Annons:
Etiketterifokussajten
Läst 1481 ggr
Magi-cat
2016-01-14 11:47

Kommande artiklar

Det finns så oerhört mycket intressant inom hjärnområdet! Och så mycket att läsa och skriva om. 🙂 

Här är några planerade artiklar som kommer under våren eller den närmaste tiden.

1. Minnet. Ämnet är stort och intresserar många. Det behöver delas upp på preliminärt två artiklar, en om olika sorters minne och en om minnets historia samt minnesinlagring i hjärnan.

2. Alzheimers sjukdom. Denna degenerativa sjukdom drabbar många, främst i högre åldrar men även yngre. Det finns forskning som ger visst hopp.

3. Manligt-kvinnligt. Är det en biologisk skillnad mellan den manliga och den kvinnliga hjärnan? Ja, säger en del, biologer bl.a. Nej, säger andra. Vad säger den modernaste forskningen? Ett spännande och aktuellt ämne!

4. Intelligens. Vad är egentligen intelligens och vad är det man mäter? Vad är Flynn-effekten

  1. Medvetandet. Vad är medvetande? Vilken relation har medvetandet till hjärnan?

Fler, ännu bara tänkta, artiklar handlar om migrän, Aspergers sjukdom, nya hjärnceller, hallucinationer, placebo….

tillägg 1: intuitionen

tillägg 2: spöken….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2016-01-14 12:30
#1

Spännande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2016-01-14 13:18
#2

Mycket spännande! Ser fram emot att läsa artiklarna. 

Det ska blir intressant att se om vi får någon klarhet i om skillnader mellan kvinnor och män är bilologiska som en del forskare (manliga förstås 😎) påstår när det exempelvis kommer till den spatiala förmågan.

Magi-cat
2016-01-14 13:54
#3

#2 De (manliga förstås 😉) brukar inte orda fullt lika mycket om att kvinnor traditionellt presterar bättre på verbala test..😃Men vi får se, som sagt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-14 13:54
#4

Skriv gärna om ni har fler förslag på artiklar..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-01-14 18:29
#5

Något som jag själv grubblat över mycket och som jag tycker är spännande, är intuition. Jag vet att du skrivit om det på OF, men det kanske du kan göra här också? 🙂 I den artikeln skriver du:

Man kan beskriva intuition som Edvard Moser så träffande gjorde på dagen för Nobelprisutdelningen: 

 "Intuition är att veta det vi inte visste att vi visste"

Och det just det här som jag tycker är så intressant! Hur kan vi helt plötsligt veta något som vi inte visste att vi visste? Var fanns den informationen innan? Varför var den inte tillgänglig? Eller var den kanske det, men vi klarade inte av att plocka upp den? Varför gjorde vi inte det? 

Handlar det om ett "sjätte sinne" eller att hjärnan helt enkelt blir utsatt för alldeles för många intryck och inte klarar av att hålla reda på så mycket information? Jag vet att det finns olika teorier om det, men det skulle vara intressant att diskutera och läsa om det.

Magi-cat
2016-01-14 18:33
#6

#5 Intuition är ett intressant ämne. 🙂

Absolut att det kan bli en artikel om det, utifrån biologiskt hjärnperspektiv!👍

Tack för input och intresse!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2016-01-14 18:38
#7

#6 Visst! Ett biologiskt hjärnperspektiv utan att blanda in andra aspekter som exempelvis andlighet. 😎Det är fortfarande ett mycket intressant ämne. 🙂

Loris M
2016-02-12 10:26
#8

Jag har alltid undrat vad är det som händer i hjärnan (eller om det överhuvudtaget händer något :)) när man blir förälskad. Det är verkligen ett mycket speciellt tillstånd och de gånger som jag blivit "drabbad" har det alltid kommit plötsligt, utan förvarning, utan logik… 

Vad är det som gör att vissa människor väcker sådana känslor, vad är det de utstrålar och sänder ut, vilka kemiska processer (eller vad det nu är) sker i hjärnan o.s.v. Oftast har det känts som att hjärnan tagit en liten paus just då. 😃

Magi-cat
2016-02-12 10:38
#9

#8 Intressant ämne, passar bra till alla hjärtans dag!❤️ Tänkte faktiskt själv något åt det hållet förut, att ibland klickar det bara, ibland inte.

Jag läste i någon Illustrerad Vetenskap för några år sedan att förälskelse och någon diagnos (kommer inte ihåg exakt) ger ungefär samma förändringar i hjärnan. Fast det ena är avgjort roligare än det andra. 😃

Tack för uppslaget!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: