Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 2309 ggr
Magi-cat
2015-12-19 09:44

Hjärnan kommunicerar med toner!

Den här är kul. Jag skrev den på Vetenskap för några år sedan och tar med den igen här. Jag vet inte hur det gått sedan med resultatet, men det är i alla fall oerhört intressant…🎧

Hjärncellerna kommunicerar med "toner"!

Hjärncellerna kommunicerar med varandra med varierande toner! Ibland med genomträngande "låt", ibland kämpar de för att göra sig hörda. Länge har man undrat varför och hur hjärncellerna ändrar ton så frekvent. Nu har man satt detta i samband med de små energipaketen,mitokondrierna och funnit att de "stämmer" (mitt ord) hjärnans cellkommunikation.

Kroppens nätverk av nervceller kontrollerar rörelser, tankar , känslor med neurotransmittorer (hjärnans kemikalier) via kommunikationspunkter, synapser. Neurotransmittorerna sänds från små, små s.k. boutons på nervcellen. Dessa är förenade som pärlor på tråd på långa axoner, utskott. De hjälper till att reglera styrkan på signalen  genom att kontrollera hur mycket neurotransmittorer nervcellen skickar ut.

Mitokondrien är känd som cellens kraftstation (den producerar energi, ATP) Denna energi är helt nödvändig för nervcellens överlevnad och kommunikation. Tidigare visste man att mitokondrier snabbt kan röra sig längs axonen, dansa fram från en bouton till en annan.

I denna studie visar Dr Sheng att dessa mitokondrier kan reglera styrkan på signalerna från boutons.

"This is the first demonstration that links the movement of mitochondria along axons to a wide variety of nerve cell signals sent during synaptic transmission," said Dr. Sheng.

Man fann att boutons sänder speciella signaler när mitokondrierna är nära. Då "pratar" boutonen med en monoton stämma. När mitokondrien missar eller rör sig iväg från boutonen börjar signalen fluktuera! (Den "skriker"!)

Vad kan man ha för nytta av att veta det här nu då?

Dr Sheng svarar så här:

 "Our findings reveal the cellular mechanisms that tune brain communication by regulating mitochondrial mobility, thus advancing our understanding of human neurological disorders" 

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130725125312.htm

källa: NIH/National Institute of Neurological Disorders and Stroke


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
vallhund
2015-12-19 10:01
#1

Kanske speciellt de av oss som har Tinnitus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2015-12-19 10:26
#2

Det kanske är det vi hör! 😉😃🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2018-03-12 17:54
#4

🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-04-18 09:39
#5

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: