Annons:
Etiketteranatomifysiologi
Läst 2520 ggr
Magi-cat
2015-12-26 21:47

Axon

(Till lexikon 😎)

Det finns ett axon, nervtråd, per nervcell. Dess uppgift är att fortleda elektriska urladdningar = nervimpulser. Vanligen för axonet nervimpulsen från nervcellskroppen.

Axonens tjocklek kan variera mellan 0,1 mikrometer och 20 mikrometer. De som är mer än 1 mikrometer tjocka är oftast omslutna av Myelin, ett elektrisk isolerande fettskikt uppdelat i segment, som gör att nervsignalen fortleds från segment till segment. Hastigheten kan vara på ca 100 m i sekunden.

Axonens längd kan variera mellan ungefär 1 mm och 1 m. Vissa hjärnceller i hjärnbarken kan ha riktigt långa axoner som går ända ner till ländryggmärgen. Celler i ryggmärgen kan också sända riktigt långa trådar till musklerna i händer och fötter. Dessa långa nervtrådar kan ha mellan ca 500 och 1000 ändgrenar.

Axonen delar upp sig i sidogrenar som till slut förenas i axonterminaler. Det är blåsliknande ansvällningar som bildar synapser med nervceller intill.

http://nervsystemet.se/nsd/structure_58

Olson/Josephson: Hjärnan

Widén m.fl.: En bok om hjärnan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2016-02-02 09:56
#2

Även här, axon.

Maria
2016-02-02 10:03
#3

Spännande att läsa.

När jag skulle ha strålbehandling så var det från början bestämt att både skallen och ryggmärgskanalen skulle strålas men man ändrade sig i sista stund och beslutade att bara ta skallen.

Orsaken var att det skulle skada mer än göra nytta.

Jag kom att tänka på det när jag läste här om att axoner går ända ner i ryggmärgskanalen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-01-07 21:49
#4

Vissa hjärnor har faktiskt jätteaxoner.

Fast inte människohjärnor, utan de finns hos tioarmade bläckfiskar som kan ha axoner med en tjocklek av upp till 1 mm i diameter.
Dessa enorma axoner är supereffektiva och leder nervimpulser från hjärnan till kroppsmusklerna med en hastighet av flera meter per sekund!
Det är praktiskt då bläckfisken måste fly undan faror.

Snabbheten hos axonens ledningsförmåga ökar alltså med diametern. Men varför har då vi så tunna axoner?
Tyvärr är en tjock axon inte så praktisk ur alla synpunkter då axontjockleken måste fyrdubblas för att få dubbel ledningshastighet. Om vi skulle få snabbare impulser på detta sätt skulle vi också ha färre axoner. Lösningen har istället blivit mindre beståndsdelar och så många Neuron som möjligt packade inom en begränsad volym.

källa: Hjärnan; Michael O'Shea. (Fri Tanke förlag).


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: