Annons:
Etiketterifokussajten
Läst 1366 ggr
Magi-cat
2016-01-09 08:52

Om lexikon

iFokus har en mycket bra funktion som heter Lexikon.

TillLexikonet hittar du via knappen i listen högst uppe under headern. I lexikonet finns vissa ord och begrepp beskrivna. När ett av lexikonorden förekommer i en tråd blir det svagt understruket. Genom att klicka på ordet kommer du till lexikonet och får en kort förklaring.

Några råd: Om du skriver en tråd som du vill ska läggas i Lexikon är det viktigt med rubriken. Den bör vara kort, helst bara ett ord. Tänk på att ordet kommer att bli understruket i alla trådar på sajten.

Lexikonorden är mer beständiga än diskussionsinlägg. Tänk på att enbart använda fakta. Spekulationer och diskussioner passar bättre i egen tråd eller i kommentarerna under själva det förklarande lexikon-ordet.  (Om något verkligen är osäkert och uppgifterna går isär är det  så klart önskvärt att skriva det.)

Var noga med källorna (Wikipedia går bra) och ange dem noga.

Vill du inlägget ska komma i Lexikon kryssar du i rutan "Tillhör sajtens lexikon".

Admin har rätt att ta bort trådar som inte passar i lexikondelen och/eller som gör sig bättre som diskussion.

Givetvis kan och ska även lexikontrådarna diskuteras.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-01-09 08:52
#1

Jag har haft problem med lexikondelen som jag inte uppmärksammat förrän på senaste tiden. När sajten flyttade över från Fria iFokus, följde inte vissa lexikon-ord med. När man klickade på dem kom det bara ett felmeddelande.
Nu har jag ändrat det så det ska fungera, så när som på ett ord, Tallkottkörteln, som fortfarande bråkar.

Men jag jobbar på det.Cool


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-01-09 14:06
#2

Låter så jobbigt! Jag tror också att det beror på flytten från Fria till till iFokus nätverket. 

Kan inte iFokus killar hjälpa dig med det? Det verkar inte vara något som du kan fixa själv. Det låter som en bugg.

Magi-cat
2016-01-09 14:59
#3

#2 Jag vet inte om någon vet vad det är för fel….😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

annia1
2016-01-09 17:55
#4

Att du inte får in nåt på ordet tallkortkörtel är för att du redan har en tråd inlagd med den rubriken skriven i november. Och det framgår när man öppnar tråden att den är inlagd i lexiconet. Min länk  tar dig till den aktuella tråden.

Den har adressen till fria när man klickar på den i lexiconet. Så du får ta bort den från lexiconet sen beror på vad du vill göra. Vill du ha samma så får du lägga in den i lexiconet igen och spara om sidan eller så kan du lägga in nån annan som lexicon.

.

Magi-cat
2016-01-09 21:27
#5

#4 Tack för råd. Jag har redan gått den proceduren, men något gick väl fel så jag får försöka igen. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

annia1
2016-01-09 21:46
#6

Har du provat att ta bort lexiconet på den tråd jag länkar till. Då du fått de andra att funka så borde det funka även på den. Och den tråden är som jag skrev skriven i november.

.

Annons:
Magi-cat
2016-01-09 21:50
#7

Nu fungerar det! 😮

👍😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-01-09 21:53
#8

Så bra! 👍

Magi-cat
2016-01-09 21:55
#9

🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

annia1
2016-01-09 22:15
#10

Bra. Nu kan du välja hur du vill göra. Du kan ta bort den tråden från lexiconet och lägga in artikeln istället. Sen tråden du startat idag kan du ju ta bort. För som det är nu så har du tre likadana på sajten åtminstone ser de lika ut vid snabbläsning.

.

Upp till toppen
Annons: