerar nerven så att nervimpulsen kan fortplanta sig snabbare. Med jämna mellanrum finns hål i myelinet, s.k. Ranivers noder. Nervimpulsen hoppas från hål till hål vilket förstärker impulsens hastighet. Signalen kan fortplantas med upp till 30 m/sek, att jämföra med 1 m/s för ickemyeliniserade axon.

Myelin bildas i CNS (centrala nervystemet) av oligodendrocyter och i PNS (perifera nervsystemet) av Schwannska celler, även kallade perifera gliaceller.

När myelinskidan inte fungerar som den ska leder det till allvarliga funktionsnedsättningar och sjukdomar. MS, multipel skleros, är den mest kända.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Myelin

http://nervsystemet.se/nsd/structure_219

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2015-12-01 16:44 #1 av: [NeferNefer]

Finns det något (som vi vet om) som kan orsaka att myelinskidorna inte fungerar som de ska?

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-12-01 17:07 #2 av: Magi-cat

Ja, vid en autoimmun sjukdom som MS sker en demyelinisering, förhårdnad.

Anmäl
2015-12-13 15:43 #3 av: Näring

#1 av: NeferNefer
Finns det något (som vi vet om) som kan orsaka att myelinskidorna inte fungerar som de ska?

Ja några exempel är B12-brist och annan näringsbrist, alkoholmissbruk, vissa gifter och tungmetaller t.ex. kvicksilver.

Anmäl
2015-12-13 17:47 #4 av: [NeferNefer]

Tack, Näring Tummen upp

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-12-13 17:54 #5 av: Farwuq

Här känner jag mig hemma.
Jag har försökt äta normalt hela mitt liv och jag tror inte att jag har B12-brist eller annan näringsbrist, sprit hörde ungdomen till och den är avlägsen. Jag har visserligen arbetat med gifter så som styren.

Det är inte vidare kul att ha MS, det kan jag intyga.
Ledsen

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2015-12-13 21:05 #6 av: Magi-cat

Som jag förstår det ger de uppräknade faktorerna ökad risk för neuropatier som i sin tur ger demyelinisering som följd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.