Belöningssystemet; beroende

Hjärnan på brass

2015-12-11 15:48 #0 av: Magi-cat

Flera länder och delstater i USA har eller planerar att legalisera marijuana. Marijuana är en drog, den är beroendeframkallande och den förstör så många liv! Det finns ingen lägsta-gräns där det är riskfritt. Även ett "måttligt" missbruk ger effekter på kroppens blodtryck, humör, hjärtrytm och kan orsaka anfall. Samt förstås att den missbrukande är avtrubbad och inte riktigt med i verkligheten, med allt vad det kan innebära.

Så här är effekterna på hjärnan, från länken nedan:

Frekvent bruk av marijuana ger hjärnskador på minne och inlärning. THC, marijuanans nyckelingrediens knyter till kannabinoidreceptorerna som finns runt om i kroppen och många i, förstås - hjärnan. Hippocampus som har en viktig funktion vid lagring och återkallning av minnen har hög täthet receptorer, varför det följer att marijuana försämrar minnet.

Ett annat område med rik förekomst är cerebrala cortex (barken) där vi har viktiga funktioner för medvetenhet, kritiskt tänkande och personlighet varför det inte är konstigt att den brassrökande får förändrad verklighetsuppfattning och börjar hallucinera. 

Och som om det inte vore nog har vi hjärnstammen som kontrollerar många av kroppens väldigt basala funktioner, som kräkreflex, hjärtrytm, blodtryck, muskeltonus och rörelser etc påverkas också. Samt - och här kommer förespråkarna in: kan drogen lätta smärta. Men till vilket pris!

På teckningen i länken ser man vilka områden i hjärnan drogen påverkar.

Kort sagt: Låt bli gräset!

http://www.medicaldaily.com/pulse/side-effects-marijuana-brain-some-regions-become-more-impaired-others-331658

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-12-11 16:00 #1 av: Magi-cat

Barn till mödrar som rökt under graviditeten löper större risk för problem med minne, inlärning och koncentration, enligt forskning vid Karolinska Institutet.

Cannabis är en drog och droger gör något med hjärnan och stör vår verklighetsuppfattning. Den fungerar så att den bryter sig in i hjärnans signalsystem som är så viktigt för kommunikationen mellan olika delar av hjärnan. Det uppstår helt enkelt kaos.

Redan i vecka 11 formas de första nätverken med cannabinoidreceptorer i det lilla fostrets hjärna. Skadorna blir bestående då utvecklingen av nätverken bryts av drogen.

Tonåringars hjärnor är heller inte färdigutvecklade, varför det också är farligt att röka på som ung. Nätverken störs.

"Nu förstår vi ganska bra vad cannabis gör, nästa steg blir hur cellerna kan räddas. En förhoppning är att på sikt kunna återskapa nätverken med nya celler och överbrygga de gap som cannabisrökningen åstadkommit."

En bättre förhoppning är att ingen trillar dit och förstör sitt och andras liv! Cannabis ÄR farligt!

http://ki.se/forskning/cannabis-kan-utlosa-kaos-i-hjarnan

Anmäl
2015-12-11 16:08 #2 av: Magi-cat

Artikel på svenska om forskning som visar att marijuana krymper hjärnan.

Tonåringar som rökte på fick efter tre år förändringar i hjärnan som de man finner vid schizofreni.

Flera år efter att ungdomar slutat har de försämrat arbetsminne.

Via magnetkamera kan man se att de har en förkrympning under hjärnbarken, troligen pga minskat antal hjärnceller.
Hjärnans förändring visade sig vara större ju tidigare ungdomarna börjat med missbruket.

Och så fortsätter det - argumenten mot marijuana är överväldigande. Kom nu inte och säg att legalisering ger mindre (miss)bruk eller att ungdomar kan röka lite lagom - ni vet att det är fel och att det inte finns någon säker gräns.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forandrar-hjarnan

Anmäl
2015-12-11 16:21 #3 av: Magi-cat

Mer om påverkan på hjärnan, även lång tid efter att missbruket upphört:

http://www.accentmagasin.se/forskning/regelbundet-cannabisbruk-kan-ge-mindre-hjarna/

Anmäl
2015-12-12 17:42 #4 av: Farwuq

Och likväl är det en av de få vägar att linda livet för oss med MS.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-12-13 14:31 #12 av: Otippbar

Mycket intressant. Tack för länkarna!

Anmäl
2015-12-13 18:09 #13 av: NeferNefer

Jag tycker att det känns väldigt fel med drogpropaganda inne på den här sidan. Droger är farliga. Obehagligt med den här märkliga argumenteringen för legaliserande av droger. Jag kan förstå om folk som lider av svåra sjukdomar kan behöva droger för att lindra smärtor och besvär, men absolut inte för annars friska människor. Jag har redan två nära släktingar som har dött av missbruk och blir mycket illa berörd av den här okritiska "droger är ofarliga"-attityden.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-12-13 18:29 #15 av: NeferNefer

Rara: jag ser ingen anledning att diskutera med dig. Du får tycka som du vill, och vad du gör med ditt liv är din angelägenhet. Jag har sagt vad jag tycker i inlägg 13, för min del är diskussionen över.

"All tid måste förflyta i sin egen takt. Ibland dricker man kaffe. Ibland dricker man kaffe inte." (Mikael Niemi)

Anmäl
2015-12-13 18:32 #16 av: Magi-cat

#14 Ingen människna har någonsin dött av cannabis,

Hur i hela friden kan du påstå det? Jag gör ett motpåstående: många har dött av cannabis. Bevisa du ditt så ska jag bevisa mitt.

Dra inte in det där gamla uttjatade argumentet om alkohol och nikotin. Att det finns andra droger ger oss ingen ursäkt att öka på antalet med alla de risker det innebär.

Man måste ingenting i den vägen du hävdar, det finns inget vettigt i sådana konsekvensargument. Att du kallar det perverst att inte vilja tillåta cannabis visar hur vridet du ser på den saken.

(För min del skulle jag gärna förbjuda både alkohol och rökning och lite till också för den delen, men vi håller oss till cannabis och dess effekter på hjärnan i den här tråden.)

Anmäl
2015-12-13 19:03 #18 av: Magi-cat

#17 Det du kallar att ta till sig den vetenskapliga forskningen har ingenting med det du hävdar att göra. Vetenskaplig forskning uttalar sig inte om förbud eller olämplighet. Vetenskaplig forskning försöker ta reda på t.ex. vad som händer i hjärnan vid intag av olika ämnen.
I vissa fall kan resultaten tyckas motstridiga, precis som det blir med allt som faller inom ramen för läkemedel. Det finns verkningar och det finns biverkningar. På lång sikt och på kort sikt. På individnivå och samhällsnivå.

Hur samhället ställer sig beslutas på politisk nivå. Jag hoppas politikerna behåller sitt sunda förnuft och inte går legaliseringspropagandisterna till mötes.

Anmäl
2015-12-13 19:24 #20 av: Magi-cat

#19 Du kan behålla både fan och bibeln. Det finns ingen rimlig konsekvens som säger laglig alkohol skulle följas av laglig cannabis. Två fel blir inte ett enda rätt.

Att förbudet skulle orsaka mer skador än själva drogen är bara knäppt. Galen

Anmäl
2015-12-13 20:00 #24 av: Magi-cat

Ett par inlägg och svar på dem borttagna mht till vår nya regel:

6. Inlägg som propagerar för eller förhärligar droger är ej tillåtna.

Anmäl
2015-12-13 22:07 #25 av: white lady

#19 Om jag säger att du är en looser med ditt förskönande av lättare droger och upplyser dig återigen med att THC står bakom den huvudsakliga effekten av cannabisruset , då borde ju till och med du fatta vad det handlar om. Vilken cannabis hänvisar du till ? Det finns nämligen minst 500 olika sorter på marknaden. 

Anmäl
2015-12-14 08:31 #26 av: Magi-cat

I en studie på 50 000 svenska värnpliktiga fann man ett kausalt samband mellan cannabis och schizofreni.

"Conclusions: Cannabis use is associated with an increased risk of developing schizophrenia, consistent with a causal relation. This association is not explained by use of other psychoactive drugs or personality traits relating to social integration."

http://www.bmj.com/content/325/7374/1199

Anmäl
2015-12-14 11:00 #29 av: Magi-cat

#27 Du har så rätt, jag drar ur sladden, och det är jag stolt över. Jag tänker inte titta på dina filmer och inte ställa plats till förfogande för dem. 

Hur mycket du än försöker att försköna droger och droganvändning kommer verkligheten ikapp när man ser ungdomar som borde  aktivt bygga ett bättre samhälle slösa bort livet med att sitta och flumma i rökdimmorna. Eller de ännu ofödda barnen som drabbas.
Det hjälper inte hur farlig någon annan drog är, den här ska inte tillåtas. (Annat än för medicinskt bruk mot de sjukdomar den hjälper mot, men det borde inte vara något problem.)

Anmäl
2015-12-14 11:31 #31 av: Magi-cat

#27 Den del du kallar "sanningen" - som jag tog bort - var enbart dina egna spekulationer utan verifiering och slutsatser långt bortom det vetenskapliga du pratar om.  Att påstå att jag mörkar "sanningen" gör att jag definitivt tröttnar på din aggressiva debattstil.

Det är respektlöst främst mot de som förlorat anhöriga till träsket eller kämpar med att rädda ungdomar som råkat illa ut pga droger. (Cannabis är en drog, som bekant.)

Nu vet jag att du är en modern Don Quijote som inte är intresserad av diskussioner, utan vill bara kämpa mot "väderkvarnarna" som du tror är farliga. Inget seriöst forumt precis och ingen seriös moderator.

Du får tycka och tro exakt vad du vill om mig och mitt forum, det rör mig inte i ryggen, jag har sett vad du går för i denna och andra frågor där din retorik är lika illavarslande.

#30 Du påminner mig lite om länder som det gamla östtyskland, nordkorea eller iran. Du diskvalificerar ju dig själv

Jaså Nordkorea-grejen också? Så... fånigt.
Har du så mycket fakta och vetenskap att komma med (och då menar jag inte tyska YT-filmer) skulle du inte ta till så låga grepp.

De som är ute i verkligheten har säkert ögon att se med. 

Skärp dig. Nu är du varnad.

Anmäl
2015-12-14 13:00 #32 av: white lady

#28 Ja din sanning var inte mycket att hänga i granen så här års, när du inte ens vet vad THC faktiskt gör för skada.

Att du inte heller vet om att det korsars hej vilt är ju tragiskt.

Bara sativa har 8 olika plantor. 

Anmäl
2015-12-14 13:23 #33 av: NeferNefer

Magi-cat och White Lady, jag tror att det mesta av er argumentation egentligen riktar sig till andra läsare, för att inte drogpropagandan ska stå oemotsagd, så jag slår med stor säkerhet in öppna dörrar. Men jag vill i alla fall berätta varför jag inte ger mig in i diskussionen.

En sak jag lärde mig i alla diskussioner med mina kära "drogpositiva" släktingar är att det går inte att nå fram till dem. Om de skulle ta till sig alla mina goda argument skulle det innebära att de blev tvungna att erkänna att de var missbrukare - men det var de ju inte, för droger är ju inte farligt! Alkohol och rökning är ju mycket farligare än droger, det vet ju "alla"! Jag har hört alla raras argument och många fler därtill. Att tjata om samma sak gång på gång på gång gör inte att lögnerna blir sanna, det tröttar bara ut den som måste lyssna på eländet. Jag kämpade i många år för att få dem att förstå, men som sagt, de var ju inte missbrukare, det var tråkiga mig det var fel på. Jag borde slappna av lite, tyckte de (bland mycket annat, och sen ville de låna pengar). Och det slutade med att jag tvingades begrava två älskade familjemedlemmar, som dog av helt "ofarliga" substanser som egentligen borde legaliseras. Jag sörjer dem fortfarande, men så attan heller att jag nånsin igen ger mig i diskussion med drogpositiva personer, för jag har som sagt redan hört allt, och jag vet att de inte går att nå.

Och ja, jag är väldigt "tråkig". Inte nog med att jag vägrar testa droger, jag varken röker eller dricker alkohol heller. Inte ens en nubbe till sillen. Men jag kan fira jul i år igen. Det kan inte mina älskade familjemedlemmar. Deras stolar står tomma i år igen.

Anmäl
2015-12-31 00:26 #35 av: [Lummer]

Jag vet inte hur man gör för att länka men jag har läst flera studier där det bevisats att just cbd har många läkande och lindrande effekter på en rad olika sjukdomar och tillstånd.Bla tumörsjukdomar. Cbd oljan som utvinns ur industri hampa är omöjlig att bli hög på då thc halten är försumbar.

Anmäl
2015-12-31 07:51 #36 av: Magi-cat

#35 Som tidigare sagts, talar vi om verksam medicin är det en fråga som löses på det sättet. Medicin skrivs ut efter prövning när det behövs till patient.
Tro inte på alla rykten om ofarlighet. Ingenting är ofarligt, särskilt inte vanebildande droger. Människors liv blir förstörda av droger.

Läs vad #33 skrev.

Anmäl
2015-12-31 09:49 #37 av: [Lummer]

Nej det är ju det som är problemet. Socialstyrelsen ser hellre att vi får syntetiskt tillverkad medicin istället för naturligt utvunnen medicin och detta är en växt som människan använt som medicin i årtusenden . Dessutom skrivs den syntetiska bara ut mycket sparsamt till MS patienter .

Jag tror det handlar mer om att pengar ska hamna i rätt ficka än att folk ska må bra men det är ju min personliga åsikt...

Anmäl
2015-12-31 09:53 #38 av: Magi-cat

#37 Det kan ju hända förstås. Men många mediciner kommer från växtriket från början. Och olämpliga preparat ska inte vara i händerna på vem som helst. De får då dålig inverkan på måendet - också.

Anmäl
2016-01-01 16:38 #42 av: NeferNefer

#41: Skyll inte på en värd som inte ens är inloggad. Det finns några stycken som röstar bort meddelanden som bryter mot sajtregler ...

Anmäl
2016-01-02 15:49 #44 av: Magi-cat

OT-inlägg som bara klagar på modereringen togs bort.

Anmäl
2016-01-02 17:33 #46 av: rara

Var snäll och ta bort alla mina inlägg som jag skrev i den här tråden så slipper jag skämmas över att jag överhuvudtaget skrev på en sån här oseriös sida....

2016-01-02 17:38 #47 av: Magi-cat

#46 Beviljas.

Anmäl
2016-01-03 13:14 #48 av: [Lummer]

38# Ja folk lyckas ju kvadda sin lever med vanlig alvedon så vi får väl se hur länge den finns på marknaden.
Där finns även färska studier från australien på att alvedon är verknings löst vid ryggvärk och här används det av läkare som ett universalmedel.
Sponsring ?
Ne det är svårt till omöjligt att få patent på något natur medel . Se bara vilken panik det blev när det upptäktes att glucosamin gjorde att folk blev bättre. Direkt rycktes det bort från häksokosten och det tillverkades en bland variant som enbart fick säljas på apotek. Men där fick dom backa tillsut

Anmäl
2016-01-03 15:38 #49 av: NiklasTyreso

Magi-var, jag gillar din faktaspäckade argumentation mot cannabis!👍

Är man ute efter att öka folks hälsa ska man inte tillåta hemodlat gräs. Medicinska syntetiska derivat som läkaren föreskriver och som är vetenskapligt utvärderat är en annan sak än gräs.

Du uttryckte dig lite otydligt i trådstarten där du skrev att cannabis ger hjärnskador som ger sämre minne bla. Cannabis dödar inte hjärnceller, så det ger inte hjärnskador. Snarare blockeras delar av hjärnan så hjärncellerna får för lite stimulans vilket vid långvarigt bruk gör att hjärnan krymper, precis som en muskel som inte stimuleras krymper på sikt.

Skönt att du talar klarspråk, folk dör av cannabis ex i drogfylleriolyckor. Cannabis är knappast bättre för lungorna än tobak, men att folk röker ihjäl sig det vill legaliseringslobbyn inte erkänna. Varken nikotin eller cannabis ger överdoser som dödar, men de dödar ändå många människor.

Anmäl
2016-01-03 16:28 #50 av: tarantass

#48: det där med att de får backa till slut skulle jag inte vara för säker på. Det bygger ju på att det i varje enskilt nytt fall fortfarande finns folk som orkar och har råd att bilda opinion och föra den juridiska kampen mot privilegierade storföretag som det är kaffepengar för. Jag har inte hängt med i detalj, men hälsokosten är en given fiende och dessutom hänger frågan samman med dem om genmanipulering och dess följder och om utarmning av jordbruksgrödor och patent på sterila utsäden som storföretagen binder bönder till sig med.

För den skull kan det också hända att syntetiska preparat är bättre än sina naturliga ursprung. Om man kan få bort skadliga biämnen till exempel, utan att tillsätta nya. Det där är också olika från fall till fall. En av flera bra anledningar att ha ställt läkemedelsindustrin och dess forskning under demokratisk kontroll som inte är beroende av kommersiella intressen, om det hade funnits kvar ett sådant samhälle.

Men nu har jag gått OT. Tack för saklig diskussion om cannabis utan att direkt gå i någon av ytterlighetsfällorna.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-01-03 17:45 #51 av: [Lummer]

Nja helt har dom ju inte lagt ner men det ksn man ju inte vänta sig. Är ny på detta med skriva inlägg. Vad betyder OT?

Anmäl
2016-01-03 18:05 #52 av: Magi-cat

#51 OT = Off Topic, hör inte till trådämnet. 

Bör helst undvikas. Vill man diskutera något annat, bilda hellre ny tråd. Glad

Anmäl
2016-01-03 18:12 #53 av: [Lummer]

ok 😁

Anmäl
2016-01-05 14:44 #54 av: vallhund

Svårt att hänga med när inlägg det svaras på¨är borttagna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel o Psykologi.

Anmäl
2016-01-05 15:01 #55 av: Magi-cat

#54 På skribentens egen begäran.

2016-01-02 17:33 #46    

Anmäl
2016-01-05 15:28 #56 av: vallhund

Aha!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel o Psykologi.

Anmäl
2017-03-12 18:13 #57 av: Magi-cat

Bruk av marijuana kan öka risken för stroke med 26 % och hjärtproblem med 10 %.

http://www.livescience.com/58210-stroke-heart-failure-linked-to-marijuana.html?utm_source=notification

Anmäl
2017-09-27 07:31 #58 av: Magi-cat

Hittade detta på FB idag. Gråter

"Till minne av Björn 20 år

Min son Björn började röka hasch när han var 13 år. Varför kunde han aldrig riktigt svara på. Jag tror att han bara ville prova. Men han blev fast. Under gymnasietiden eskalerade hans missbruk. Han stoppade i sig uppåttjack och neråttjack i en enda jävla röra och mådde allt sämre. När han var 19 hade han svår ångest, var djupt deprimerad och fast i en drogutlöst psykos som inte gick att bota helt trots tunga mediciner. 
Björn dog av en överdos av de mediciner han hade utskrivna mot sin ångest, depression och psykos, 20 år gammal. Om överdosen var avsiktlig eller inte, får vi aldrig veta.
Läs det här. Glöm inte Björn. Och sluta för helvete dilla om legalisering av cannabis!"

Några punkter om riskerna med cannabis:

http://www.newsner.com/nyheter/7-faror-med-cannabis-som-dagens-unga-inte-kanner-till/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.