Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 1737 ggr
Magi-cat
12/11/15, 9:38 AM

Hjärnan; dissektionsvideo

Många tycker det är obehagligt att se obduktions/dissektionsbilder eller bilder från operation. Titta inte på filmen i så fall, men läs gärna texten. (på engelska, jag gör en liten sammanfattning nedan)

Det är väldigt lärorikt att se hur hjärnan ser ut på nära håll.
Forskaren som dissekerar hjärnan i videon säger att han undersökt 1000 hjärnor och den ena är inte den andra lik, alla är unika. Så varje hjärna är lika spännande.

Först tittar han på utsidan, hur membranen (hinnorna) ser. Finns där tecken på infektion? Sedan ser han på veck och skrynkligheter om de ser normala ut eller om hjärnan är insjunken.
Finns det mjuka partier är det tecken på stroke.

Hur ser blodkärlen ut? Från deras utseende kan han bilda sig en uppfattning om livsstilen hos den person som en gång gick omkring med den hjärnan.

Sedan skär han bort hjärnstammen och Cerebellum, de delar där många av våra vardagliga funktioner styrs ifrån. 

Sedan fortsätter han skära upp hjärnan i ett antal skivor och tar även preparat (små delar) som sedan ska bäddas in i paraffin för att studeras i mikroskop efter att ha skurits i mycket tunna skivor.

Vid sjukdomar som MS och Parkinson t.ex. kan man se förändringar, men ingen är den andra lik ändå. 

Varje individ har sitt unika fingeravtryck i hjärnan, den hjärna vi formar under hela tiden vi lever tillsammans med den. Visst är det fantastiskt?

http://thescienceexplorer.com/brain-and-body/watch-neuroscientist-slice-human-brain-slivers?hootPostID=94ab0315b7b21018c6c4a16d7f7cd1e0


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aleya
12/11/15, 9:42 AM
#1

Kan säga att vid obduktion som görs för forskning av ex ms så tar man även ut ryggmärgen (jag tror det heter det) tillsammans med hjärnan. Inte i alls fall men vissa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Magi-cat
12/21/15, 8:45 AM
#2

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: