Annons:
Etikettersmärtastress
Läst 1249 ggr
Magi-cat
2015-12-03 14:56

Smärta sitter i hjärnan

När vi nu talar om smärta kom jag att tänka på en tråd jag skrev på alt beh en gång i tiden:

Intressant om hur man egentligen känner smärta, för så enkelt som att man gör illa sig och smärtreflexen utlöses är det inte…

För hur kan det komma sig att en del kan ha fullkomligt förödande skador utan att känna smärta?

Lite närmare förståelsen av smärta har man kommit, enligt artikeln.

1. Det finns inga smärtreceptorer. Det finns däremot nociceptorer liknande nocireceptorer som registrerar läge, temperatur etc. De sänder inte smärtsignaler utan samma signaler men vid en högre tröskel.

2. När dessa signaler når hjärnan är det upp till den att bestämma om det är fara å färde eller inte. Vi känner inte smärtan förrän hjärnan avgör att det är ett hot på gång. Det kan förklara varför människor med stora skador, ett avhugget ben t.ex. inte känner smärtan - man har "inte tid" att ta hand om skadan just då utan måste sätta sig i säkerhet först.

3. Smärta som inte lägger sig när skadan tagits om hand eller inom 3-6 månader går från akut till kronisk smärta. Hjärnan är plastisk, formbar, och har då "byggts om" till att reagera på en lägre tröskel av smärtberöring, likt principen att ju mer man tränar, desto starkare kopplingar och ju lättare utlöses en signal. Hjärnan blir tränad till att känna smärta! Man förstår då människor med långvarig smärta bättre…

I slutet av artikeln kommer förslag på hur man kan släppa smärta som blivit kronisk fast skadan är läkt. Det hjälper då inte att jobba mer med leder och muskler eftersom smärtan inte sitter där utan i hjärnan. I stället ska man lära sig hur smärtan uppstår och gradvis närma sig problemet, men inte trigga smärtan. Här kommer typ mindfulness-träning och liknande in, smärthantering och ökad kunskap

http://bretcontreras.com/a-revolution-in-the-understanding-of-pain-and-treatment-of-chronic-pain/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-12-21 08:43
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: