Annons:
Etikettinlärning
Läst 2140 ggr
Magi-cat
1/16/16, 11:02 AM

11-årig tjej har 162 i IQ

En 11-årig tjej i England har fått högsta möjliga poäng på IQ-test: 162.

Hon är en av de yngsta hittills som fått så höga siffror och hamnar i den grupp på bara 1 % som har så hög IQ.
Mest tog hon testet för att hennes föräldrar tjatade på henne att tillbringa mer tid med sina studier…

Själv tar hon det ganska coolt, men det är klart att det känns lite överväldigande.

""It's overwhelming to be compared with the likes of Stephen Hawking and Albert Einstein," she told India Today. "The comparison is implausible and I believe it would take loads of achievements for anyone like myself to be able to get into the league of such legends. Anyway, I am buzzing with excitement.""

Förra året var det en 12-årig tjej i Essex som också uppnådde toppsiffran 162. 

Antagligen är det fler som tar testerna nu än förr, genom att de är lättare att finna för vem som helst som har en dator av något slag.

http://www.sciencealert.com/an-11-year-old-girl-from-britain-just-achieved-the-highest-possible-iq-score


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Annielle
1/16/16, 11:09 AM
#1

Vad coolt! 🙂

Fast det kan nog säkert vara jobbigt att vara så smart om man känner att de flesta andra man umgås med inte alls är på den nivån, man kan ju uppleva dem som korkade och inte så givande att umgås med i värsta fall, fast det kanske blir mer så när man blir äldre….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Niklas
1/17/16, 10:27 AM
#2

Kul! Jag har hört att man inte kan mäta IQ över 145 med någon vidare precision.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
1/17/16, 10:51 AM
#3

#2 Hela begreppet kan anses omdiskuterat och precisionen lika så. 😎

Lite mer att läsa om intelligens och ifrågasatta IQ-tester:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/kan-man-mata-intelligens


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
1/17/16, 12:42 PM
#4

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
1/17/16, 3:42 PM
#5

Tack! Intressant tråd på Studier! 🙂

"Låt er inte luras av en person som kan snacka snyggt. Han kan vara dum som en åsna när det gäller ;-)"😂

Och så kom det där med män och spatialitet igen..(Jag ska skriva om det snart.) Men tydligen klarar fler kvinnor än män MENSA-testet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
1/20/16, 3:14 PM
#6

"Låt er inte luras av en person som kan snacka snyggt. Han kan vara dum som en åsna när det gäller ;-)

😃

Fast nu är ju inte intelligens allt på ett papper. Intelligens kan vara hur man räddar en person som befinner sig i en isvak oxå.

Annons:
Magi-cat
2/27/16, 7:58 PM
#7

Illustrerad Vetenskap har en lista på personer med historiens högsta IQ-värden, naturligtvis uppskattade värden eftersom en del av de historiska genierna, som Leonardo da Vinci aldrig gjort något IQ-test.

Amerikanen William James Sidis (1898-1944) var en av de smartaste människorna någonsin, så vitt känt.
Han kunde stava som ettåring, skrev fyra böcker mellan 4 och 8 år och antogs till Harvard University vid 11 års ålder.

Garay Kasparov, den ryske världsmästaren i schack, hade också mycket hög IQ, liksom förstås Leonardo da Vinci, Galileo Galilei och Albert Einstein.

Marilyn vos Savant (1946 - ) har gjort ett antal IQ-tester med extremt bra resultat.

Lite mer oväntat är kanske att hitta Arnold Schwarzenegger på listan, med sitt IQ-värde på 135.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: