Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1872 ggr
Magi-cat
2015-12-03 12:29

Avled smärtsignalerna (övning)

När man slår sig och det gör ont översköljs hjärnan med smärtsignaler och tankar på smärtan.

Använd hjärnan för att dämpa smärtan!

Tänk: Vad höll jag på med, vad skulle jag göra, gärna på detaljnivå. Vilka tankar som helst, bara de handlar om något annat än slaget/smärtan.

Den här övningen gör att smärtsignalerna i hjärnan filtreras och blandas upp. Det tar inte helt bort smärtan, men det hjälper.

Om någon annan slår sig kan man hjälpa till att lindra smärtan med liknande frågor. Samt hämta förbandslådan.

källa: "Mer än hjärna"; Wejlid/Åkerman


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2015-12-03 13:54
#1

Vad roligt att du skrev just detta. Satt precis (är på jobbet) och kom att tänka på det här med hur hjärnan fungerar vid smärta. Kikade in här och ser tråden. 😉Det jag tänkte på alldeles nyss är att jag ibland lyckas "bota" eller kanske avleda då huvudvärk. Ibland kan huvudvärken komma plötsligt och ofta tycker jag att det är rätt så onödigt och helt enkelt försöker tänka bort det. Om det inte fungerar med att avleda och tänka på annat, så koncentrerar jag mig på huvudet och intalar mig att jag inte har huvudvärk. Tänker typ: "Det känns inget. Skönt att det är borta!" och så försöker jag känna hur det känns att inte ha ont. 🤪Låter lite knäppt kanske men det har fungerat.

Magi-cat
2015-12-03 14:04
#2

#1 Synk.😉

Bra idé med huvudvärken. Den här metoden kanske fungerar som bäst med akuta och plötsliga smärtor, som att slå sig med hammaren på tummen, men med lite övning borde det gå att filtrera bort i alla fall en del (akut) huvudsmärta. Du har lyckats byta ut smärtsignalerna mot andra, fantastiskt!

Jag försökte ibland förr när jag hade mycket migrän. I absolut första stadiet kunde det fungera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scorpio97
2015-12-09 16:37
#3

Jag har kronisk huvudvärk, och jag har alltid mer eller mindre ont. Omedvetet har jag nog använt mig av en liknande metod, men jag använder mig av musik istället. Jag har hörlurar och spelar musik väldigt högt, då kan jag inte fokusera på smärtan på samma sätt för ljuden "övertröstar" värken. Förmodligen inte så bra för mina öron, men ibland behövs det helt enkelt.

Jag har någon gång försökt distrahera mig själv med tankar eller tänka bort huvudvärken, men jag upplever inte att det hjälper för mig. Jag kan däremot göra det med ljud, jag kan sitta i ett högljutt klassrum och inte reagera på ljuden alls. 

Men jag visste inte att det var en riktig metod (:


//Jessie

[TanatosNyx]
2015-12-09 23:11
#4

Detta styrker påståendet om att det är direkt skadligt för smärtpatienter att sitta hemma och älta/fokusera på sin smärta i stället för att tänka positivt och göra det man klarar. Det är viktigt att aktivera sig för att tänka på annat.

Magi-cat
2015-12-10 07:48
#5

#4 Definitivt min tanke också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nadilda
2015-12-13 09:49
#6

Råkade "snubbla in" på denna sajten och tyckte denna tråden var intressant. Jag tycker nämligen att jag rätt så väl kan avleda min smärta. Gör det på två olika sätt, beroende på hur ont jag har och om det är huvudvärk eller inte. Det ena sättet går ut på att jag först verkligen, verkligen koncentrerar mig på smärtan. Precis varifrån kommer den, hur känns den, varför känns den och, allra viktigast, hur ser den ut? Om vi nu säger att jag har benhinneiflammation så ser jag framför mig hur min benhinna brinner och sedan föreställer jag mig att jag släcker elden och tänker på hur det hade känts. Väl där brukar smärtan ha släppt så mycket att jag medvetet kan tänka på något annat, t.ex. ett mattetal, för att få bort den ännu mer. Låter säkert väldigt flummigt, men det fungerar för mig. Huvudvärk behöver jag oftare människor runt mig att fokusera på för att kunna förminska smärtan. Det därför jag alltid står ut betydligt längre i skolan än vad mina kompisar tycker jag borde. När de ser att jag har ovanligt ont så försöker de alltid övertala mig att gå hem, men tror inte riktigt att de fattar hur otroligt mycket mer ont jag oftast får då.

Annons:
Fillifjonkan60
2015-12-13 11:14
#7

#6 Vilket bra tips!

Detta måste ju fungera på oss med fibromyalgi och även artros. Jag har haft fibro i ca 30 år och nu senaste halvåret (ungefär)  har jag fått artros i tumbasen på båda händerna, ryggen, en stortå och höger knä.

Knät är det stället som jag har mest värk i nu och då borde jag förmodligen börja med att försöka tänka bort smärtan där.

Jättebra sajt det här 🌺


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Denna kommentar har tagits bort.
Soligajag1
2019-06-15 20:35
#9

Det här va verkligen kanon ! 👍 Hjärnan iFokus , man får många bra tips här och att det är intressant att läsa och studera hur hjärnan fungerar.

#1 Jag har haft migrän sen barnsben , , bättre nu , men den kan komma helt plötsligt , ska försöka tänka på annat , att jag inte har ont i huvudet . och som du skriver , "det känns inget" skönt att det är borta. 🙂

HH 🙂

TatsuOni
2019-06-27 18:02
#10

Jag har kronisk värk, så det här använder jag varje dag. Vissa dagar känns det som att man ska gå sönder av att andas, mendans andra dagar är bättre och allt däremellan. Jag använder lite olika metoder för att tänka på annat.

Mindfullness är ju t ex bra. När jag jobbar (städerska), så fokuserar jag t ex på hur en smutsfläck känns när jag torkar på den, jämfört med den rena ytan. Hur känns vattnet när jag doppar en mopp o.s.v.

Eller så tänker jag på något trevligare helt enkelt. T ex vad jag ska äta är alltid tervligt att tänka på😂

När jag slår mig eller gör illa mig så stannar jag aldrig upp och fokuserar på smärtan. Därför kommer jag sällan ihåg hur jag fick mina gigantiska blåmärken🤪


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: