Annons:
Etikettermaximera-hjärnanklurigheter
Läst 1347 ggr
Magi-cat
2016-01-13 11:56

Fem lätta tips för minnet

1. Fysisk aktivitet.

Det kan inte sägas nog många gånger: Fysisk aktivitet är bra för hjärnan! Helst ska träningsformen vara rolig förstås och får gärna innehålla mycket koordination, som dans eller squash.

Stillasittande är inte bra - för hjärnan heller. Ta raster och gör någon fysisk aktivitet. Lite är bättre än ingenting!

2. Upptäck TED!

Kolla TED (Technology, Entertainment, Design)- konferenser med banbrytande upptäckter om hjärnan t.ex! Det finns numera en praktisk app att ladda ned.

3. Bygg en minnesbild

Ett knep för att komma ihåg är att bygga en färgstark bild med flera sinnen för att förknippa det du vill komma ihåg med något du garanterat kommer ihåg.
Behöver du t.ex. komma ihåg att köpa apelsiner, gör då en bild där apelsinerna fyller hela köket, känn doften och smaken!

Läs om denna teknik och mycket mer i: "Moonwalk med Einstein" av Joshua Foer. (Bra bok om minnesträning bl.a.)

4. Fördröj belöningen! 

Kontrollera hjärnans belöningssystem genom tålamod. Dra ut på den omedelbara behovstillfredsställelsen genom att göra något annat, sjung en sång eller lös ett korsord. Eller klappa katten.

Barn som har förmågan att motstå en godisbit som placeras framför dem för en större belöning senare har högre poäng på inträdesprov till högskolan senare i livet, än elever som tar godiset med detsamma, visar amerikansk forskning. (jag vet inte om det fortfarande anses gälla.)

5. Skriv recensioner av vad du läst!

När du läst något kommer du ihåg det lättare och bearbetar det bättre om du skriver något om det. Skriv en bokrecension, en blogg eller en tråd på iFokus!Tummen upp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-01-13 14:54
#1

Bra tips, tack! 👍

Jag skulle vilja lägga till en punkt till (kanske inte för bättre minne, men som förebygger att minnet blir sämre):

 - Träna på att vara kvar i nuet.

Ofta håller vi på med flera saker samtidigt och tänker kanske på ytterligare två eller tre helt andra saker. Vi tror att vi är mer effektiva då. Men det är väldigt ansträngande och i värsta fall har motsatt effekt. Vi kan hjälpa hjärnan genom enkla mindfulness övningar. Eller helt enkelt att fokusera enbart på det vi gör för stunden. Om du exempelvis står och diskar för hand, var uppmärksam på det du gör. Hur känns vattnet, hur känns koppen i handen…. om du går en promenad, ha inte en massa andra tankar i huvudet. Titta på träden, hur ser de ut? Uppmärksamma detaljer, växter, marken du går på - hur känns det i fötter, vinden mot din kind…. allt som du ser och känner just i den stunden och i den situationen.

Magi-cat
2016-01-13 15:00
#2

#1 Det är ett bra tips! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-19 15:16
#3

När jag skrev #0 visste jag att det var bra att anteckna, men var inte säker på hur det förhöll sig med anteckningar för hand kontra att skriva på laptop.

Nu verkar det som om vi kan lägga till en punkt:

6. Anteckna - och gör det helst för hand!

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/569bbf828e0e745bef0011f6-anteckna-for-battre-inlarning?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2016-01-20 15:11
#4

Det där med ett snöre runt ett finger funkar inte 🤦‍♂️

För det gäller ju att komma ihåg varför det sitter ett snöre på fingret ☝️

(en liten parentes bara)….

Magi-cat
2016-04-03 12:09
#5

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2024-03-16 21:02
#6

Hittade den här och puttar upp. 🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Pyttelite
2024-03-16 21:05
#7

Bra tips men numera är det appen anteckningar som används inte ngt för hand.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: