Annons:
Etiketterintelligensextraordinära-färdighetersavantsyndrom
Läst 26889 ggr
Magi-cat
2015-12-14 09:06

Finns fotografiskt minne?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det möjligt med ett fotografiskt, eidetiskt, minne (från grek: eidetik = bildliknande), att snabbt kunna återkalla t.ex. en bild, en vy över en stad, en boksida, en lång sifferkombination perfekt eller i det närmaste perfekt?

Ja och nej. Minnet fungerar i allmänhet inte så, men enskilda personer kan ha ett i det närmaste perfekt Fotografiskt minne. Ofta (eller alltid) är förmågan kopplad med någon form av Autism eller savantsyndrom.

Det behöver inte röra sig om enbart synminne. En  person hade ett nästan fotografiskt doftminne och blev vinkännare. Han hade dessutom Synestesi och för honom var ett glas champagne associerad med färger i tredimensionella bilder. (1)

Den enastående vetenskapsmannen Nikola Tesla (känd för bl.a. växelströmmen) hade förmodligen ett Fotografiskt minne. (3)

Förlagan till huvudrollen i filmen Rain Man, Kim Peek, var savant. Vännerna lär ha kallat honom "Kimputer" när han som ett levande uppslagsverk kunde plocka fram fakta, årtal, citat direkt ur minnesbanken i hjärnan. En sida i en bok memorerade han på tio sekunder och sedan stannade den i minnet.

En gång lär han ha läst en sex hundra sidor lång bok på en timme och 25 minuter. Fyra månader senare kunde han relatera uppgifter ur boken, kom ihåg vilken sida de stått på och citera flera passager ordagrant. (2)

Dock har ett  fotografiskt minne aldrig blivit bevisat att det existerar som sådant
Vissa har ett enastående minne för en del saker, men lika uselt som vi andra gällande annat. Även minnesmästaren som minns långa rader av spelkort efter varandra kan glömma födelsedagar eller busstider.

Att just autister kan ha, från födelsen eller senare utvecklat, Fotografiskt minne kan ha att göra med deras förmåga att lägga märke till detaljer, detaljer som förblir brus för oss andra.

1."Minnet fram och tillbaka"  Pontus Wasling

2."Smartast i världen - IQ-sällskapen från insidan" av Linda Leopold

3. _https://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla_

_http://www.scientificamerican.com/article/i-developed-what-appears-to-be-a-ph/
_

bild från pixabaycom/sv/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 2023-07-18 10:47 av Magi-cat
Annons:
Magi-cat
2015-12-14 11:50
#1

Nej, det finns inget Fotografiskt minne. Glöm det. Eller…kanske, men sällsynt?

1970 publicerades forskaren Charles Stromeyer i tidskriften Nature en remarkabel artikel om en student vid namn Elizabeth.
Han visade för hennes högra öga ett papper med 10 000 random punkter som hon fick memorera i minnet.
Nästa dag visade han hennes vänstra öga ett papper, också det med slumpvisa punkter. Mentalt satte hon ihop de två punktbilderna och såg en tredimensionell bild!
Det låter som om Elizabeth hade en extraordinär förmåga.

Olyckligtvis blev hon så vitt känt aldrig testad igen och paret gifte sig senare, varför hela historien blev betvivlad.

I artikeln nedan skiljer man på Fotografiskt minne (som inte finns) och eidetiskt minne, som finns hos några procent av alla barn och mycket sällan hos vuxna. 
En eidetisk bild är då en levande Efterbild som stannar kvar för den inre synen upp till flera minuter.
Barn med eidetiskt minne har inte perfekt minne och de kan inte återge något så komplicerat som en text.

http://www.slate.com/articles/health_and_science/science/2006/04/kaavya_syndrome.html


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fridelfina
2015-12-14 20:16
#2

Jo det finns tror jag, när jag gick i grundskolan (kanske mest på låg och mellanstadiet) hade jag Fotografiskt minne och kunde vid prov "bläddra i boken och leta reda på rätt sida och läsa om texten" för att få ut svaret på frågorna. I början fick  jag kommentarer från läraren om att jag skrivit av texten, men jag fick lära mig att formulera om så att jag inte skulle få på skallen för att fuska! Denna förmåga bleknade dock bort och från 20-årsåldern har jag värsta alzheimer light!

 
 

portera
2015-12-15 14:11
#3

#2 Wow, vad coolt!  

Jag minns ibland på vilken sidan jag läst något, inte utifrån sidnummer, utan utifrån att ha memorerat ungefär var på sidan det stod och ungefär var i boken det var. Det underlättar mycket när man behöver leta upp det. :)

fridelfina
2015-12-15 17:36
#4

Tror inte jag slog upp exakt sida i huvudet, mer bläddra och känna igen så som du skrev. Fast jag kunde liksom läsa stycket så som det stod….

 
 

Magi-cat
2015-12-15 18:29
#5

En forskare vid namn John Merritt bestämde sig 1970 för att göra ett liknande test som Stromeyer hade gjort (se #0).
Merritt hoppades någon person med liknande förmåga som Elizabeth skulle träda fram.

Två slumpmässiga punktteckningar publicerades i ett antal tidskrifter och tidningar runt om i USA. Ungefär en miljon amerikaner gjorde testet! 30 av dessa gav rätt svar och 15 av dem gick med på att låta sig testas ytterligare. Men - ingen lyckades upprepa Elizabeths bedrift.

Källa: Foer: "Moonwalk med Einstein"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

portera
2015-12-16 01:35
#6

#4 Fast jag bläddrar enkom i fysiska böcker, men vet då var på sidorna jag ska leta nör jag bläddrar.

Annons:
Tigrinnan
2015-12-16 10:17
#7

Jag tror det finns på så sätt att man kan komma ihåg hur det sett ut på en plats långt efteråt nästan till 100%.

Jag ryter som en tiger om jag blir retad, men kan även spinna som en liten katt

Magi-cat
2023-06-01 10:06
#8

Fotografiskt/eidetiskt minne finns säkert men är omstritt. Kanske underskattat?

Från Wikipedia:

"Eidetiskt minne likställs ofta med Fotografiskt minne, men det finns ingen tydlig definition på likheten eller skillnaden mellan dessa.[2] Vissa forskare anser att det aldrig har bevisats att Fotografiskt minne faktiskt existerar.[3] Samtidigt ses just Fotografiskt minne som ett starkt begränsande beteende för personer med Aspergers syndrom.[4]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eidetik


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2023-07-18 10:35
#9

#0: Har ni inte sett minnesmästaren Jonas von Essen?

https://www.jonasvonessen.se/

Mandra
2023-07-18 10:39
#10

#9: här ser ni ett ex på hur han jobbar i Postkodmiljonären. han använder sk minnespalats.

Mandra
2023-07-18 10:47
#11

#10: och här vinner han miljonen.

Magi-cat
2023-07-18 10:51
#12

#9 Ja, han är fantastisk!

Han använder minnestekniker och lär dessutom gärna ut dem till alla som vill försöka själva. 🙂 Det är inte riktigt samma sak som man i allmänhet menar med "fotografiskt minne". Men bra ändå. 😎

https://www.bokus.com/bok/9789155265274/sa-far-du-ett-superminne-minnesteknikerna-som-alla-kan-anvanda/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Köp Så får du ett superminne : minnesteknikerna som alla kan använda av Jonas Von Essen. Finns i lager. Fri frakt över 199 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Mandra
2023-07-18 10:56
#13

#12: jag har varken Fotografiskt minne eller Absolut gehör. helt värdelös. :)
äldsta sonen har absolut gehör…var han nu fått det ifrån.

Annons:
Upp till toppen
Annons: