Annons:
Etikettersömndrömmaravslappningmeditation
Läst 1926 ggr
Anonym
Anonym
2016-01-07 10:48

Sover oroligt? Omedveten?

Hejsan!

Hoppas att någon av er kanske har en tanke/teori eller om inte annat vet vart man kan vända sig (vårdcentralen känns väl si så där, eller?)

Min sambo sover väldigt oroligt in emellan. Vi har försökt fundera på när det händer och om det kan finnas en orsak, som stress och liknande men vi vet inte. Självklart har vi googlat men det är svårt att veta exakt (det finns många knepiga teorier).

Han sover väldigt djupt, vaknar upp helt panikslagen och omedveten om vad han gör, oftast handlar det om att rädda familjen. Senaste två nätterna har han hoppat ur sängen, slått i sig och sina armar i byrån och vaknar först när jag talar lungt till honom. Andra gånger sätter han sig upp, helt frånvarande, pratar nästan osammanhängande, tar tag i mig och håller hårt. Ibland minns han att han drömt att en orm kommer, eller att vi är på väg att falla. Han ska alltså rädda oss men det gör ont, på mig och vi är oroliga för vad han egentligen kan ta sig till. Han vet verkligen inte vad som händer :( Det är som om han går i sömnen, omedveten men här är det mer panikartat. 

Någon som känner igen det?

Annons:
Magi-cat
2016-01-07 10:58
#1

Det låter verkligen jobbigt, både för dig och sambon!

Sömnparalys, sömngång, mardrömmar…Absolut kan stress inverka.

Jag skulle ändå vilja förorda att han vänder sig till vårdcentralen för utredning!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
2016-01-07 11:02
#2

Hej och tack!

Ja det är väldigt jobbigt :( Han mår dåligt över det här och undrar förstås varför. Det har säkert med stress att göra men att vara så helt borta och inte veta vad han gör. Det är det som är det läskiga. Jo en vårdcentral kan man väl börja på, jag tänkte bara om någon spontant kände till problematiken och visste någon som arbete med sådant här. Tack igen för ditt svar!

Denna kommentar har tagits bort.
Annielle
2016-01-07 11:44
#4

Har han varit med om något svårt innan detta började? Något som kan ha traumatiserat honom?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
2016-01-07 18:01
#5

Hejsan!

Nej ingen som hänt nu i alla fall. Det här har kommit och gått under 6-7år. Ibland under täta perioder, sedan kan det gå månader. Läser man om det på nätet står allt ifrån parkinson till andra neurologiska sjukdomar. Inge vidare, men han får kontakta vårdcentralen nu, han tycker inte det är roligt det här.

Annielle
2016-01-07 20:36
#6

Innan sex sju år sedan då? Saker kan komma senare i kapp en, tror i allafall inte att det är parkinson eller andra neurologiska sjukdomar.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-01-11 12:17
#7

Ja så är det kanske. Tack för era svar!

Upp till toppen
Annons: