Annons:
Etikettinlärning
Läst 7027 ggr
Magi-cat
1/19/16, 7:00 AM

Anteckna - för bättre inlärning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En fråga som jag ofta undrat över: Spelar det någon roll för minne och inlärning om man antecknar med papper och penna eller en laptop/skrivplatta av något slag?

Det visar sig att det gör skillnad!

Anteckningar befrämjar minne och inlärning

För det första är det bra att anteckna för att lättare lära in och minnas vad som presenteras på t.ex. en föreläsning. Laptops är bra på många uppenbara sätt, som att det ger tillgång till internet med alla dess möjligheter och kunskaper, onlinedemonstrationer och aktiviteter.

Och - det går snabbare att skriva på laptop än på det gamla sättet med papper och penna. Studenter som antecknar i sin laptop på föreläsningarna tenderar att anteckna mer och göra det mer ordagrant än studenter som skriver för hand.

Det kan ju verka bättre för inlärningen att anteckna mer och ordagrant så att ingen information går förlorad, men  det verkar som om man förlorar i bearbetning vad man vinner i snabbhet.

Studenter som antecknar för hand lär sig och minns mer..

I en studie utförd av Pam Mueller vid Princeton University och Daniel Oppenheimer vid University of Los Angeles testade man studenternas faktaminne, begreppslig (conceptual) förståelse och förmåga att dra ut det viktigaste ur materialet och generalisera det. 
Hälften av studenterna fick anteckna i en laptop, hälften antecknade för hand.

Studierna visade att studenterna som antecknat för hand hade bättre begreppslig förståelse och större förmåga att tillämpa och förstå materialet samt mindes bättre.

Varför detta paradoxala resultat? Mer anteckningar borde visa sig i mer kunskap?

Varför lär man sig bättre genom att skriva för hand?

Det kan bero på att de olika sätten att anteckna kräver olika kognitiva processer i hjärnan och dessa processer har konsekvenser för inlärningen. 

Så här:

Att skriva för hand tar längre tid än att skriva på laptop och är besvärligare. Studenten hinner inte skriva varje ord utan bearbetar information, summerar och  syntetiserar den. Redan där har ett steg till inlärning avverkats. Man använder uttrycket "mental lifting".

Där förstår vi också att vid antecknande i laptop antecknas visserligen fler ord, men vi missar  den tidiga bearbetningen av informationen.

Det verkar vara välgjorda studier på hundratals studenter. Även om man varierade förutsättningarna så pekar resultatet åt samma håll.
De studenter som gjort anteckningar för hand lyckades bättre när  kunskaperna testades en tid senare. Man måste helt enkelt dra slutsatsen att den bearbetning som görs vida handskrivning fungerar bättre för inlärningen än anteckningar i laptop.

http://www.scientificamerican.com/article/a-learning-secret-don-t-take-notes-with-a-laptop/

_(bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 10/31/23, 5:04 PM av Magi-cat
Annons:
Maria
1/19/16, 12:15 PM
#1

Intressant.

Jag antecknar det mesta numera och det är en stor hjälp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
1/19/16, 3:17 PM
#2

Väldigt intressant. Jag antecknar ofta på föreläsningar/i skolan och jag gör det på datorn. Har antecknat både för hand och dator innan, men jag upplever ändå att datorn fungerar bättre för mig. Det har gått bättre både på prov och uppgifter där jag har antecknat på datorn. Eftersom det går fortare har jag tid att fundera över informationen på ett annat sätt än när jag skriver för hand, för då är allt fokus på att hinna anteckna allt. Men jag kan helt klart tänka mig att informationen bearbetas på ett annat sätt när jag skriver för hand än på datorn, och kan såklart inte säga emot statistiken.

När jag läste naturkunskap antecknade jag dock för hand eftersom det inte bara var text/ord jag behövde skriva ner. Och det är krångligare att rita en växtcell på datorn (;

Datorn har även fördelen att jag kan nå anteckningarna oavsett vart jag är. På mobilen och datorn oavsett om jag är hemma eller i skolan. Tidigare hade jag en tendens att glömma anteckningsblocket och därför inte hade med mig det när jag behövde det. Så för mig är datorn bättre även om det ger bättre inlärning att skriva för hand (:


//Jessie

Magi-cat
1/19/16, 3:32 PM
#3

#2 Absolut att det har sina fördelar, och fungerar det ena sättet för dig ska du förstås vara nöjd med och fortsätta med det! :-) Oavsett vad som framkommer i kontrollerade studier kan det finnas så många individuella variationer. Eller vad man läser osv..

Men jag tyckte ändå det var intressant att ta upp…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/19/16, 3:48 PM
#4

Mycket intressant och något som jag själv funderat över. Jag har alltid skrivit anteckningar för hand. Ibland bara stöd ord, ibland lite utförligare. Även nu när jag jobbar, tar jag sällan med mig laptop på möten och dylikt. Antecknar för hand även då. Har märkt att de flesta tar med sig bärbara datorer, men de brukar även läsa och svara på mejl under möten. 

Har läst någonstans för länge sedan, att det aldrig är bra att renskriva handskrivna anteckningar. Då har man generellt svårare att ta till sig det skrivna. Kommer inte ihåg om det var forskning eller bara någon undersökning.

Magi-cat
1/21/16, 11:16 AM
#5

#4 Även jag är en flitig antecknare - för hand. 😎 

Jag har inte hört det där om att renskriva anteckningarna, men det kan förstås finnas en poäng där också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Eliiza
1/22/16, 12:21 PM
#7

Hej på er! Det tricket har man ju använt sedan barnsben; att skriva t.ex. en inköpslista med hjälp av penna och papper. Sedan är det ingen fara om listan glöms hemma, för iom. att man skrivit den, sas. på riktigt (och inte vurituellt med ett elektroniskt media), och själv konkret och verkligt format bokstäverna och orden, så tas det också emot på ett mer verkligt sätt i minnet. Därför så kommer de allra flesta varor ner i kundvagnen även om listan är kvar på köksbordet. :-) Och, än bättre fungerar det om man, samtidigt som man skriver, även läser upp orden verbalt, för då har man tänkt orden, själv format bokstäverna, sett dem, sagt orden och även hört dem. Lokigen ligger i att ju fler sinnen man konkret använder för att göra minnesanteckningar ju lättare och ju bättre fastnar det nedskrivna i minnet. :-) Med vänlig hälsning, Eliiza

Magi-cat
2/19/16, 11:41 AM
#8

Professorn i folkrätt och föreståndaren för institutet för mänskliga rättigheter vid Åbo Akademi (de har långa titlar i Finland 🙂) oroar sig lite över utvecklingen när hon konstaterar att studenterna inte längre antecknar för hand. (Lite kul att och hur hon förklarar vad som menas med att anteckna för hand:"Jag menar alltså sådana som man skriver med en penna på ett papper. Man låter liksom pennan flyta längs papprets yta och allt detta resulterar i tecken som man vid behov kan återkomma till."😎)

Själv ser hon fördelar med att skriva för hand: Det hjälper en att fokusera, förstå och bearbeta. Hjärnan mår bra av att handen skriver anteckningar. 

Den här meningen tycker jag är bra:

"En god tankeprocess förutsätter handens och hjärnans samarbete. "

Datorn tar hon till när hon vill ha resultat. Men en del av problemet är också dess snabbhet…

Professorn säger att hennes oro kanske är irrationell och att det här fenomenet nog är en generationsfråga, varför ett vemod infinner sig inför en förändring man inte vet vart den leder.

Men jag vet inte - är det verkligen en generationsfråga? Eleverna lär sig inte skriva skrivstil i skolan längre, tack och lov. Det måste väl ändå vara onödigt? Men inte är det väl bara ungdomar som antecknar  digitalt?

Vi har ju sett ovan att det faktiskt blir en skillnad mellan anteckningar för hand och i dator och visst  är det en stor förändring nu jämfört med generationer som med finmotoriskt finlir lärde sig forma bokstäver. Och hur hjärnan förändras…det får vi se.

En trevlig och välskriven artikel, tycker jag.

https://www.hbl.fi/artikel/papper-och-penna/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/19/16, 9:41 PM
#9

En studie om att långsamhet förbättrar texten…

Att skriva långsamt, som pekfingervalsen med ena handen, är att föredra vid t.ex. uppsatsskrivning eftersom det ger ett rikare och bättre formulerat språk som resultat.

"Det långsammare tempot gör att formuleringarna blir mer varierade och träffsäkra. Det ger också skribenterna tid att hitta rätt ord. Den som däremot använder bägge händerna skriver snabbare – och ägnar därför mindre tid åt att putsa på formuleringarna. Följaktligen blir språket mindre varierat."

Studien är publicerad i British Journal of Psychology.

http://spraktidningen.se/blogg/anvand-pekfingervalsen-och-skriv-battre-texter

Intressant. Det ger stöd åt professorn som ser en vinst i själva det långsamma tempot. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
6/8/17, 2:34 PM
#11

Lär vi oss sämre om vi slutar skriva för hand?, är frågeställningen i följande artikel. Förändras rent av hjärnan?

Skrivstilen är på väg ut i Finland (är den inte redan borta från skolan, här i Sverige?) och vi skriver över huvud taget mindre för hand.

Det finns tydligen en klarare skiljelinje mellan generationerna än vad vi skulle kunna tro. De födda efter 1990 har ett annat förhållande till textskapande än de tidigare födda:

" Medan vi äldre levt i en alfabetisk kultur där man formar bokstäver på ett visst sätt och skriver från vänster till höger så är de unga vana vid en montagekultur där text och bild samsas på ett helt annat sätt."

Har vi för bråttom, undrar skribenten Silja Sahlgren-Fodstad, handlar diskussionerna för mycket om teknik? Kommer generationerna inte att förstå varandra, och hur påverkas hjärnan?

Eftersom det enligt forskning verkar som om vår ökade användning av handen (Boken "Handen och hjärnan - från Lucys tumme till den tankestyrda robothanden) var en pådrivande faktor i vår eminenta hjärnas utveckling kan man undra om hjärnan går tillbaka ("förtvinar") i utveckling om användningen av handen som instrument minskar?

"Räcker det med ett monotont svepande över skärmen eller ett ilsket knackande på allt mindre tangenter?"

Silja rådfrågar forskare som dock inte kan ge något definitivt och slutgiltigt svar om vad som egentligen händer mellan händerna och hjärnan, mer än att det verkar som om det kan bli skillnader.  (För barn med svårigheter att forma bokstäver för hand lär det vara en fördel att skriva på tangentbordet.)

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/03/lar-vi-oss-samre-om-vi-slutar-skriva-hand

Jag vet inte, men…Silja tar upp faran för en större likriktning om vi inte skriver för hand (=skrivstil) och den tjusning hon minns i sökandet fram till en personlig, cool handstil, samt läslig, får man förmoda.
Själv kommer jag ihåg hur vi satt i skolan och just likriktades. Alla fick lära sig ETT uttryck för hur bokstäverna skulle se ut och bindas. Nu verkar ingen ha brytt sig om det "rätta sättet" eftersom alla ändå kom att skriva olika, och jag kan inte säga att jag saknar det. Inte alls faktiskt.

Och kanske det fanns en motsträvan också när vi slutade knacka i sten eller boktryckarkonsten revolutionerade mångfaldigandet av skriften?

Visst. Det är inte samma sak, och hjärnan förändras via sin Plasticitet när vi använder den annorlunda. Men kommer vi ens att märka det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/13/18, 9:45 PM
#12

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
6/23/22, 8:30 AM
#13

Fördelar med att skriva för hand:

"FORSKNING Att skriva för hand har stor betydelse för människans utveckling. Handen aktiverar hjärnan och håller hjärncellerna igång. ­Kreativa händer är en grund för vår civilisation och vår kultur, enligt professorn och handkirurgen Göran Lundborg."

https://www.lararen.se/grundskollararen/forskning/handens-magi?fbclid=IwAR3GGVEgGQD7a4fDjwjVRaE9vrGRp88WjaI19VRyg_zWL5IeGtG06Gjuqyk

Artikeln bygger på den här källan:

Göran Lundborg, handkirurg och senior professor vid Lunds universitet, som har skrivit boken Handen i den digitala världen, en sammanställning av forskning som rör handskriftens roll i det digitala samhället.

Därför är det bra att skriva för hand. Forskaren och handkirurgen Göran Lundborg ger flera exempel på hur inlärningen blir bättre när elever skriver för hand med papper och penna.
Annons:
Magi-cat
6/30/22, 9:05 AM
#14

#13 "­Kreativa händer är en grund för vår civilisation och vår kultur"

Tack Loris, det var mycket klokt sagt där i den artikeln och den forskningen! 💗🙏


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/21/22, 9:13 AM
#15

I tidningen Läraren (7 dec 2022) kan vi läsa bl.a. vad lågstadielärare Maria Palmgren säger om vikten av att lära eleverna skriva för hand.

"– Jag har haft elever i fyran som inte kan hålla i en penna, de har aldrig fått utveckla finmotoriken eftersom de tränat så lite handskrivande på lågstadiet."

Angående att kursplanen säger att barnen ska lära sig använda digitala verktyg menar hon:

"– Jag tror inte på idén att barnen lär sig skriva med digitala hjälp­medel, jag tror på penna och papper. Självfallet följer jag kursplanen, men jag introducerar paddor och datorer mot slutet av lågstadiet för andra uppgifter än att lära dem att just läsa och skriva. "

Reaktionerna har varit blandade och som vanligt kallas man omodern och bakåtsträvare rakt av om man framför synpunkter som dessa.

En annan lärare, Håkan Danielsson, tog bort skärmarna från sina lektioner och studieresultaten höjdes särskilt för de "svagare" eleverna.

Det största problemet är kanske att eleverna distraheras av annat än lärande när de använder datorn. Datorerna är helt avgörande arbetsredskap, menar han, men problemet är att de används till multitasking vilket distraherar och försämrar resultaten.

"– Vi som inte ville följa strömmen av digitaliseringsivrare betraktades som bakåtsträvare, säger Håkan Danielsson i dag."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/20/23, 10:01 AM
#16

I en debattartikel i "Grundskolläraren" skriver läraren och författaren Anna Jacquet en personlig artikel om de goda erfarenheterna av handskrift.

Hon och hennes familj flyttade till Frankrike. Sonen i familjen har Dyslexi och hade vid tiden för flytten en närmast oläslig handstil.
I Frankrike har man tydligen en annan inställning till handskrift än vi har här. Först var Anna orolig för att pedagogiken låg efter i Frankrike där man alltså använde handskrift i skolan och att det skulle vara sämre med tanke på dyslexin. Det visade sig bli tvärtom. Handskriften blev allt bättre, liksom läsningen. Bäst av allt är att självförtroendet byggts upp på köpet!

Mycket intressant och glädjande att det går så bra för eleven med tanke på dyslexin! Här finns mycket att lära. Skrivandet kopplar ihop hand och hjärna!

"Man kan argumentera för att vi i vårt moderna samhälle inte behöver kunna skriva för hand. Det är sant, men när andra områdens utveckling regresserar på grund av att elever inte skrivtränar under de tidiga skolåren, då har vi ett problem. Problemet är inte användandet av datorer. Problemet är den uteblivna skrivträningen.

Det spelar liten roll i vilket format en elev producerar en text, på dator eller för hand. Det spelar stor roll att våra elever tränas i handskrift eftersom det spelar stor roll för deras framtida språkförståelse och därmed kommunikativa förmåga."

https://www.vilarare.se/grundskollararen/debatt/debatt-hapnadsvackande-resultat-nar-sonen-med-dyslexi-fick-skriva-for-hand/?fbclid=IwAR0uvAPq0rD8HKiJCNCOpGSwJePzbKtkiPTZYNJaN6Ge2-uVpEo0PfooLC4


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I Frankrike började pedagogerna från början. Ingen dator. Skriva för hand. Min första reaktion var att bli enormt orolig och fördomsfullt tänka att pedagogiken låg efter här. Så fel jag hade, skriver biologiläraren Anna Jacquet.
Mandra
5/22/23, 9:21 AM
#17

#0: det spelar väldigt stor roll för inlärning att man antecknar
jag antecknar det mesta. :)

Upp till toppen
Annons: