Annons:
Etikettervetenskapforskningteorier
Läst 1533 ggr
Magi-cat
2015-12-19 09:40

Fysisk aktivitet reducerar oro

Fysisk aktivitet reducerar oro och ångest.

Fysisk aktivitet omorganiserar hjärnan så att dess svar på stress sänks och ängslan ingriper mindre i övrig, normal, aktivitet, enligt en studie vid Princeton university.

Hur kan fysisk aktivitet påverka ångestbeteende?

Dels är hjärnan formbar och plastisk. Ur evolutionärt perspektiv är det bra att hjärnan kan adaptera till omgivningen och organismens livsstil. Mer ängsligt beteende kan ha varit en fördel för de mindre fysiskt aktiva eftersom ängslan ofta tar sig uttryck som undvikande av potentiellt riskfyllda situationer. På likartat sätt skulle mer fysisk aktivitet kunna minska ängslan eftersom den inte "behövs".

Studien använde sig av djurförsök (möss Ledsen) En grupp fick fysisk aktivitet (ett hjul) och den andra gruppen ej fysik aktivitet. (inget hjul) Efter sex veckor utsatte man båda grupperna för stress i form av kallt vatten. Man kunde konstatera att hjärnan i de båda grupperna uppförde sig olika. I den fysiskt aktiva gruppen blev de helt enkelt mindre stressade och kunde kontrollera situationen bättre än i den passiva gruppen.

Mer kunskap om hur hjärnan hanterar ångest ger oss större möjligheter att behandla människor med ängslan och oro. Det lär oss också mer om hur hjärnan adapterar till omgivningen.

http://www.princeton.edu/main/news/archive/S37/28/70Q72/

Som sagt, i försök med möss…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Annielle
2015-12-19 22:11
#1

Jo, förvisso på möss.

Men jag tror att de flesta som lever med oro och ångest själva upplever att det blir mildare om man är mer fysiskt aktiv än en soffpotatis.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Eliiza
2015-12-20 12:57
#2

Hej på er! Ja, lagom fysisk aktivitet lindrar oro och nedstämdhet. Men även vissa meditationsformer och mantran är att väl rekommendera och varva med för att komma i balans. Också andra ting/övningar är ytterst behjälpliga, i att balansera sinnesstämning och psyke, men de kanske inte passar sig att nämna dessa här utan att riskera att bli missförstådd… Med vänlig hälsning, Eliiza

Denna kommentar har tagits bort.
Farwuq
2015-12-20 15:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det är välgörande att ta en eller två promenader varje dag, eller åtminstone arbetsdagar.  Jag gör så och mår bättre än när jag inte gör något, gym går också bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-12-20 15:11
#5

👍 Vad bra att du funnit något som fungerar för dig, Draken!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annielle
2015-12-20 20:20
#10

Eliiza

Tipsa gärna om ångestlindring på sajten ångestsjukdomar här annars! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Denna kommentar har tagits bort.
Soligajag1
2019-06-15 20:42
#12

#4  Så rätt du har .  En promenad på 30 minuter om dan är så bra för välmåendet , oro och stressen,  även gym . Jag mår extra gott om jag tar en promenad i skogen , då försvinner alla tankar och man får en "nystart" , 🙂

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: