Annons:
Etiketterminnetminnesfunktioner
Läst 1557 ggr
Magi-cat
2015-12-31 07:00

Ögonrörelser hjälper minnet

Ögonrörelser är viktigare än vi tidigare trott. De hjälper minnet.

Ny svensk forskning har visat att ögonrörelser spelar stor roll för hur väl vi minns en händelse.

Ögonrörelserna hjälper sannolikt till för att välja rätt minnesbilder och även att minska konkurrensen från felaktiga minnesbilder.

Försökspersonerna i studien fick sitta framför en skärm och memorera 24 figurer. När figurerna sedan togs bort skulle de försöka minnas hur figurerna såg ut och var de var placerade. Under tiden följdes deras ögonrörelser med s.k. Eye-tracking-teknik.
Det visade sig att försökspersonerna oftast riktade blicken mot det hörn av skärmen där den aktuella figuren tidigare fanns placerad.

När de guidades av försöksledarna att titta på en del av skärmen där figuren inte funnits, blev det svårare att minnas den. Om de guidades mot det korrekta stället gick det istället fortare att minnas.

källa: "Hjärnan", Forskning och Framsteg, specialnummer 2014

Det här tycker jag var intressant. Det skulle kunna vara ett stöd för EMDR, Ögonrörelseterapi.

Lägg också märke till hur dina ögon rör sig när du försöker minnas. Tittar de uppåt, åt sidorna, neråt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-04-03 12:18
#1

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2016-04-03 12:38
#2

Spännande.

Jag har ju nedsatt minne men jag klarar heller inte att följa en pennas rörelse framför ansiktet. Blicken följer liksom hakande med och jag "tappar" pennan. Däremot har jag inte nystagmus. Kanske hänger det hela ihop?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: