Annons:
Etikettinlärning
Läst 1505 ggr
Loris M
2016-01-12 15:21

Smarta hjärnrörelser i skolan

"Flera skolor i Sverige avbryter lektioner för att under några minuter låta eleverna göra så kallade långsamma smarta hjärnrörelser, ibland i tron att det kan förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Idéerna är hämtade från kommunikologi - en pseudovetenskap som sågas av modern hjärnforskning.  /…/

Enligt kommunikologins grundare, norrmannen Truls Fleiner, har krypande på golvet, liksom olika typer av roterande och korsvisa rörelser stora effekter för lärandet i klassrummet. /…/

– Vad som påstås här är att specifika rörelser skulle ha specifika effekter på olika psykologiska funktioner, och det ser jag helt enkelt inte logiken i. Så från mitt perspektiv är det här ren nonsens, säger Torkel Klingberg Att röra på sig är bra för koncentrationen, men enligt Torkel Klingberg spelar det ingen roll vilken sorts rörelser man gör. Huvudsaken är att man rör på sig. Ändå sprids den här typen av felaktiga påståenden om hur specifika rörelser påverkar hjärnans utveckling på flera skolor runtom i Sverige."

Källa 

Skolinspektionen kommer tydligen att granska Antistilla skola på Värmdö utanför Stockholm där flera lärare är utbildade kommunikologer. Skolan har bland annat tagit fram utvecklingsplaner för ett barn baserat på kommunikologins idéer.

Annons:
Magi-cat
2016-01-13 16:21
#1

Jag kände inte till "kommunikologi" förut, så det var roligt att lära sig ett nytt begrepp. Tydligen har det kopplingar till NLP.

"Kommunikologi har fått kritik för att vara pseudovetenskap. Kritik har framförts att de som genomgått eller beställt kurser inom kommunikologi inte kan förklara begreppet eller innehållet i kurserna. Utöver detta har kommunikologi instituten vägrat att låta forskningsmaterialet referensgranskas i akademisk peer review [2]

Kommunikologi har fått kritik för att det har många likheter med sektbeteenden." (ur Wikipedia-artikeln)

Då förstår jag lite bättre den negativ vinklingen i reportagen som benämnde det pseudovetenskap.

Annars ser jag inget fel i att "avbryta lektionerna" för att sträcka på sig och röra på kroppen. Tvärtom, det finns mycket forskning som talar om vikten av rörelse! (Vilket också Torkel Klingberg bekräftar)

Men kopplar man det till något sekt-aktigt är det naturligtvis oacceptabelt. (Detta sagt utan att jag vet mer om det än vad som ovan framkommer.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-01-13 19:45
#2

Jag vet inte heller mer och begreppet var helt nytt för mig. Reagerade också på att de vägrade oberoende granskning. Ang. rörelser så är de flesta överens om att det är bra att avbryta lektioner för att röra på sig. Men de pratar om att det handlar om väldigt specifika rörelser (inte vilka som helst) som då har effekt på inlärning i matematik bl.a.

Magi-cat
2016-01-15 15:28
#3

#2 Läran har tydligen bytt namn några gånger under åren och från mitten av 90-talet kallats kommunikologi. 

Jag tyckte också det var konstigt om de vägrar oberoende granskning. Och så står det så här i Wikipediaartikeln:

"Sedan 1985 driver Sjøbakken och Fleiner utbildningsverksamhet i Norden genom Skandinavisk Institutt for Kommunikasjon og Forandring. De hävdar att deras arbete stämmer väl med den systemiska hjärnforskning som bland annat den finländske forskaren Matti Bergström representera"

Undrar vad Matti Bergström själv säger om att hans namn används så?

Men som sagt - det är bra för inlärningen att röra på sig! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-15 15:38
#4

"Kommunikologi har stöd i systemisk hjärnforskning, främst representerad av finländske hjärnforskaren Matti Bergström, professor emeritus i fysiologi."

http://congruenta.se/kommunikologi.html

Men jag hittar inte vilket stöd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: