Annons:
Etiketterembryologiung-hjärna
Läst 3212 ggr
Magi-cat
2015-12-09 09:57

Nattskräck

(Till sajtens lexikon😎)

Nattskräck (lat: pavor nocturnus) hos barn är ett tillstånd inom parasomni, störd nattsömn.  (parasomni = nära sömn).

Det kan vara skrämmande för den vuxna att bevittna hur barnet beter sig som om det var vaket i ett skräcktillstånd där det kan skrika hysteriskt med öppna ögon. Men barnet sover egentligen djupt.

Anfallen kan pågå upp till tio minuter eller mer. När barnet vaknar ser det sig omkring och har ingen aning om vad som hänt och somnar oftast om lugnt.

Nattskräcken kommer vanligen efter ett par timmars sömn, i slutet av en djupsömnsperiod när hjärnan ska ställa om sig till ytligare sömn. Det är här det inte klickar rätt i den riktigt unga hjärnan, särskilt om djupsömnen varit ovanligt djup, t.ex. vid stor trötthet. Det kan alltså lättare inträffa om barnet har sömnbrist att ta igen eftersom djupsömnen då blir djupare.

Det verkar finnas en ärftlig faktor för benägenhet till nattskräck.

Även om barnet verkar helt skräckslaget så upplever det inte rädsla. Man säger att de delar av hjärnan som bildar upplevelser inte är i funktion, de sover djupsömn vilket alltså de andra delarna inte gör.

Det bästa är att inte göra någonting, framför allt inte drabbas av panik själv. Sitt lugnt bredvid barnet och se till att det inte skadar sig och vänta tills anfallet går över.

När barnet vaknar till, vilket kan ske spontant och plötsligt är hela hjärnan vaken. Lägg då ner barnet att sova igen. Prata inte om upplevelsen, barnet minns ändå ingenting och gör framför allt ingen affär av den.

Nattskräck går vanligen över i förskoleåldern.

http://www.eckerberg.se/be/nattskrack.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nattskr%C3%A4ck


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Sabina]
2015-12-11 12:34
#3

Ja, jag håller med om att nattskräck är en jobbig upplevelse som förälder. Det är hemskt att se sitt barn skrika och av "skräck" och vara helt tröstlöst, att tro att föräldern är ett monster eller troll osv. 
Min äldsta dotter drabbades av nattskräck i stort sätt varje natt under flera års tid.
Min syster (som är barnpsykolog) gav mig tipset att väcka dottern ca 10 minuter innan dottern brukade vakna av nattskräcken (vilket brukade ske ca 40 minuter efter hon somnat).
Detta för att "störa" förloppet.
Tro det eller ej, men det fungerade faktiskt! 
Sedermera började dock dottern gå i sömnen nästan varje natt, men det var/är då bara leda dottern i säng och låta henne somna om där.

Både nattskräck och sömngång finns hos både min släkt och dotterns pappas släkt, så det är kanske inte konstigt att hon drabbats av det…

Maria
2015-12-11 13:42
#4

Vår son hade nattskräck som liten och första gången var det väldigt skrämmande för oss. Själv kom han inte ihåg någonting. Han gick även i sömnen men båda tillstånden försvann så småningom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: