Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Om ifokus och sajten Anatomi och fysiologi Autism; ADHD; ADD etc Belöningssystemet; beroende Demenssjukdomar; Alzheimers; åldrande Den sociala hjärnan Djurens hjärna; Evolutionen Embryologi; Den unga hjärnan Fobier Huvudvärk, migrän Illusioner; hallucinationer och andra felslut Inlärning Intelligens; savant och andra extraordinära färdigheter Maximera hjärnan; klurigheter Minnet och dess funktioner Nervsystemet Neurologiska sjukdomar; psykiska sjukdomar Psykologi Sinnen Smärta; stress Språk Sömn; drömmar; avslappning; meditation Tumörer; skador Vetenskap; forskning; teorier Övrigt OffTopic
Vetenskap; forskning; teorier

Fysisk aktivitet reducerar oro

2015-12-19 09:40 #0 av: Magi-cat

Fysisk aktivitet reducerar oro och ångest.

Fysisk aktivitet omorganiserar hjärnan så att dess svar på stress sänks och ängslan ingriper mindre i övrig, normal, aktivitet, enligt en studie vid Princeton university.

Hur kan fysisk aktivitet påverka ångestbeteende?

Dels är hjärnan formbar och plastisk. Ur evolutionärt perspektiv är det bra att hjärnan kan adaptera till omgivningen och organismens livsstil. Mer ängsligt beteende kan ha varit en fördel för de mindre fysiskt aktiva eftersom ängslan ofta tar sig uttryck som undvikande av potentiellt riskfyllda situationer. På likartat sätt skulle mer fysisk aktivitet kunna minska ängslan eftersom den inte "behövs".

Studien använde sig av djurförsök (möss Ledsen) En grupp fick fysisk aktivitet (ett hjul) och den andra gruppen ej fysik aktivitet. (inget hjul) Efter sex veckor utsatte man båda grupperna för stress i form av kallt vatten. Man kunde konstatera att hjärnan i de båda grupperna uppförde sig olika. I den fysiskt aktiva gruppen blev de helt enkelt mindre stressade och kunde kontrollera situationen bättre än i den passiva gruppen.

Mer kunskap om hur hjärnan hanterar ångest ger oss större möjligheter att behandla människor med ängslan och oro. Det lär oss också mer om hur hjärnan adapterar till omgivningen.

http://www.princeton.edu/main/news/archive/S37/28/70Q72/

Som sagt, i försök med möss...

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2015-12-19 22:11 #1 av: Annielle

Jo, förvisso på möss.

Men jag tror att de flesta som lever med oro och ångest själva upplever att det blir mildare om man är mer fysiskt aktiv än en soffpotatis.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2015-12-20 12:57 #2 av: Eliiza

Hej på er!
Ja, lagom fysisk aktivitet lindrar oro och nedstämdhet. Men även vissa meditationsformer och mantran är att väl rekommendera och varva med för att komma i balans.

Också andra ting/övningar är ytterst behjälpliga, i att balansera sinnesstämning och psyke, men de kanske inte passar sig att nämna dessa här utan att riskera att bli missförstådd...

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2015-12-20 15:09 #4 av: Farwuq

Det är välgörande att ta en eller två promenader varje dag, eller åtminstone arbetsdagar.  Jag gör så och mår bättre än när jag inte gör något, gym går också bra.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2015-12-20 15:11 #5 av: Magi-cat

Tummen upp Vad bra att du funnit något som fungerar för dig, Draken!

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade Fenomen. 

Anmäl
2015-12-20 20:20 #10 av: Annielle

Eliiza

Tipsa gärna om ångestlindring på sajten ångestsjukdomar här annars! Glad

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.