Annons:
Etikettsocialhjärna
Läst 1153 ggr
Magi-cat
2016-01-08 09:17

Varför smartfånen bör lämnas utanför sovrummet....

Tittar du också i dina mobila sociala verktyg innan du ska sova? Kollar vad det är om det plingar på natten och löser ett wordfeud när du ändå är vaken?

Det är nu inte så bra, enligt forskning. (Dr Siegel, University of California, Los Angeles.)

Varför? Det har med den cirkadiska rytmen att göra, när kroppen ska frisätta hormoner för att vi ska sova på natten. Denna hormonstyrning påverkas av ljus. När vi kollar mobilen på natten eller när vi lägger oss, sänds en ström av fotoner in i ögat, in i hjärnan och talar om att det inte är dags att frisätta Melatonin, sömnhormonet.
Det gör i sin tur att vi är vakna längre och kollar mobilen längre (när vi ändå är vakna) och någonstans där har vi fått sömnproblem.

Sömn är viktigt för hjärnan. Under sömnstadiet får våra aktiva neuroner vila (mer eller mindre) och gliacellerna städar upp. Sover vi inte tillräckligt bra kan vi få minnes- och uppmärksamhetsproblem.

Så - den enkla slutsatsen är att sluta i tid och lämna fånen utanför sovrummet.

http://www.sciencealert.com/watch-here-s-what-happens-to-your-body-when-you-check-your-smartphone-before-bed

Jag kan inte låta bli att undra vad Dan Siegel skulle ha att säga om våra långa ljusa sommarnätter. Sällan mår vi väl så bra som under inflytande av sommar - och ljus? Kanske kan melatoninet vänja sig? 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2016-01-08 14:44
#1

Mitt sovrum är väldigt ofånigt 👍😴

Magi-cat
2016-01-08 15:00
#2

Inte mitt. 🤫Jag ska börja med en icke-fån-vecka, tror jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-01-08 15:01
#3

Bra! Du ska inte hålla på och luras på nätterna!! 👍😂

Magi-cat
2016-01-08 15:03
#4

😂Men den har ficklampa också! Ifall jag skulle behöva lysa lite….Och klocka!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2016-01-08 15:05
#5

Det finns utmärkta små ficklampor och klockor med ljus om du trycker på en knapp 👍

Magi-cat
2016-01-08 15:07
#6

Åh….såna….☝️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lisabet
2016-01-08 16:07
#7

Har ingen smartfån. Men det händer (inte ofta) att jag går upp och sätter mig vid datorn när jag har legat klarvaken ett tag framåt 3 -4 -tiden. Sen brukar jag somna igen, och går inte upp så tidigt.

[helga21]
2016-01-08 22:06
#8

Nej då jag har ingen mobiltelefon i vårt sovrum inte någon TV eller radio heller. En ficklampa på sängbordet och två väckarklockor.

Magi-cat
2021-03-15 08:45
#9

En påminnelse …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: