Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 2204 ggr
Magi-cat
2015-12-22 19:00

Minnesspår i hjärnan unika för varje individ

Vi vet alla hur det är, vi minns en episod exakt och en annan person som också var med berättar om samma händelse på helt fel sätt, tycker vi…."Så var det ju inte alls"…

Minnet är inte pålitligt (om vi med det menar exakt och oförändrat över tid och rum), det är inte en inspelare som registrerar sinnesintryck och kodar in och lagrar allt i hjärnkontoret, utan minnet är levande och förändras efter vad vi är med om senare och för varje gång vi tar fram det.

Nu har forskare visat att de olika sätt människor minns något i förfluten tid är associerat med distinkta hjärnaktivitetsmönster som är typiska för varje individ!

Detta är också anledningen till att en del människor har livligt och detaljerat episodminne medan andra inte har det t.ex.

För att undersöka hur människor minns olika använde forskarna 66 friska individer som försökspersoner. Dessa fick svara på frågor om hur väl de mindes självbiografiska händelser och fakta medan deras hjärnaktivitet skannades.

Testet visade att de som har ett minne rikt på detaljer har mer kopplingar mellan främre mediala temporalloben och hjärnans bakre del där synintryck bearbetas.

Personer som mer relaterade fakta än rika detaljer hade mer kopplingar mellan mediala temporalloben och områden framtill i hjärnan som bearbetar organisation.

Eventuellt kan upptäckten bidra till ökad insikt om demenssjukdomar. 

Studien är publicerad i Cortex

http://www.sciencealert.com/everybody-has-a-distinct-memory-style-that-affects-how-we-recall-things

Förstås behövs det fler studier med större grupper. Jag har inte läst själva studien ännu, men jag undrar hur man definierar och drar gränser mellan dessa olika sätt att minnas? Beror det inte på vilka minnen och vilken situation det är?

Men intressant i alla fall. Och allt går att göra med brain scanning…😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-02-04 16:48
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2016-02-05 16:32
#2

Kan det snarast vara så att det röra sej om att nervsignalaktiviteten är olika mellan olika personer? Metodskillnader, metoderna för att återhämta minne är olika mellan olika personer. Artikeln pratar inte riktigt om "minnesspår", utan ligger snarast på modellnivå och pratar om "stilar", minnesstilar.

Man kan tänka sej att olika personer, antingen genom träning eller personlig läggning använder olika sätt för att extrahera minne. Vissa är visuella, kanske konstnärliga, andra är mer tekniska och fokuserar på sekvenser av detaljer, eller ord, men inte nödvändigtvis på helheter.

Det relaterar lite till påståendet att (vissa?) begåvade människor tänker mindre och effektivare än inte fullt lika begåvade kamrater.

Maria
2016-02-06 11:32
#3

Spännande.🙂

Jag kan relatera till alla resor vi gjort tillsammans med bästa vänner. Pratar vi idag om resorna så minns vi alla olika. Ibland har vi t.om plockat fram fotoalbum för att övertyga varandra om sanningshalten i våra minnen.

Jag tycker det är spännande att samma tillfälle kan upplevas så olika av oss människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-02-06 11:47
#4

#3 Visst är det spännande, har varit med om samma sak. Men även att syskon minns väldigt olika både sina föräldrar och uppväxten. Vissa saker minns jag exempelvis inte alls som min syster minns, och tvärtom. Men jag undrar ändå om dessa olika sätt att minnas ändå inte har att göra med vad det är för sammanhang, hur stark upplevelse det var för var och en,  vilka personer som är inblandade och vilka relationer vi har till dem m.m.

Maria
2016-02-06 11:59
#5

#4 Ja det är också märkligt att man i samma familj upplever olika saker.

Det är säkerligen som du säger att det beror på relationer och sammanhang och lite annat 😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tarantass
2016-02-10 02:49
#6

Har också märkt det där med syskon. Förutom allt annat, inklusive olika personligheter som hanterar upplevelser olika, glömmer man nog också lätt sådant som att man kan få så olika bitar i sina föräldrars utveckling och hur stor skillnad det kan vara att uppleva en och samma relation från så olika håll som stora- och småsyskon.

(För att just nu bara säga något om den biten i det intressanta ämnet.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: