Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1724 ggr
Magi-cat
12/3/15, 3:18 PM

Skapa nya kopplingar (övning)

Ta en dag till att göra nya saker eller gamla saker på ett nytt sätt! Använd fantasin!

Hjärnan blir på gott humör och mer kreativ samt gör en hel del nya kopplingar. Det är också nyttigt att se hur mycket som går på rutin.

Börja på morgonen genom att gå upp på en annan sida från sängen, ät en ovanlig frukost och borsta tänderna med vänster hand. (om du är högerhänt, annars tvärtom)

Ta en ny väg till jobbet/skolan och använd ett annat färdmedel än vanligen.

Frångå rutinerna på jobbet och ställ allting på huvudet. (Lite försiktigt, så inte arbetskamraterna börjar undra. Eller ännu hellre, invig dem i planen…) Var nyfiken och utmana!

Gör något annat än det vanliga på lunchen, ät något nytt och gå till ett annat ställe!

Låna en annorlunda bok på hemvägen eller köp en tidning som du aldrig köpt annars. Du kanske får en ny hobby?

När du kommer hem på kvällen gör du något annorlunda, vad som helst utom att sjunka ner i TV-soffan. Skriv dagbok om dagen, eller varför inte måla en tavla?

Se alltihop som en kul grej utan krav!

Vid läggdags är hjärnan säkert trött men glad efter all kreativgympa och du sover som en nöjd katt hela natten…

idé: "Mer än hjärna"; Wejlid/Åkerman


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[NeferNefer]
12/14/15, 4:00 PM
#2

Hehe, det ska jag göra! Jag behöver inte förvarna hemma, mina familjemedlemmar är redan vana vid att jag gör konstiga saker 😂

Magi-cat
12/14/15, 4:05 PM
#3

Lycka till! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
12/14/15, 4:06 PM
#4

Haha, tack, ska bli intressant att se vad jag kan hitta på!

Maria
12/14/15, 5:36 PM
#5

Tipsen är jättebra men när man som jag har förmodligen konstant minnesstrul så blir det inte så lyckat.

Jag gjorde mycket sådana här "fel" i början för att träna mitt minne men jag blev alldeles snurrig😃

Numera har jag accepterat att rutin är värdefullt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/14/15, 5:44 PM
#6

#5 Ta förändringar i små steg. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
12/14/15, 6:06 PM
#7

#6 Jag har försökt med småsteg också men nu har jag ganska bra kontroll på tillvaron.

Jag spelar mycket tankespel i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
12/14/15, 6:09 PM
#8

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
12/14/15, 9:02 PM
#9

Gör en del sådant här när jag kommer i håg, men det är just det där med att komma i håg det…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

nypisnina
12/16/15, 3:31 PM
#10

Vore verkligen kanon att ta en annan väg till jobbet - kommer ofta på mig själv att sitta och dagdrömma, plötsligt har jag kört 2 mil och jag undrar vad som hänt på vägen. Känns ju inte helt bra..
Det är nog bra att ta det i små etapper för egen del, jag behöver rutiner men det är verkligen något att tänka på. Vilken kul sida det här var!! :-D

Denna kommentar har tagits bort.
Annielle
3/10/17, 6:31 PM
#12

Bra att påminna om tråden ja! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[NeferNefer]
3/10/17, 6:32 PM
#13

Japp! 👍

Annons:
Annielle
3/10/17, 6:34 PM
#14

Ska gå baklänges ut i köket nu och försöka greja så mycket som möjligt med vänster hand i stället för höger 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
3/10/17, 7:07 PM
#15

#14 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: