Annons:
Etikettövrigt
Läst 3353 ggr
Magi-cat
2016-01-04 11:05

Sju myter om hjärnan

Det finns flera myter om hjärnan. Här är sju stycken i ett drygt 2 min klipp. Hur många procent av hjärnan använder vi, är vi vänster- resp. högerhjärnade och hur är det egentligen med alkoholen och hjärnan?

http://www.iflscience.com/brain/seven-myths-about-brain-most-people-believe


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-01-09 21:35
#1

"Vi använder bara 10 % av hjärnan".

Hört den förut? Det är en myt!

Hur myten uppstod är inte helt klarlagt, men det kan troligen röra sig om missförstånd.

Vi använder hela hjärnan. I varje givet ögonblicket fyrar inte varenda hjärncell av, men sett över ett dygn är hela hjärnan i arbete. Den är aktiv även när vi sover med omedvetna processer.

https://www.newscientist.com/article/dn28582-scans-prove-theres-no-such-thing-as-a-male-or-female-brain/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-05-31 16:27
#2

"10 myter om hjärnan - sanna eller falska" är rubriken på en artikel i senaste Illustrerad Vetenskap. (tyvärr inga källor i artikeln)

1. Män har större hjärna än kvinnor. Bedöms som sant, således ingen myt, men det spelar ingen roll. (Återkommer till det där med mäns och kvinnors hjärnor)

2. Antal hjärnceller. I läroböcker står att hjärnan består av 100 miljarder hjärnceller. 2009 lyckades en forskargrupp dock räkna dem och kom fram till att hjärnan innehåller "bara" 86 miljarder nervceller. Det finns dock ca 85 miljarder stödjeceller, dessutom.

3. Vänster hjärnhalva logisk, höger kreativ. Falskt!!!
Hjärnan har vissa centra för olika funktioner, men kan inte delas upp på det där sättet.

4. Hjärnan styr dolda sinnen. Jomenvisst, proprioception är ett "dolt" sinne. Det gör det möjligt för oss att t.ex. kontrollera rörelser även när vi blundar.

5. Vi utnyttjar bara 10 % av hjärnan. Falskt, alltså en myt!

6. Hjärnan mixtrar med vår tidsuppfattning. Sant. (Neural adaptation.)

7. Det bildas inga nya nervceller hos vuxna. Falskt, men man trodde det förut.

8. Hjärnan kan reparera skador. Bedöms som falskt. Hmm…

9. Varje gång man dricker förlorar man nervceller. Falskt, alltså en myt. Riktigt på det sättet är det inte. (Men det är ändå inte bra att dricka alkohol.)

  1. Spädbarn som lyssnar på Mozart utvecklas bättre. Både sant och falskt. Mozarteffekten gäller inte som den en gång tolkades, men musik är bra för hjärnans utveckling och det gäller alla åldrar….

källa och läs mer: Illustrerad Vetenskap 2016:09


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Huygens
2016-12-06 09:50
#4

Mina tillägg om myter:

Vetenskapen vet hur minnet lagras i hjärnan.
Den mänskliga hjärnan har uppstått genom selektiv evolution.

Vetenskapen kan förklara varför hjärnan ger oss upplevelser.

Vetenskapen kan förklara flynneffekten (på hjärna?).

Magi-cat
2016-12-06 11:11
#5

#4 Det du tar upp kan det finnas olika uppfattning om eller ett varierande kunskapsläge, men det är kanske inte myter i betydelsen påhittad historia eller felaktig föreställning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2018-10-04 09:52
#7

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2018-10-04 11:38
#8

Tror inte på att hjärnan inte kan reparera skador. Så klart inte all typ av skada dock.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: