Annons:
Etiketterillusionerhallucinationerfelslut
Läst 1716 ggr
Loris M
12/3/15, 2:15 PM

Att framkalla smärta

Satt och tänkte för en stund sedan hur våra hjärnor fungerar och att hjärnan kan både avleda smärtan men även framkalla den. Jag kom att tänka på ett tillfälle när jag skulle göra mannagrynsgröt som jag lämnade utan uppsikt för ett kort ögonblink. När jag såg att den höll på att koka över tog jag tag i kastrullen med bara händer och fick gröten över hela handen. 

När jag tänker på det och även nu när jag skriver det så kan jag framkalla smärtan. Inte samma som jag kände då men kroppen reagerar. Jag får rysningar i hela kroppen och det hugger till i magen. Samma sak exempelvis när vi tänker på citron så kan munnen börja vattnas. Det tycker jag är ganska häftigt och jag undrar var dessa känslor kommer ifrån? Är det hjärnan som får fel information och reagerar som att vi upplever det? Är det kroppen som känner igen känslan? Eller hur ska man förstå det?

Men jag tänker att det även kan fungera omvänt. Om vi har ont så kan vi tänka bort smärtan helt eller till en viss del. Som jag nyss skrev i en annan tråd har jag lyckats styra bort huvudvärken många gånger just genom att försöka tänka bort smärtan och att försöka leva in mig i känslan av hur det känns i huvudet när det inte gör ont. Det här är också intressant i relation att vi människor har olika låg/hög smärttröskel. Här tänker jag att det kanske kan handla om vår förmåga att styra bort smärtan.  Snarare än olika trösklar. Barn är otroligt duktiga på det. De är ofta upptagna med leken och även när de ramlar och gör sig riktigt illa så kan de bara fortsätta som vanligt. Det är oftast i efterhand när någon uppmärksammar dem på skadan eller när de själva får syn på det, som de kan börja gråta och känna smärta.

Tänk om man kunde ta det till en ännu högre nivå och tänka bort vissa sjukdomar som innebär mycket smärta!? 🤔

Annons:
Magi-cat
12/3/15, 2:51 PM
#1

Intressanta tankar med flera bottnar. Vi får säkert anledning att återkomma.🙂

När jag läste ditt förra inlägg (huvudvärk) kom jag att tänka på alla gånger som jag lagt en Treo i ett glas vatten - och gått ifrån det.
Ett par timmar senare har jag hittat det och kommer då på, att javisstja, jag hade ju huvudvärk. 🤫☺️

Det är inte det att jag inbillat mig huvudvärken, men hjärnan noterade förstås Treon och förberedde sig utifrån tidigare erfarenheter att nu blir det bättre.

Mycket smart av den, måste jag säga. 🙂 

Tanken och förväntningarna har enormt stor betydelse.

Jag känner också igen det där med att återkalla smärta. Och när jag hör om en person som har yrsel så blir jag själv yr. När någon har mycket ont får jag själv ont. Gamla smärtor undviker jag att tänka mig in i eftersom de kommer tillbaka.

Jag skulle inte säga att det är felslut av hjärnan, tvärtom, det är så här den fungerar. Det är bra att den drar nytta av sina erfarenheter så vi undviker att göra om misstagen och bra att vi kan förstå när någon annan lider för att kunna reagera på rätt sätt. Samtidigt filtreras de här reaktionerna i framloben så att vi inte agerar ut alla våra känslor omedelbart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: